فعالیت 70 مجتمع پتروشیمی با تولید سالانه 90 میلیون تن محصول در کشور
فعالیت 70 مجتمع پتروشیمی با تولید سالانه 90 میلیون تن محصول در کشور
طبق گفته مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی هم اکنون 70 مجتمع با ظرفیت تولید سالانه بیش از 90 میلیون تن در این صنعت فعالیت می‌کنند. همچنین بیش از 100 طرح کوچک و بزرگ توسعه ای در مناطق مختلف در حال اجرا است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»  صنعت پتروشیمی یکی از صنایع استراتژیک در کشور است که با تولید محصولات متنوع نقش کلیدی در زندگی روزمره مردم دارد. این صنعت مواد اولیه را از تصفیه و فرآوری نفت، گاز و گاهی ذغال سنگ و زیست توده تامین می کند و با استفاده از انواع فناوری ها و فرآیند های شیمیایی، این مواد اولیه را به محصولات با ارزش تبدیل می کند. این عناصر سازنده بیشتر با واکنش های مختلف پردازش شده و محصولات نهایی پتروشیمی را تشکیل می دهند. ایجاد صنعت پتروشیمی در ایران قدمتی بیش از 50 ساله دارد و به دهه 1330 خورشیدی باز می‌ گردد.

در حال حاضر صنعت پتروشیمی پس از صنایع غذایی و خودروسازی سومین صنعت بزرگ جهان محسوب می‌شود. ایران نیز به ‌عنوان چهارمین تولیدکننده نفت جهان و با دارا بودن دومین ذخایر بزرگ گاز دنیا، 80 درصد درآمدهای صادراتی خود را از نفت و گاز تامین می‌کند.

یکی از مهمترین ویژگی های صنعت پتروشیمی ارزش افزوده بسیار بالای آن است. بدین معنی که با تغییرات شیمیایی و فیزیکی بر روی هیدروکربورهای نفتی و گازی می‌توان ارزش محصول را به میزان 10 تا 15 درصد افزایش داد.

در همین رابطه مرتضی شاهمیرزایی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه  70 مجتمع با ظرفیت تولید سالانه بیش از 90 میلیون تن در صنعت پتروشیمی فعالیت می‌کند، گفت : هم اکنون بیش از 100 طرح کوچک و بزرگ توسعه ای در مناطق مختلف از جمله ماهشهر، عسلویه، انرژی‌بر پارسیان و مکران در حال اجرا هستند.

وی با بیان اینکه نیروی انسانی بسیار بالایی در طرح‌ها و مجتمع‌های پتروشیمی مشغول به کار هستند، ادامه داد: امضای این تفاهم‌نامه به‌منظور همکاری تنگاتنگ برای حل مباحث مختلف و متفاوت اشتغال این نیروها اهمیت بالایی دارد.

معاون وزیر نفت معتقد است که بالاترین ظرفیت برای ایجاد ارزش افزوده برای کشور در واحدهای پتروشیمی وجود دارد که با فعال کردن آن می‌توانیم شاهد افزایش اشتغال، تولید مواد اولیه سایر صنایع و ارزآوری بالاتر برای کشور باشیم.

شاهمیرزایی با اشاره به اینکه تا رسیدن به استقلال کامل راه آسانی نداریم، گفت: اکنون در ساخت مجتمع های پتروشیمی 75 تا 80 درصد متکی به توان داخلی هستیم و 25 درصد وابستگی داریم. برای رسیدن به خودکفایی کامل برنامه منسجمی را با مراکز تولید علم پیگیری می‌کنیم.

طبق گفته وی سال گذشته 27 میلیون تن محصول پتروشیمی ایران به نقاط هدف صادر شده است. درآمد ارزی صنعت پتروشیمی از محل صادرات محصولات 16 میلیارد دلار برآورد می شود که از این میزان نزدیک به 14 میلیارد دلار در سامانه نیما و پس از آن در مرکز مبادله طلا و ارز عرضه شده است.