عدم توجه به تولید محصولات پیچیده و با ارزش افزوده در صنعت پتروشیمی| ایجاد تحول عظیم با ورود دانش‌بنیان‌ها در این صنعت
عدم توجه به تولید محصولات پیچیده و با ارزش افزوده در صنعت پتروشیمی| ایجاد تحول عظیم با ورود دانش‌بنیان‌ها در این صنعت
متاسفانه یکی از مسائلی که صنایع پایین دستی پتروشیمی‌ها را امروزه با تهدید و چالش مواجه ساخته عدم توجه به تولید محصولات پیچیده و با ارزش افزوده است، بنابراین ضروری است که دانش‌بنیان در این صنعت ورود پیدا کنند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» یکی از مسائلی در صنعت پتروشیمی بسیار مهم و قابل توجه است موضوع مقابله با خام فروشی محصولات پتروشیمی است تا جاییکه در همین راستا مقام معظم رهبری در پیام نوروزی خود طی چند سال اخیر به آن تأکید دارند. ایشان معتقدند که در تولید محصولات با پیچیدگی و ارزش افزودگی هر چه بیشتر باید از ظرفیت علمی کشور بهره گرفت.
براساس چشم انداز، باید ازخام فروشی پرهیز، زنجیره ارزش تکمیل و ارزش افزوده بیشتر شود و در این مسیر طرح‌های جدید پتروشیمی با رویکردی جدید ساخته خواهند شد و مجتمع‌های تولیدی نیزباید بهینه سازی روند تولید را در دستور کار قرار دهند.

در سال‌های اخیر زمینه بسیار خوبی برای توسعه صنعت پتروشیمی ایران با استفاده از دانش روز جهان فراهم شده است و دراین راستا انتقال و نهادینه سازی دانش فنی و استفاده از فناوری‌های نوین می‌تواند درآینده بسیاری از نیاز‌های صنایع عمده کشور را تامین کند و شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی در کنار شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌ها دستاورد‌های بزرگی را رقم زده اند.
بسیاری از کارشناسان معتقدند که کاستی‌ها و نارسایی‌هایی که در گذشته اقتصاد ایران ایجاد شده بود را می‌توان با استفاده از توانمندی دانش‌بنیان‌ها جبران کرد؛ بنابراین برای جبران این کاستی‌ها باید زیرساخت‌ها ترمیم و اصلاح شود تا با رقابت پذیرکردن اقتصاد و هدایت نقدینگی به سمت تولید بتوانیم صنعت پتروشیمی را توسعه دهیم.

از آنجا که هر شرکتی قابلیت دانش بنیان شدن و تولید محصولات دانش بنیان را دارد بنابراین ضروریست که از توانمندی این شرکت‌ها در صنعت پتروشیمی بهره جست؛ متاسفانه یکی از مسائلی که صنایع پایین دستی پتروشیمی‌ها را امروزه با تهدید و چالش مواجه ساخته عدم توجه به تولید محصولات پیچیده و با ارزش افزوده است؛ بنابراین برخی از کارشناسان براین باورند که شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند فرمول و کاتالیستی را تهیه کرده و تولید و صادرات این محصولات را بر عهده بگیرند، چرا که در این زمینه چندین کاتالیست توسط این شرکت‌ها تولید شده است.

کاتالیست‌ها از جمله کالا‌های راهبردی و مهم صنایع هستند که سالانه حجم زیادی ارز باید صرف واردات آن‌ها از خارج از کشور شود، اما بومی سازی آن‌ها علاوه بر جلوگیری از خروج ارز، امکان تحریم آن‌ها توسط دشمنان را نیز از بین می‌رود. در سال‌های گذشته شرکت‌های دانش بنیان توانستند دانش فنی کاتالسیت‌های بسیاری را در صنابع شیمیایی بتروشیمی و بالایشگاهی تدوین و بومی‌سازی کنند که در شرایط اقتصادی و سیاسی کنونی کمک شایانی به اقتصاد کشور کرد. برای تحقق این منظور باید از تولیدکنندگان و شرکت‌های دانش بنیان حمایت اساسی صورت گیرد.