جمع‌آوری و فراورش گاز همراه و مشعل در خوزستان معادل سه فاز پارس جنوبی
جمع‌آوری و فراورش گاز همراه و مشعل در خوزستان معادل سه فاز پارس جنوبی
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: اتمام طرح‌های NGL در خوزستان، جمع‌آوری و فراورش گاز همراه و مشعل ، معادل سه فاز پارس جنوبی را به همراه دارد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» محسن خجسته‌مهر در حاشیه بازدید از کارخانه NGL ۳۲۰۰ در خوزستان همزمان با دور دوم سفر استانی رییس جمهور، گفت : سه طرح بزرگ جمع آوری گازهای همراه و مشعل در این سفر توسط رییس جمهور جمهور افتتاح می شود، که از جمله آنها طرح های پیش تراکم NGL ۹۰۰ و پیش تراکم NGL ۱۰۰۰ در شرکت ملی مناطق نفت خیر جنوب است و هر ۲  این پروژه ها در مجموع می توانند ۶۰۰ میلیون فوت مکعب به تولید گاز کشور و تامین خوراک شرکت بید بلند خلیج فارس اضافه کنند.

وی ادامه داد: همچنین راه اندازی و افتتاح فاز نخست کارخانه گاز مایع NGL ۳۲۰۰ با ارزش سرمایه گذاری ۱.۴ میلیارد دلاری یکی دیگر از این طرح های بزرگ ملی است. این طرح با ظرفیت ۵۰۰ میلیون فوت مکعبی در ۲ فاز تعریف شده که توان جمع آوری و فراورش گاز های همراه تولیدی و مشعل ۱۱ میدان نفتی که عمده آنها میادین مشترک هستند را داراست.

به گفته وی در فاز نخست این طرح ۲۵۰ میلیون فوت مکعب گاز همراه و مشعل جمع آوری و فرآورش می‌شود.

خجسته مهر با اشاره به اینکه این پروژه ثروت آفرین در کمتر از یکسال بازگشت سرمایه خود را می تواند محقق کند، افزود: ارزش این طرح های NGL در کنار دستاوردهای اقتصادی خود، در جبران و کمک آنها در ناترازی گاز کشور و همچنین تامین خوراک قابل توجه برای واحدهای پایین دست پتروشیمی است.

وی ادامه داد: در مجموع با اتمام کامل پروژه های جمع آوری گاز در استان خوزستان، معادل سه فاز پارس جنوبی گاز همراه تولید شرکت های مناطق نفت خیز جنوب و شرکت نفت و گاز اروندان جمع آوری و فراورش خواهد شد و این یک اقدام تحولی در این صنعت خواهد بود.

سه میلیارد دلار پروژه نفتی در قالب ۱۵ طرح در خوزستان

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه بهره برداری از طرح های بزرگ ملی در این سفر، منشاء یک تحول صنعتی برای مردم خوزستان و نیز دستاوردی اقتصادی برای ملت بزرگ ایران خواهد بود گفت: در حوزه صنعت نفت در سفر رییس دولت سیزدهم به خوزستان، بالغ بر سه میلیارد دلار پروژه در قالب ۱۵ طرح افتتاح و بهره برداری و یا آغاز عملیات اجرایی می شوند.

وی با اشاره به تولید بیش از ۸۰ درصد از نفت و ۱۶ درصد از گاز کشور در خوزستان توسط شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب و شرکت نفت و گاز اروندان، این سفر را بسیار مهم تلقی کرد و افزود: این سه میلیارد دلار پروژه ظرفیت بزرگی برای ساخت داخل و تولید کنندگان و پیمانکاران ایرانی ایجاد خواهد کرد و برای مردم استان خوزستان نیز فرصتی مغتنی در افزایش ظرفیت اشتغال فراهم می کند.

خجسته مهر ادامه داد: آغاز عملیات اجرایی توسعه میدان مشترک نفتی سهراب نیز از پروژه های بسیار با اهمیت است که ارزشی بالغ بر ۹۰۰ میلیون دلار این سرمایه گذاری دارد و مربوط به شرکت نفت و گاز اروندان و شرکت مهندسی و توسعه نفت است.

وی بیان کرد: بهره برداری کامل از ۴۰ حلقه چاه آزادگان جنوبی که منجر به افزایش تولید ۵۰ هزار بشکه ای شد با ارزشی بالغ بر ۴۰۰ میلیون یورویی، بهره برداری از پست برق ایثار ۴۰۰ کیلووات که با اتصال شبکه برق ۲ استان خوزستان و بوشهر و برق مورد نیاز ایستگاه های فراورشی این منطقه را می تواند تامین کند و افزایش ظرفیت فراورشی نفت نمکی به میزان ۲۰ هزار بشکه در منطقه رامشیر از جمله پروژه های مهم هستند.

آیت الله رئیسی رییس جمهور همراه با اعضای هیات دولت صبح امروز در جریان سفر استانی خود از طریق فرودگاه دزفول وارد استان خوزستان شد.

این سفر ۲ روزه است و اعضای هیات دولت ضمن بررسی مشکلات استان خوزستان، چندین طرح را بهره برداری می‌کنند.

رییس جمهور و هیات همراه در این سفر بازدید از پروژه سیکل ترکیبی اندیمشک، دیدار با مردم این شهرستان، حضور در اهواز و دیدار با مردم در مصلای شهر، حضور در شادگان و دیدار با مردم ، بازدید از نمایشگاه دستاوردهای دولت، حضور در شهر هویزه و افتتاح پالایشگاه گازی ، شرکت در جلسه شورای اداری و چند برنامه دیگر از جمله برنامه های سفر استانی رییس جمهور است.