سند حکمرانی مبتنی بر هوش مصنوعی شرکت ملی نفت ایران رونمایی شد
سند حکمرانی مبتنی بر هوش مصنوعی شرکت ملی نفت ایران رونمایی شد
سند حکمرانی مبتنی بر هوش مصنوعی شرکت ملی نفت ایران از سوی مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»، «سند حکمرانی مبتنی بر هوش مصنوعی شرکت ملی نفت ایران» امروز (پنجشنبه، ۲۰ اردیبهشت) در حاشیه دومین روز از بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با حضور محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، ذبیح‌الله خدائیان، رئیس سازمان بازرسی کل کشور، محسن حقیقی‌مقدم، مدیر مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت، و جمعی از مدیران صنعت نفت رونمایی شد.

این سند در حالی رونمایی شده است که صنعت نفت در دنیا به‌سمت دیجیتالی‌شدن و استفاده از هوش مصنوعی حرکت می‌کند. زنجیره ارزی بالادستی متشکل از فازهای اکتشاف، توسعه و تولید است و استفاده از هوش مصنوعی در زمینه اکتشاف، کاهش نبود قطعیت در ذخایر اکتشافی و درنتیجه کاهش ریسک سرمایه‌گذاری برای عملیات اکتشافی را به‌دنبال دارد.

در زمینه توسعه در صنعت نفت نیز کاهش هزینه‌ها ازجمله هزینه‌های حفاری تا بیش از ۲۵درصد در سال برای شرکت‌های اکتشاف و تولید، از مزایای استفاده از هوش مصنوعی است.

ایجاد میلیاردها دلار ارزش افزوده اقتصادی در سال و کاهش قابل توجه در هزینه‌های ناشی از خرابی تجهیزات نیز مزیت استفاده از هوش مصنوعی در بخش تولید در صنعت نفت و گاز خواهد بود.

این در حالی است که بی‌توجهی به هوش مصنوعی برای کسب‌وکارها به‌ویژه شرکت‌های بزرگ مانند شرکت ملی نفت ایران، می‌تواند چالش‌هایی مانند کاهش کارایی، رقابتی‌نبودن، امنیت، نوآوری و توسعه و نبود پیش‌بینی مناسب را به همراه داشته باشد.

در مجموع، دانش‌بنیان‌شدن صنعت نفت ایجاب می‌کند که از هوش مصنوعی و میدان‌های نفت و گاز دیجیتال به‌عنوان یک روند کلان فناورانه به‌منظور افزایش تولید و کاهش هزینه‌ها استفاده کرد.

از سوی دیگر، توسعه میدان‌های نفت و گاز زمان‌بر است و بر این اساس، افق چشم‌انداز سند فعلی ۱۰ساله بوده و انتظار می‌رود پس از سه سال از ابلاغ سند، نخستین سری از پروژه‌های مربوط به هوش مصنوعی و دیجیتال‌ کردن زنجیره ارزش بالادست تکمیل شود. همچنین در چشم‌انداز این سند، حداقل ۱۵ میدان نفت و گاز دیجیتال خواهند شد.