جهشی بزرگ در صنعت پتروشیمی/تولید 130 میلیون تن تا پایان برنامه هفتم توسعه
جهشی بزرگ در صنعت پتروشیمی/تولید 130 میلیون تن تا پایان برنامه هفتم توسعه
طبق گفته مسئولان برآورد می‌شود ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی تاپایان برنامه هفتم توسعه به حدود 130 میلیون تن و تا پایان برنامه هشتم به حدود 200 میلیون تن افزایش یابد، بنابراین با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده این صنعت ارزش آفرین در آستانه جهشی بزرگ قرار دارد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» یکی از موضوعاتی که طی سال‌های اخیر بیشتر مورد تأکید مسئولان به ویژه رهبر انقلاب قرار گرفته بحث حمایت از ساخت داخل و تامین تجهیزات مورد نیاز در بخش‌های مختلف صنایع است. برهمین اساس امروزه اکثر شرکت‌های توانمند از جمله دانش بنیان ها برای رفع نیاز داخل دست به کار شده و تجهیزات کلیدی را داخلی سازی و بومی کرده‌اند تا جاییکه در برخی از تجهیزات به مرحله خودکفایی نیز رسیده‌اند. صنعت پتروشیمی یکی از این صنایعی است که توانسته از توانمندی ساخت داخل در اجرای طرح‌ها استفاده کند.

در همین رابطه مرتضی شاهمیرزایی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفته است تامین نیازهای صنعت به ویژه کالاها، تجهیزات و ماشین‌آلات مورد استفاده در بخش‌های مختلف صنعت پتروشیمی از سوی شرکت‌های سازنده ایرانی در حال انجام است و امیدواریم تا پنج سال آینده به طور کامل در این زمینه به خودکفایی برسیم.

وی افزود: برآورد می‌شود ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی تاپایان برنامه هفتم توسعه به حدود 130 میلیون تن و تا پایان برنامه هشتم به حدود 200 میلیون تن افزایش یابد، بنابراین با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده این صنعت ارزش آفرین در آستانه جهشی بزرگ قرار دارد.

شاهمیرزایی با بیان اینکه هاب‌های جدید پتروشیمی در منطقه مکران و جاسک و همچنین منطقه انرژی‌بر پارسیان میزبان اجرای طرح‌های جدید پتروشیمی هستند، گفت: تامین برق مورد نیاز این مناطق باید مورد توجه قرار بگیرد و با همکاری و تعامل با وزارت نیرو نیازهای این مناطق تامین شود.

وی با اشاره به ضرورت تکمیل زنجیره ارزش و تولید محصولات نهایی در صنعت پتروشیمی اظهار کرد: واحدهای تکمیلی در زنجیره ارزش همانند بخش‌های بالادستی برای تولید پایدار نیازمند تامین برق هستند و امید است وزارت نیرو با تامین برق مورد نیاز این واحدها، در توسعه صنایع پایین دستی سهیم باشد.