تولید صیانتی روزانه ۵ میلیون بشکه نفت تحقق یافتنی است|سرمایه‌گذاری و توجه به منابع انسانی را رها نمی‌کنیم
تولید صیانتی روزانه ۵ میلیون بشکه نفت تحقق یافتنی است|سرمایه‌گذاری و توجه به منابع انسانی را رها نمی‌کنیم
وزیر نفت با اشاره به ذخایر ۱۰۰ میلیارد بشکه‌ای قابل برداشت روسیه و تولید روزانه بیش از ۸ میلیون بشکه‌ای این کشور گفت: با توجه به منابع نفتی کشور ما هم به‌راحتی می‌توانیم با سرمایه گذاری لازم حداقل ۵ میلیون بشکه به‌صورت صیانتی تولید داشته باشیم.

به گزارش«نبض انرژی»، جواد اوجی صبح امروز (پنجشنبه، ۱۷ آذرماه) در همایش مدیران ارشد صنعت نفت ضمن تسلیت چهلمین روز شهادت تعدادی از هموطنان در حادثه تروریستی مقبره شاهچراغ شیراز و درگذشت رستم قاسمی، وزیر پیشین نفت و راه‌وشهرسازی، گفت: ایشان حتی در زمانی که مسئولیت وزارت راه‌وشهرسازی را در دولت سیزدهم به‌عهده داشتند باتوجه به شرایط بیماری همچنان پیگیر کارهای مربوط به حوزه مسئولیتشان بودند، خداوند روح ایشان را قرین رحمت کند.

وی با اشاره به گزارش عملکردی که مدیران در این همایش ارائه کردند و با تشکر همه از معاونان، مدیران و کارکنان صنعت نفت، اظهار کرد: به لطف خداوند در ۱۶ ماه گذشته دستاوردهای مطلوبی را در صنعت نفت داشتیم و امیدوارم که پرونده درخشانی را از خود در صنعت نفت به جای گذاریم.

وزیر نفت با بیان اینکه دشمن همواره تلاش می‌کند کمر اقتصاد دولت ایران را بشکند با اشاره به وقوع حادثه‌ آبان‌ماه ۱۴۰۰ و اختلال در شبکه توزیع سوخت، تصریح کرد: در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران و با کمک همه کارکنان صنعت نفت توانستیم این مشکل را حل کنیم.

اوجی با اشاره به دغدغه دولت برای تأمین پایدار سوخت زمستانی، گفت: با برگزاری نشست‌های پرشمار تلاش کردیم این دغدغه را نیز برطرف کنیم.

وزیر نفت با بیان اینکه صنعت نفت هیچگاه مانند امروز در شرایط سخت تحریم نبوده است، گفت: حتی در زمانی که ترامپ صنعت نفت ایران را تحریم کرد تعدادی از شرکت‌های اروپایی با ایران همکاری می‌کردند، اما اکنون با شدیدترین و سخت‌ترین تحریم‌ها روبه‌رو هستیم و حتی زمانی که دولت سیزدهم را تحویل گرفتیم براساس مکاتباتی که در دولت قبل انجام شده بود، پیش‌بینی افت شدید فروش نفت نیز مطرح بود.

وی افزود: در روزهای پایانی دولت دوازدهم بعضی مشتریان همیشگی هم روی نفت فوق سنگین مالیات گذاشتند که باعث شد به محض آغاز به‌کار دولت سیزدهم شاهد کاهش روزانه قابل ملاحظه ای در فروش نفت فوق‌سنگین باشیم بنابراین وصول درآمدهای ارزی ما به پایین‌ترین حد خود رسیده بود.

وزیر نفت با اشاره به افزایش صادرات گاز طی پارسال گفت: در بخش صادرات گاز طی هشت ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال شاهد افزایش ۱۵ درصدی بودیم.

وزیر نفت از افزایش قابل ملاحظه درآمدهای حاصل از صادرات نفت، میعانات، گاز طبیعی و محصولات پتروشیمی در سال جاری نسبت به سال ۱۴۰۰ خبر داد.

وزیر نفت مهمترین دغدغه امروز صنعت نفت را ناترازی تولید و تقاضای گاز در فصل سرما اعلام کرد و گفت: با وجود همه چالش‌ها و مشکلات نباید اجازه دهیم که در بحث پایداری امنیت انرژی و سوخت زمستانی نیروگاه‌ها و صنایع برای مردم مشکلی به وجود بیاید، از این رو در شرایط کنونی رسالت سنگینی بر دوش من و شما در بخش تولید و توزیع قرار دارد.

تصویب تعرفه تازه مشترکان پر مصرف گاز

اوجی با اشاره به تصویب تعرفه تازه مشترکان پر مصرف گاز طی روز چهارشنبه (۱۶ آذرماه) در هیئت دولت، اظهار کرد: این تصمیم کلیدی می تواند ما را در مدیریت مصرف کمک زیادی در فصل سرما به ما بکند.

وی محورهای اصلی کاری کنونی مدیران وزارت نفت را شامل تامین منابع درآمدی کشور، مدیریت ناترازی تولید و تقاضا در بخش گاز، توجه به نیروی انسانی، توسعه زنجیره ارزش افزوده و جلوگیری از خام فروشی و تداوم سرمایه‌گذاری در میدان‌های نفت و گاز برای جلوگیری از افت تولید دانست و افزود: اگر در این صنعت سرمایه‌گذاری تداوم نداشته باشد در آینده باید شاهد واردات گاز و فرآورده‌های نفتی به کشور باشیم.

تولید صیانتی روزانه ۵ میلیون بشکه نفت تحقق یافتنی است

وزیر نفت با اشاره به ذخایر ۱۰۰ میلیارد بشکه‌ای قابل برداشت روسیه و تولید روزانه بیش از ۸ میلیون بشکه‌ای این کشور گفت: با توجه به منابع نفتی کشور ما هم به‌راحتی می‌توانیم با سرمایه گذاری لازم حداقل ۵ میلیون بشکه به‌صورت صیانتی تولید داشته باشیم.

اوجی با اشاره به بررسی و ممیزی همه پروژه‌های موجود در صنعت نفت طی روزهای آغازین دولت سیزدهم با همکاری معاونت برنامه‌ریزی وزارت نفت، تصریح کرد: با توجه به بررسی‌ها طی هشت سال آینده در چهار شرکت اصلی برای تکمیل پروژه‌ها به ۲۴۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز است.

وی با تأکید بر اینکه در ۱۶ ماه اخیر من و همکارانم تلاش کردیم از حداکثر توان سرمایه داخلی برای تأمین منابع مالی صنعت نفت استفاده کنیم، اظهار کرد: تا به امروز بیش از ۲۰ میلیارد دلار قرارداد و ۸۰ میلیارد دلار تفاهم‌نامه با شرکت‌های داخلی و خارجی سرمایه‌گذار و بانک‌ها همچون مشارکت نامه توسعه یکپارچه میدان مشترک آزادگان امضا شده است.

وزیر نفت ضمن اشاره به وجود ۴۸ پروژه نیمه‌تمام در چهار شرکت اصلی وزارت نفت به ارزش ۱۳ میلیارد دلار و تأکید بر اینکه اطلاع‌رسانی از تسریع در ساخت پروژه‌های نیمه‌تمام صنعت نفت کشور می‌تواند میان مردم امیدآفرین باشد، گفت: بر اساس اولویت‌بندی تلاش می‌شود هر چه زودتر این طرح‌ها به مرحله بهره‌برداری برسند.

اوجی با اشاره به فعالیت‌های جدی در حوزه دیپلماسی انرژی به‌ویژه حوزه گاز در روزهای نخست آغاز به‌کار دولت سیزدهم، افزود: خوشبختانه با رایزنی‌های پرشمار توانستیم یخ‌های موجود در روابط با کشورهای همسایه به‌ویژه ترکمنستان را آب کنیم؛ با برنامه‌ریزی‌های انجام شده موفق شدیم در همان ماه‌های نخست سوآپ گاز آغاز شود؛ ضمن آنکه تاکنون توانسته‌ایم نیمی از بدهکاری گازی سنگین به ترکمنستان به یادگار مانده از دولت گذشته را پرداخت کنیم.وی

با اشاره به دستاوردها در زمینه بازاریابی و فروش نفت در امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران و معاونت امور بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت، گفت: الحمدالله در ۱۶ ماه اخیر توانسته‌ایم به اندازه بشکه‌های صادرشده نفت پولش را دریافت کنیم، به لطف خدا در این مدت از نظر حجمی و ارزشی در صادرات نفت خام و فرآورده‌های نفتی افزایش داشته‌ایم.

وزیر نفت با تأکید بر اینکه اجرای پروژه‌های مسئولیت اجتماعی برای صنعت نفت آثار معنوی، فرهنگی و اجتماعی زیادی در برخواهد داشت، اظهار کرد: حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان در این زمینه طی دوران فعالیت دولت سیزدهم پروژه تعریف شده است.

اوجی به ناملایمات و نامهربانی‌ها در حوزه منابع انسانی در دولت گذشته هم اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در ۱۶ ماهه اخیر اقدام‌های زیادی برای بهبود معیشت، رفاه و حقوق و دستمزد در این حوزه انجام شده است، امروز وضع سرمایه‌های انسانی در صنعت نفت در مقایسه با گذشته بهتر شده است، گرچه در این زمینه هرچه تلاش کنیم کم است.

وی با تأکید بر اینکه در دولت گذشته سرمایه انسانی صنعت نفت را رها کرده بودند، تصریح کرد: با جلوگیری از نقل و انتقال نیروها، ندادن رتبه‌ها و سمت‌های سازمانی، برگزار نکردن آزمون‌های استخدامی و فریرز کردن سمت‌های سازمانی، سرمایه انسانی صنعت نفت را بی‌انگیزه کرده بودند؛ با لطف خداوند و همه مدیران صنعت نفت خوشبختانه هم‌اکنون با مجموعه اقدام‌های انجام شده رضایت‌مندی زیادی میان نیروی انسانی صنعت نفت ایجاد شده است.

وزیر نفت با بیان اینکه بنده تعصب و حمیت زیادی نسبت به سرمایه انسانی صنعت نفت دارم و در همه جا از حق همکاران خود دفاع کرده‌ام، تأکید کرد: برای روشن کردن ذهن‌های مدیران دیگر سازمان‌ها و نهادهای دولتی درباره زحمات سرمایه انسانی صنعت نفت ما نیاز به کمک مدیران ارشد صنعت نفت داریم، زیرا مدیران در استان‌های کشور با بسیاری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مسئولان دولتی در ارتباط هستند و می‌توانند گوشه‌ای از تلاش سرمایه انسانی صنعت نفت را برای آنان بازگو کنند.

اوجی ابراز امیدواری کرد هفته آینده با توجه به مذاکرات با سازمان‌ها و نهادهای ذی ربط مسئله مالیات کارکنان صنعت نفت حل شود.

وی با تأکید بر اینکه مدیران صنعت نفت باید دغدغه تأمین سوخت زمستانی را داشته باشند، گفت: امروز با توجه به ناترازی تولید و تقاضای گاز ناچار به استفاده از سوخت مایع در نیروگاه‌های خارج از بافت شهری هستیم، مدیران استانی باید با مدیریت سبد سوخت در استان خود به پایداری امنیت انرژی در کشور و استان خود کمک کنند.

وزیر نفت اظهار کرد: وزارت نفت طی ۱۶ ماهه اخیر کارنامه خوبی را از خود به جای گذاشته است، بنده به شخصه از همه مدیران صنعت نفت راضی هستم اما گاهی گزارش‌هایی از افزایش کاغذبازی اداری در مجموعه صنعت نفت درباره گرفتن بعضی از مجوزها داده می‌شود، از این رو از شما مدیران صنعت می‌خواهم با سرکشی و نظارت نامحسوس و منظم از زیرمجموعه‌های خود خدمات به مردم را افزایش دهید؛ فردای قیامت هر یک از ما بابت خدمت نکردن به این مردم باید در درگاه الهی پاسخگو باشیم، آن هم مردمی که بیش از ۲۵۰ هزار شهید برای انقلاب اسلامی داده‌اند.

اوجی با اشاره به مجموعه اقدام‌ها در حوزه دانش و فناوری صنعت نفت طی ۱۶ ماهه اخیر در دولت سیزدهم، گفت: طی مدت یاد شده تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان این صنعت از ۱۵۰ شرکت به بیش از ۵۰۰ شرکت رسیده است، امروز ما باید با ایجاد میدان کار به نخبگان کشور فرصت کار در صنعت نفت را بدهیم؛ به نظر می‌رسد برای ارتباط بیشتر بدنه نخبه کشور با این صنعت ایجاد نشست‌های منظم با شرکت‌ها دانش‌بنیان و نخبگان با شرکت‌های تابعه صنعت نفت کشور ضروری است.

وی با تشکر از صندوق بازنشستگی صنعت نفت و مدیرانش برای مجموعه اقدام‌هایشان در بخش سرمایه‌گذاری در پروژه‌های صنعت نفت، افزود: این اقدام‌ها به لطف خدا پشت این صندوق و کارکنان صنعت نفت را گرم کرده است، این صندوق سالانه بیش از ۹ هزار میلیارد تومان پرداختی به بازنشستگان صنعت نفت دارد.

وزیر نفت همچنین به فعالیت‌های دانش‌بنیان در زمینه ساخت تأسیسات سرچاهی با فشار بالا، تولید کاتالیست و صادرات آن به روسیه و ایجاد زنجیره ارزش گوگرد در پالایشگاه خانگیران و پالایشگاه‌های منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، گفت: دستاوردهای در این زمینه به همت کارکنان پرتلاش صنعت نفت بوده است.

اوجی در پایان بر ایجاد امید و انگیزه در میان مردم، استفاده از نیروهای متعهد و متخصص، پیگیری و رصد پروژه‌های نیمه‌تمام، تعامل موثر با نماینگان مجلس شورای اسلامی، جلب رضایت‌مندی مردم، جسارت و ریسک‌پذیری در اقدام‌ها ازسوی مدیران ارشد صنعت نفت تأکید کرد.