طلای سیاه تولیدی ایران در بازار‌های جهانی به فروش می‌رسد| نفت خام برنت در کانال بالای ۱۱۳ دلار
طلای سیاه تولیدی ایران در بازار‌های جهانی به فروش می‌رسد| نفت خام برنت در کانال بالای ۱۱۳ دلار
به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه وضع اقتصاد ما از نظر ذخایر ارزی نسبت به سال گذشته بسیار بهتر است، به طوری که هر چه نفت از سوی وزارت نفت تولید می‌شود در بازار‌های جهانی به فروش می‌رسد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» امروزه بازار جهانی نفت به دلیل تحولات منطقه‌ای دچار دستخوش است به گونه‌ای که نگرانی درمورد محدود شدن عرضه جهانی نفت و تشدید بحران اوکراین، دورنمای تحریم‌های سنگین‌تر غرب علیه روسیه را تقویت کرده و باعث افزایش قیمت نفت شده‌است.

براساس این گزارش در معاملات امروز قیمت نفت خام برنت با ۱ دلار و ۵۰ سنت معادل ۱.۳ درصد افزایش به ۱۱۳ دلار و ۲۰ سنت در هر بشکه رسیده و نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۹۸ سنت افزایش معادل ۰.۹ درصد، ۱۰۷ دلار و ۹۳ سنت در هر بشکه معامله می‌شود.

در آستانه تعطیلات عیدپاک، هر دو شاخص نفتی در روز پنجشنبه و به‌دنبال خبر احتمال تحریم واردات نفت روسیه توسط اتحادیه اروپا ۲.۵ درصد افزایش قیمت داشتند.

در همین راستا سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه، در یک نشست خبری درباره فروش نفت کشور گفت: وضع اقتصاد ما از نظر ذخایر ارزی نسبت به سال گذشته بسیار بهتر است، به طوری که هر چه نفت از سوی وزارت نفت تولید می‌شود در بازار‌های جهانی به فروش می‌رسد.

وی درباره علت توقف مذاکرات هسته‌ای افزود: آمریکا مسئول عقب افتادن مذاکرات وین است. تمامی عناصر و اجزای فشار حداکثری باید از بین برود. آمریکا نمی‌تواند تمام انرژی و وقت ما را صرف این کند که بخشی از اجزای فشار حداکثری و میراث ترامپ را حفظ کند.

خطیب‌زاده تصریح کرد: نکته دوم این است که زنجیره انتفاع اقتصادی ملت ایران از برجام باید به‌صورت کامل دیده شود. آنچه بین ما و آمریکا باقی مانده، در هر دو این قسمت‌ها دچار نقص است.
سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار کرد: برجام سال‌هاست برای ما کار نمی‌کند و منافع اقتصادی ملت ایران نادیده گرفته شده است. ادامه دادن این وضع پرسش اساسی درباره این را که انتفاع اقتصادی مردم ایران از برجام چیست بیشتر می‌کند.