هدف‌گذاری ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورویی صادرات تجهیزات نفتی طی دو سال آینده
هدف‌گذاری ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورویی صادرات تجهیزات نفتی طی دو سال آینده
رئیس هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران (استصنا) گفت: سالانه نزدیک به ۷۱۰ میلیون یورو صادرات تجهیزات صنعت نفت داریم اما هدف‌گذاری که در این حوزه صورت گرفته است ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورو است که امیدواریم تا دو سال آینده محقق شود.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» احسان ثقفی رئیس هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران (استصنا) در نشست خبری درباره صادرات تجهیزات صنعت نفت گفت: ما توسعه بازار فرامرزی را به جد دنبال می کنیم و پروژه بازارهای خارج از کشور را کلید زده ایم. هم اکنون تجهیزات صنعت نفت به کشورهای عربی، کشورهای همسایه شمالی و همچنین امریکای جنوبی صادر می‌شود.

رییس هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با بیان اینکه ما اکنون ابتدای کار صادرات هستیم، گفت: فعلا صادرات ما ۱۰ درصد توان است، ۷۱۰ میلیون یورو صادرات داشته‌ایم و طبق هدف گذاری انجام شده باید تا ۲ سال آینده به ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورو برسیم.

ثقفی با بیان اینکه مطالعات پژوهشی را در حوزه توسعه صادرات داشتیم که در نمایشگاه پیش‌رو از آن رونمایی خواهیم کرد.

به گفته وی رقم تعیین شده برای توسعه صادرات رویا نیست و بر اساس دیتاهای موجود این عدد تعریف شده است چرا که سازندگان تجهیزات صنعت نفت این توانایی را دارند اما لازم است زیرساخت‌های این موضوع توسط دولتمردان فراهم شود.

ثقفی با اشاره به اینکه در حوزه دانش‌بنیان‌ها در زمان خودکفایی و خوداتکایی موفق عمل کرده‌ و نیازها تأمین شده‌اند، بیان کرد: برای ورود به بازار جهانی، منابع ارزی باید تأمین شود و درباره تخصیص ارز، شرکت‌های صادرات‌محور در اولویت قرار بگیرند.

وی افزود: با وجود تنگناهای ارزی و تأمین سخت کالا از خارج کشور، اقبال به ساخت داخل و شرکت‌های داخلی زیاد است، اما قیمت ارز تنها پاشنه آشیل ماست.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با اشاره به برگزاری بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، گفت: در این نمایشگاه از پروژه پژوهشی-کاربردی برای توسعه صادرات، شبکه آزمایشی استصنا و پلتفرم صنعت نفت، نیرو و معدن رونمایی می‌شود و شرکت مدیریت زنجیره آرمان با محوریت صادرات آغاز به‌ کار می‌کند.

ثقفی ادامه داد: این نمایشگاه پربهره‌ترین نمایشگاه کشور است و امیدوارم بخش خصوصی در این نمایشگاه ویژه‌تر دیده شود.

وی با اشاره به اینکه از نظر کیفیت، ۹۰درصد تجهیزات داخلی استانداردهای بین‌المللی را دارند، گفت: هم‌اکنون قابلیت بهره‌برداری از تجهیزات ساخت داخل در دیگر کشورها وجود دارد، اما به‌دلیل تحریم‌ها تجهیزات ما با برندهای کشورهای دیگر صادر می‌شود.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت اظهار کرد: به ۸۵درصد از فناوری ساخت تجهیزات دست یافته‌ایم و ۷۵درصد از تجهیزات ما به بهره‌برداری رسیده است، دستیابی به ۹۵درصد فناوری ساخت نیز دور از دسترس نیست.

ثقفی با بیان اینکه “یکی از مشکلات اصلی توسعه صادرات نبود متولی واحد است”، گفت: یک وحدت رویه در کشور وجود ندارد، بخش‌ها و نهاد‌های مختلف که در امر صادرات متولی هستند، بعضا به‌صورت سلیقه‌ای رفتار کرده و تصمیم می‌گیرند و گا‌ها برآیند اقدامات آن‌ها صفر می‌شود؛ اگر متولی واحد در امر صادرات در دولت وجود داشته باشدف بسیاری از مشکلات رفع خواهد شد.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با انتقاد از هزینه‌های سنگین نمایشگاه امسال صنعت نفت گفت: درحالی که طبق اعلام آمار رسمی بانک مرکزی، تورم انتهای سال گذشته بین ۴۰ تا ۵۰ درصد بوده، هزینه‌های نمایشگاهی از سوی شرکت سهامی نمایشگاه بین المللی جمهوری اسلامی ایران که یک ارگان دولتی است، نسبت به سال قبل ۴ تا ۵ برابر شده و این مسئله بسیار برای بخش خصوصی حاضر در این نمایشگاه، ایجاد مشکل کرده است.

وی افزود: فضای کافی در نمایشگاه نفت امسال برای حضور تمامی شرکت‌ها وجود نداشت، این درحالی است که بخشی از ظرفیت نمایشگاه بین‌المللی تهران به برگزاری کنسرت، برنامه‌های صدا و سیما و موارد غیرتخصصی اختصاص پیدا کرده است.