ظرفیت ذخیره‌سازی گاز شوریجه از ۲.۲ میلیارد به ۴.۵ میلیارد مترمکعب افزایش می‌یابد
ظرفیت ذخیره‌سازی گاز شوریجه از ۲.۲ میلیارد به ۴.۵ میلیارد مترمکعب افزایش می‌یابد
معاون وزیر نفت در امور شرکت ملی گاز ایران، گفت: در حال حاضر پروژه شوریجه ۲ با شرکت مپنا در دست اجراست که ظرفیت ذخیره سازی را از ۲.۲ میلیارد مترمکعب به ۴.۵ میلیارد مترمکعب افزایش خواهد داد که با اجرای آن ظرفیت تقریبا دوبرابر خواهد شد.

مجید چگنی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، در گفتگو با خبرنگار «نبض انرژی» در خصوص وضعیت ذخیره سازی سوخت برای زمستان، اظهار کرد: در حال حاضر پروژه شوریجه ۲ با شرکت مپنا در دست اجراست که ظرفیت ذخیره سازی را از ۲.۲ میلیارد مترمکعب به ۴.۵ میلیارد مترمکعب افزایش خواهد داد که با اجرای آن ظرفیت تقریبا دوبرابر خواهد شد.

وی گفت: همچنین برای پروژه در سراجه ۲ هم پیمانکار انتخاب شده و در حال اجرا است به طوری که ظرفیت ذخیره‌سازی از یک میلیارد به ۱.۵ میلیارد مترمکعب افزایش خواهد یافت؛ که با اجرای آن‌ها ظرفیت ذخیره تا دوبرابر افزایش پیدا خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، به مبحث ذخیره‌سازی گاز به عنوان یکی از راهبرد‌های مهم این شرکت در روند مقابله با ناترازی گاز اشاره کرد و گفت: شیوه نامه ذخیره‌سازی روزمینی که از سوی وزیر نفت ابلاغ شده، از جمله راهبرد‌هایی است که برای پیک‌سایی در زمان اوج مصرف در دستور کار است.

وی افزود: بر اساس این شیوه‌نامه این امکان فراهم شده تا با احداث واحد‌های Mini LNG، SNG و LPG؛ گاز مجموعه‌های صنعتی و دیگر بخش‌ها در فصل سرما تأمین شود.

معاون وزیر نفت در ادامه با اشاره به این‌که در این شیوه نامه نحوه بازگشت سرمایه و کمک‌هایی که برای دولت از سوی دولت اعمال خواهد شد، آمده گفت: به منظور اجرای این طرح مذاکراتی با وزارت صمت صورت گرفته تا با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی این واحد‌ها در وروردی شهرک‌های صنعتی، در کنار صنایع عمده مثل پتروشیمی‌ها و شرکت‌های سیمان و. تأسیس شوند تا ان‌شاءالله محدودیتی در فصل سرد سال برای این واحد‌ها به وجود نیاید.

چگنی در رابطه با همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان، تصریح کرد: هم اکنون ۷۰ شرکت دانش‌بنیان تحت پوشش داریم که این شرکت‌ها در حوزه داخلی سازی اقلام و تجهیزات مورد نیاز صنعت گاز کمک قابل توجهی کردند. در تلاش هستیم که شرکت‌های جدیدی را به لیست این شرکت‌ها اضافه کنیم تا از توانمندی آن‌ها برای ظرفیت سازی و تولید تجهیزات استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: شرکت ملی گاز ایران در راستای توسعه صادرات محصولات تولید داخل حمایت‌های لازم را به عمل خواهد آورد.