همه‌چیز درباره برنامه مدیریت مصرف برق صنایع
همه‌چیز درباره برنامه مدیریت مصرف برق صنایع
بر اساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت از مجموع 630 هزار واحد صنعتی کشور، 580 هزار مشترک بدون هیچ محدودیت تامین انرژی در فصل گرم به کار خود ادامه می‌دهند.

به گزارش «نبض انرژی» ناترازی برق در سال جاری نسبت به سال گذشته به دلیل برنامه 6 هزار مگاواتی افزایش ظرفیت واحدهای نیروگاهی در کنار تکمیل تعمیرات واحدهای تولید برق برای اولین بار به طور 100 درصدی نسبت به تداوم دست‌فرمان دولت قبل با کاهش 31 درصدی مواجه شده است.

این کاهش میزان ناترازی با استفاده از همه ظرفیت ارتقای نیروگاهی کشور در شرایطی رقم می‌خورد که نمود آن به وضوح در مدیریت مصرف برق مشترکان به چشم می‌آید. در این راستا نگاهی به برنامه مدیریت مصرف برق صنایع می‌تواند گواه مسئله کاهش میزان ناترازی تلقی شود.

*92 درصد صنایع بدون محدودیت برقی به تولید خود ادامه می‌دهند

بر اساس آمار به دست آمده از واحدهای صنعتی ثبت شده در وزارت صنعت، معدن و تجارت، 630 هزار صنعت فعال در کشور وجود دارد. بر این اساس از کل تعداد صنایع بزرگ و کوچک ثبت شده از یک واحد تراشکاری کوچک در یک مغازه گرفته تا یک واحد بزرگ تولید فولاد در کشور، 580 هزار واحد اساسا بدون هیچ محدودیتی در دوران فصل گرم نسبت به تولید خود ادامه می‌دهند.

به معنای دیگر 92 درصد از واحدهای صنعتی کشور در دوران فصل گرم بدون هیچ برنامه مدیریت مصرفی به فعالیت ادامه می‌دهند.

*کاهش 83 درصدی محدودیت برقی شهرک‌های صنعتی نسبت به سال گذشته

در این راستا، از 8 درصد واحدهای صنعتی کشور که برنامه مدیریت مصرف برق دارند، 49 هزار 558 واحد صنعتی در شهرک‌های صنعتی کشور قرار دارند.

این واحدهای صنعتی سال گذشته در بازه زمانی اوج بار به صورت روزانه از ساعت 11 ظهر تا 9 شب به مدت 10 ساعت با محدودیت مصرف برق مواجه بودند و عملا تولید آن‌ها در 3 ماهه اوج بار سال گذشته با محدودیت جدی مواجه شده بود.

بر این مبنا در سال جاری میزان محدودیت ارائه شده به این صنایع 83 درصد نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرد.

مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق ، با اشاره به برنامه مدیریت مصرف برق صنایع واقع در شهرک‌های صنعتی گفت:« میزان مدیریت مصرف برق صنایع واقع در شهرک صنعتی در سال جاری به 12 ساعت در هفته کاهش یافته که مطابق برنامه از قبل تعیین شده اعمال می‌شود.»

در این رابطه، سید مصطفی ولی‌پور به عنوان یک تولیدکننده در شهرک صنعتی شمس‌آباد ضمن اشاره به نتایج برنامه وزارت نیرو برای مدیریت مصرف برق صنایع کشور گفت:« اگر با همین روند و بدون خاموشی غیرمترقبه حرکت کنیم، می‌توانم ادعا کنم حداقل در واحد صنعتی بنده که اتفاقا به برق وابستگی شدیدی دارد، آثار منفی ناشی از محدودیت تامین انرژی به صفر رسیده است.»

*عرضه کالاهای صنایع بزرگ تداوم دارد

علاوه بر 580 هزار واحد صنعتی بدون محدودیت و 49 هزار 558 واحد واقع در شهرک‌های صنعتی، 442 واحد صنعتی بزرگ در کشور شامل صنایع فولادی، سیمانی، آلومینیوم، مس و سایر وجود دارد که جزء واحدهای بسیار پرمصرف برق رده‌بندی می‌شوند.

مرور برنامه مدیریت مصرف برق این 442 واحد بزرگ به نحوی تعیین شده که هر صنعت مطابق برنامه هماهنگ‌شده با بخش خصوصی و وزارت صنعت، معدن و تجارت یک ماه از 3 ماه فصل گرم را با مدیریت مصرف برق مواجه شده و این امکان در نظر گرفته شده تا تعمیرات تابستانی در این یک ماه اعمال شود.

در همین رابطه یکی از مسائل مهم در نظر گرفته در برنامه 442 واحد صنعتی بزرگ، توجه ویژه به مسئله مدیریت بازار و جلوگیری از کاهش تولید این صنایع است.

بر این اساس، سیدرسول خلیفه سلطانی‌، دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور با اشاره به هماهنگی انجام شده با وزارت نیرو به منظور مدیریت مصرف برق و مدیریت بازار گفته بود:« در کارخانه‌های بزرگ فولادی کشور که بار عمده تولید این محصول را به عهده دارند، با هماهنگی وزارت نیرو مقرر شده است که محدودیت انرژی با بازه زمانی تعمیرات اساسی یک ماهه تابستانی منطبق شود تا از این طریق آثار منفی سال گذشته به صفر برسد.»

همچنین، عبدالرضا شیخان دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان، با اشاره به به مسئله تامین برق فصل تابستان اظهار داشت:« با توجه به هماهنگی صورت گرفته با دولت و وزارت نیرو، مدیریت بازار در دستور کار است و بازار این کالای استراتژیک با هیچ التهابی از سمت عرضه مواجه نخواهد شد.»

لازم به تاکید است، برق ارائه شده به صنایع بزرگ در سایر بازه‌های زمانی به غیر از فصل گرم فراتر از نیاز تامین شده و برای مثال در 3 ماه ابتدایی سال 1401 میزان مصرف برق صنایع 10.5 درصد نسبت به مدت مشابه گذشته اضافه شده است.

بر خلاف سال گذشته که محدودیت مصرف برق به صورت بدون برنامه‌ریزی اعمال می‌شد، در سال جاری رویه دولت به سمتی رفته که هیچ برنامه مدیریت مصرف برقی بدون اطلاع مشترکان اجرا نشده و زمینه به صفر رسیدن آثار ناشی از ناترازی برق به حداقل برسد.

منبع: فارس