اقدامات دولت برای رفع ناترازی بنزین در کشور
اقدامات دولت برای رفع ناترازی بنزین در کشور
وزارت نفت برای رفع ناترازی بنزین اقدامات اساسی را در سرلوحه کاری خود قرار داد که یکی از این اقدامات اتخاذ سیاست‌های غیرقیمتی است که توانست مصرف بنزین را مدیریت کند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» یکی از مباحثی که طی روزهای اخیر بیشتر مورد توجه قرار گرفته بود موضوع ناترازی بنزین در کشور است برهمین اساس وزارت نفت برای رفع ناترازی بنزین اقدامات اساسی را در سرلوحه کاری خود قرار داد.

گفتنی است هم اکنون روزانه ۲۵۰ میلیون لیتر فرآورده نفتی در ایران مصرف می‌شود که با هر تراز جهانی و با هر کشوری مقایسه شود، بسیار بالا و ۵ تا ۶ برابر استاندارد دنیاست. با وجود آنکه همه بخش‌های کشـور بر لزوم کاهش مصرف انـرژی تأکیـد دارنـد، امـا بـه‌ دلیـل پرداخـت یارانـه بـالا از سوی دولـت بـرای حامل‌هـای انـرژی و پرداخـت نشدن قیمـت واقعـی ایـن حامل‌هـا توسـط مصرف‌کننـدگان، هیچ کـدام از بخش‌هـا بـه‌دنبـال بهینه‌سـازی نیسـتند.

جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نیز در خردادماه درباره جدی شدن این روند ناترازی هشدار داده و گفته است: مصرف روزانه بنزین کشور ۱۱۰ میلیون لیتر است و مصرف و تولید سربه‌سر شده‌اند. سالانه بیش از یک میلیون خودرو عرضه می‌شود و هیچ خودرویی هم اسقاط نمی‌شود، در صورت ادامه این روند، ما به ناترازی بنزین خواهیم رسید و واردکننده خواهیم شد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در حالی درباره رشد فزاینده مصرف بنزین در کشور هشدار داده است که در ماه‌های ابتدایی سال بوده و این روند در ماه‌های پیش رو به‌ویژه در فصل تابستان باز هم افزایش خواهد یافت.

جواد اوجی وزیر نفت با تأکید براینکه به‌دلیل افزایش مصرف بنزین، در این حوزه با ناترازی روبه‌رو شدیم اما توانستیم بنزین مورد نیاز مردم در تابستان امسال را در شرایطی تأمین کنیم که مصرف بنزین به بیش از ۱۴۰ میلیون لیتر در روز رسیده بود اما هیچ جایگاهی با کمبود بنزین مواجه نشد.

وی تأکید کرد: در ادامه ما برای مدیریت موضوع ناترازی بنزین بر دو اقدام متمرکز هستیم؛ نخست اتخاذ سیاست‌های غیرقیمتی که بر این اساس توانستیم مصرف بنزین را مدیریت کنیم و دوم بهره‌برداری هر چه سریع‌تر از پالایشگاه‌های در حال احداث که دو پالایشگاه جدید را تا پایان دولت عملیاتی می‌کنیم.