۸۰ درصد ظرفیت مخازن سدهای خراسان جنوبی خالی است
۸۰ درصد ظرفیت مخازن سدهای خراسان جنوبی خالی است
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی اعلام کرد: بارندگی‌های استان از ابتدای سال آبی جاری یعنی مهر سال گذشته تاکنون چندان ورودی به سدها نداشته و اکنون ۸۰ درصد ظرفیت مخازن سدهای خراسان جنوبی خالی است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» سید سعید پورجعفر روز سه‌شنبه به رسانه‌ها اعلام کرد: پارسال منابع آبی ذخیره پشت سدهای خراسان جنوبی ۱۵ میلیون مترمکعب بود و امسال ذخایر آبی پشت سدهای استان ۱۲ میلیون مترمکعب است که در مقایسه با سال قبل ۳۰ درصد کاهش نشان می‌دهد.

وی افزود: ظرفیت ذخایر سدهای خراسان جنوبی ۷۵ میلیون مترمکعب است و از ابتدای سال آبی هفت میلیون مترمکعب آب وارد این سدها شده یعنی حدود ۸۰ درصد ظرفیت آن خالی است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با بیان اینکه سد نهرین در وضعیت هشدار است گفت: نهرین تنها سد دومنظوره خراسان جنوبی است که آب ذخیر شده پشت آن هم برای شرب و هم برای کشاورزی مردم شهرستان طبس استفاده می‌شود.

وی به حفر سه حلقه چاه عمیق برای مدیریت کمبود آب در شهر طبس اشاره کرد و گفت: اگر شهروندان مدیریت مصرف نداشته باشند و از آب شرب برای آبیاری فضای سبز استفاده کنند ذخایر این سد تا مرداد ماه پاسخگوی نیاز آبی این نقطه گرم خراسان جنوبی خواهد بود.

پورجعفر افزود: پارسال نیز منابع آبی پشت سد نهرین طبس تا مرداد ماه پاسخگوی نیاز مردم این شهر بود اما چون سد “دره بید” آب داشت از منابع این سد و حقابه آب کشاورزی سد نهرین برای تامین آب شرب طبس استفاده شد.

وی تصریح کرد: امسال سد دره بید طبس هم آبی ندارد و باید از حقابه آب کشاورزی سد نهرین یا از منابع آبی چاه‌های کشاورزی برای تامین آب شرب شهرستان طبس استفاده شود تا فصول گرم را پشت سر بگذاریم.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: ذخایر آبی پشت سد نهرین طبس ۱.۲ میلیون مترمکعب است و منابع آبی قابل استفاده این سد در مقایسه با پارسال ۳۰ درصد کاهش نشان می‌دهد.