حذف سوخت‌های فسیلی اجتناب ناپذیر است
حذف سوخت‌های فسیلی اجتناب ناپذیر است
دبیر کل سازمان ملل متحد روز چهارشنبه اظهار کرد حذف سوخت‌های فسیلی برای جلوگیری از فاجعه اقلیمی جهانی، ضروری و اجتناب ناپذیر است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»آنتونیو گوترش در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس گفت: اجازه دهید دوباره کاملا روشن کنم؛ مرحله حذف سوخت‌های فسیلی، ضروری و اجتناب ناپذیر است. هیچ میزان از تاکتیک‌های چرخش یا ترساندن، این موضوع را تغییر نخواهد کرد. امیدواریم که خیلی دیر اتفاق نیافتد.

ماه میلادی گذشته، حدود ۲۰۰ کشور در کنفرانس اقلیمی COP۲۸ سازمان ملل متحد، موافقت کردند تا کاهش مصرف جهانی سوخت‌های فسیلی را برای اجتناب از بدترین تغییرات آب و هوایی، آغاز کنند.

این توافق که پس از دو هفته مذاکره حاصل شد، به معنای ارسال این پیام به سرمایه گذاران و سیاست‌گذاران بود که جهان باید راه خود را از سوخت‌های فسیلی جدا کند.

کشورها و شرکت‌های نفتی شرکت کننده در کنفرانس اقلیمی سازمان ملل در دبی وعده داده‌اند که در زمینه مهار گرمایش زمین گام‌های بلندی بردارند. حدود ۱۰۰ کشور قول دادند استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر را تا سال ۲۰۳۰ سه برابر کنند. حدود ۵۰ شرکت نفت و گاز از جمله شرکت عظیم نفتی آرامکو عربستان وعده دادند که بعد از ۲۰۵۰ میلادی دیگر گازهای گرمایشی وارد اتمسفر زمین نکنند. البته این وعده‌ها فقط شامل مرحله تولید می‌شود، نه سوزاندن سوخت‌های فسیلی و به همین خاطر، منتقدان گفته‌اند که این وعده‌ها، تاثیری قابل توجه بر مقابله با تغییرات اقلیمی نخواهد داشت.

بر اساس گزارش رویترز، گوترش افزود: ما باید اکنون برای اطمینان از گذار منطقی و برابر به انرژی تجدید پذیر، عمل کنیم.