چگونه می‌توان با احداث پالایشگاه‌های فراسرزمینی تحریم‌ها را خنثی کرد؟
چگونه می‌توان با احداث پالایشگاه‌های فراسرزمینی تحریم‌ها را خنثی کرد؟
یک کارشناس انرژی گفت: با احداث پالایشگاه فراسرزمینی، افزایش تولید و فروش نفت و صدور خدمات فنی و مهندسی می‌توان مانعی بزرگ برسرراه تحریم ایجاد کرد.

طیبه مرادی: به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» ایران طی سال‌های اخیر با تشدید تحریم کشور‌های بیگانه مواجه بوده و برای نجات از این مشکل مدام در حال دور زدن تحریم‌ها است تا بتواند چرخه اقتصاد و صنعت را به گردش در بیاورد و همین موضوع نیز به پاشنه آشیل اقتصاد ایران مبدل شده است؛ بنابراین برای رسیدن به اهداف توسعه خود احداث پالایشگاه‌های فراسرزمینی را در دستور کار خود قرار داده تا بتواند نفت خود را تولید و به فروش برساند.

حسین قادری کارشناس انرژی در این رابطه معتقد است که یکی از راهکار‌های مهم در زمینه خنثی‌سازی تحریم‌ها بحث فروش تضمینی نفت در پالایشگاه‌های فراسرزمینی است تا با پیش‌فروش نفت به پالایشگاه‌های فراسرزمینی و استفاده از توانمندی‌های پالایشگاهی و فنی داخل، همه ظرفیت این پالایشگاه‌ها به کار گرفته شود. در این صورت سهامدار این پالایشگاه‌ها بوده و می‌تواند درآمد قطعی ارزی و غیرقابل تحریم داشته باشد.

وی افزود: همچنین در کنار پیش‌فروش نفت، ایران این توانایی را دارد که خدمات فنی و مهندسی و تولیدات شرکت‌های دانش‌بنیان را صادر و در سایر کشور‌ها پالایشگاه ایجاد کند. در حقیقت ایران می‌تواند با استفاده از خدمات فنی و مهندسی و پیش‌فروش نفت، سهامدار پالایشگاه فراسرزمینی باشد و تحریم‌های ظالمانه نفت را بی‌اثر و خنثی کند.

این کارشناس ادامه داد: ایجاد پالایشگاه فراسرزمینی، افزایش تولید و فروش نفت با وجود تشدید تحریم‎ها و صدور خدمات فنی و مهندسی ازجمله اهداف ایران از برقراری ارتباط با سایر کشور‌ها است، البته وضعیت نفت ایران شرایط کافی و لازم را برای تبدیل شدن به محور سوآپ نفت و گاز منطقه دارد و باید جمهوری اسلامی ایران را به‌عنوان یک هاب در دنیای انرژی قلمداد کرد و پذیرفت.

وی خاطرنشان کرد: سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی یکی از گزینه‌های سرمایه‌گذاری در ایجاد ارزش افزوده و توسعه صنایع پایین‌دست صنعت نفت است، چرا که این سرمایه‌گذاری در پتروشیمی و پالایشگاه‌ها، بهره‌وری را نیز افزایش می‌دهد و تحریم‌ها را خنثی می‌کند. اگر بتوانیم صنایع پایین‌دستی نفت را در پتروپالایشگاه‌ها و پالایشگاه‌های داخل و خارج از کشور سرمایه‌گذاری کنیم، در بی‌اثر کردن تحریم‌ها گامی مهم برداشته‌ایم.