رکورد تولید برق در نیروگاه‌ بندرعباس شکسته شد
رکورد تولید برق در نیروگاه‌ بندرعباس شکسته شد
مدیرعامل نیروگاه بندرعباس گفت: رکورد تولید برق در این نیروگاه شکست شد و میزان تولید برق این نیروگاه از ابتدای سالجاری تاکنون به یک‌هزار و ۵۰ مگاوات در ساعت رسید.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» داریوش محمودی گفت: البته بواسطه برخی از ملاحظات فنی بیشتر از این هم می‌توانیم تولید داشته باشیم که در حال حاضر با توجه به طول عمر واحدها و قدیمی بودنشان در یک حاشیه امنیت مگاواتی قابلیت تولید داریم.

وی همچنین با اشاره به اینکه ایران جز پنج کشور سازنده نیروگاه، قطعات و تجهیزات نیروگاهی است، بیان کرد: این نیروگاه در زمینه ساخت قطعات نیروگاهی به خودکفایی رسیده و هم اکنون ۹۵ درصد قطعات آن ساخت داخل است

مدیرعامل نیروگاه بندرعباس اظهار کرد: خودکفایی در زمینه ساخت قطعات نیروگاهی یکی از افتخارات نیروگاه بندرعباس در سال‌های اخیر است که این مهم در سایه حمایت از تولید داخلی، همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان و با صرفه‌جویی ارزی زیادی محقق شده است.

محمودی اضافه کرد: نیروگاه بندرعباس در سال ۱۴۰۱ حدود پنج هزار قطعه تولید و یا برساخت این قطعات راهبری و نظارت داشته باشد که حدود یک‌میلیون‌دلار صرفه‌جویی ارزی در پی‌داشت.

این مسوول نیروگاهی اظهارکرد: در سه‌ماه نخست امسال نیز در این نیروگاه موفق به ساخت و بازسازی یکهزار و ۲۰۰ قطعه تخصصی مهم کوچک و بزرگ نیروگاهی شد که حاصل تلاش کارشناسان جوان و متخصص بومی بوده است.

محمودی ادامه داد: در یکسال اخیر تمام واحدهای نیروگاه شامل واحدهای یک، ۲، سه و چهار در حال تعمیرات بود و همچنین واحد یک گازی و واحد چهار بخار در دست تعمیرات اساسی قرار گرفت که این تعمیرات از اواخر پاییز سال گذشته آغاز و اواخر خرداد امسال نیز به‌ پایان رسید و قبل از پیک بار با حداکثر توان عملی به‌مدار تولید بازگشت.

وی خاطرنشان کرد: در تعمیرات واحد یک و چهار نزدیک به ۵۰۰ هزار نفر ساعت کار تعمیراتی انجام شد، که در واحد چهار حدود ۴۵۰ هزار ساعت کار عملیاتی و بقیه ساعات کاری نیز به واحد یک اختصاص داشت.

مدیرعامل نیروگاه بندرعباس یادآورشد: پره‌های توربین ال پی، به‌دلیل شکستگی در زمستان گذشته در نیروگاه تعویض شد، که این عملیات، برای نخستین بار در کارگاه و محیط نیروگاه بندرعباس این کار محقق شد و همچنین بالانس و تنظیمات ثانویه برای نصب آن‌ها در شرکت صورت گرفت.

وی تصریح کرد: امسال همچنین رکورد تولید شکسته شد و قابلیت تولید هزار و ۵۰ مگاوات در ساعت را در این لحظه داریم و بواسطه برخی از ملاحظات فنی بیشتر از این هم می‌توانیم تولید داشته باشیم که در حال حاضر با توجه به طول عمر واحدها و قدیمی بودنشان در یک حاشیه امنیت مگاواتی قابلیت تولید داریم.

نیروگاه بندرعباس با چهار واحد بخاری و ۲ واحد گازی با ظرفیت هزار و ۳۲۰ مگاوات به‌عنوان بزرگ‌ترین نیروگاه جنوب‌شرق کشور، نقش بسزایی در پایداری شبکه برق سراسری و تامین برق استان هرمزگان دارد.

منبع: ایرنا