باید زنجیره تامین و توزیع فرآورده‌های نفتی به بخش خصوصی واگذار شود|اجرای طرح کهاب با همکاری دانش‌بنیان‌ها
باید زنجیره تامین و توزیع فرآورده‌های نفتی به بخش خصوصی واگذار شود|اجرای طرح کهاب با همکاری دانش‌بنیان‌ها
رئیس انجمن کارفرمایان شرکت‌های زنجیره‌ای توزیع فرآورده‌های نفتی، گفت: تا زمانی که زنجیره تامین و توزیع به بخش خصوصی واگذار نشود و امنیت برای سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه صورت نگیرد، توسعه جایگاه‌های سوخت اتفاق نخواهد افتاد.

ناصر رئیسی فرد رئیس انجمن کارفرمایان شرکت‌های زنجیره‌ای توزیع فرآورده‌های نفتی، در گفتگو با خبرنگار «نبض انرژی» در خصوص شعار سال تحت عنوان «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» اظهار کرد: برای تحقق این مهم هم اکنون با شرکت‌های دانش‌بنیان فعالیت‌هایی را انجام می‌دهیم. طرح کهاب را برای جلوگیری از آلودگی هوا اجرا خواهیم کرد و اجرای این طرح منوط به حمایت‌های شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و محیط زیست دارد.

وی تصریح کرد: همچنین ما تعهدات اجتماعی خودمان را در قبال جایگاه‌های سوخت انجام می‌دهیم. متاسفانه نه کار فرهنگی و نه آموزش‌هایی در خصوص نحوه سوخت‌گیری از طریق نازل‌ها به مردم نشده است؛ ولی ما با توجه به تعهدات اجتماعی این موضوع را به شدت پیگیری می‌کنیم.

رئیسی‌فرد گفت: در حال حاضر شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه ساخت داخل و بومی‌سازی تجهیزات از جمله دستگاه‌های جمع‌آوری بخارات بنزین در جایگاه‌ها همکاری می‌کنند؛ البته مراحل مقدماتی را طی می‌کنند و برخی از قطعات نیز ساخته شده است. امیدواریم با حمایت از این شرکت‌ها بتوانیم به دانش فنی در رابطه با عرضه سوخت دست پیدا کنیم.

رئیس انجمن کارفرمایان شرکت‌های زنجیره‌ای توزیع فرآورده‌های نفتی، ادامه داد: استانداردسازی جایگاه‌های سوخت همچنین در برخی از حوزه‌ها دانش فنی و تکنولوژی نوین را مدنظر قرار نمی‌دهیم، کسانی که سیاستگذار هستند با وجود اینکه دسترسی به آخرین یافته‌های علمی سخت نبوده؛ اما متاسفانه شرکت ملی پخش در این خصوص همکاری لازم را به عمل نمی‌آورد تا جاییکه تمام جایگاه‌های سوخت متکی به دانش سنتی بوده عمل می‌کنند و هیچ پیشرفتی در این حوزه حاصل نشده است.

وی اضافه کرد: متاسفانه سازمان‌های معتدد در این خصوص ورود کردند در گذشته براساس استاندارد‌های شرکت ملی پخش و شرکت ملی نفت عمل می‌شد و کسی در این زمینه ورود نمی‌کرد. متاسفانه الان سازمان‌های مختلف و متعدد در این راستا ورود کرده‌اند در حالیکه استاندارد‌ها باهم برابر نیست و این‌ها مشکلاتی را برای جایگاه‌داران ایجاد کردند. همچنان که مطلع هستید کار جایگاه‌داری صرفه اقتصادی ندارد همه آن‌ها سالیانه سال است که متضرر هستند تا جاییکه اکثر جایگاه‌ها در آستانه تعطیلی قرار دارند، ولی شرکت پخش اجازه تعطیل کردن جایگاه‌ها را نمی‌دهد.

رئیس انجمن کارفرمایان شرکت‌های زنجیره‌ای توزیع فرآورده‌های نفتی، افزود: تضادی که بین سازمان‌ها هست به هرحال امکاناتی را در اختیار جایگاه‌داران قرار نمی‌دهند که خودشان را بروزرسانی کنند. هم اکنون برخی از جایگاه‌های کشور ۶۰ سال قدمت دارند و نیاز به بروزرسانی دارند، هنوز با وجود شرایط بد اقتصادی نتوانستند خودشان را با فناوری روز و ساختار جدید تطبیق دهند. باید به صورت درست کارشناسی و مورد ارزیابی قرار گیرد.

رئیسی‌فرد تأکید کرد: یکی از مسائلی که امروزه به جایگاه‌ها تحمیل شده است بحث سامانه هوشمند سوخت است که یک روش بسیار قدیمی و منسوخ شده در کشور پیاده‌سازی شده است. هم اکنون تعدادی زیادی از نازل‌های جایگاه‌های سوخت به دلیل فرسودگی از ارائه خدمات با مشکلاتی مواجه هستند و سامانه با مشکل روبه رو است؛ لذا شرکت سامانه هوشمند سوخت بسیار ناکارآمد است و جایگاه‌دار‌ها را مقصر می‌دانند در حالیکه چنین نیست.

وی افزود: توسعه به مفهوم عام تنها از طریق بخش خصوصی ایجاد می‌شود چرا که توسعه اجتماعی از طریق نهاد‌های مدنی و مردمی یا سازمان‌ها امکانپذیر است و توسعه اقتصادی هم از طریق بخش خصوصی. تمام کشور‌هایی که اقتصاد دولتی دارند اقتصادشان شکست خورده و ناکاآمد است لذا بخش خصوصی واقعی را حمایت و تسهیلاتی را در اختیار آن‌ها قرار دهند.

رئیسی فرد خاطرنشان کرد:کار‌هایی که شرکت ملی پخش انجام می‌دهد را در تمام دنیا بخش خصوصی انجام می‌دهد. تولید، انباشت، حمل و عرضه فرآورده‌های نفتی برعهده بخش خصوصی است. متاسفانه شرکت ملی پخش با تمام مصوبات در این قضیه اهمال و سستی کرده و بخشی از مسئولیت‌ها را نیمه کاره واگذار کرده است. تا زمانی که تمام زنجیره تامین و توزیع به بخش خصوصی واگذار نشود و امنیت برای سرمایه‌گذاری ایجاد نشود، توسعه اتفاق نخواهد افتاد.