برای مدیریت بهتر مصرف برق چکار کنیم؟
برای مدیریت بهتر مصرف برق چکار کنیم؟
بهترین روش برای کاهش مصرف برق و خاموش کردن تجهیزات برقی در زمانی که به آنها نیاز نیست، استفاده مناسب و به اندازه از تجهیزات برقی پرمصرف مانند ماشین‌لباسشویی، ظرفشویی، ماکروفر، اتو، سشوار و غیره و استفاده از تجهیزات پرمصرف و پرکاربرد با رده انرژی مناسب خواهد بود.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» الگوی مصرف برق همان حد محاز مصرف برق در مناطق کشور است که بر اساس فاکتورهایی چون میزان دما و رطوبت هوا تعیین می‌شود. الگوی مصرف برق در 80 درصد مناطق کشور که به لحاظ آب و هوایی به آن مناطق عادی اطلاق می‌شود، 200 کیلووات ساعت در ماه‌های غیر‌گرم سال یعنی ابتدای مهر تا پایان اردیبهشت و 300 کیلوات ساعت در 4 ماه دیگر سال یعنی ابتدای خرداد تا پایان شهریور است. در واقع الگوی مصرف سطحی از مصرف برق در یک دوره یک ماهه است که قریب به سه چهارم مشترکان منطقه کمتر از آن مصرف می‌کنند. این الگو به عواملی چون مصرف برق 75درصد مشترکان کمتر از الگو و  استفاده از تجهیزات متداول برقی مانند یخچال، کولر، جاروبرقی و .. بستگی دارد.
الگوی مصرف برق ماه‌های غیرگرم در کل کشور 200 کیلو وات ساعت در ماه است، اما در ماه‌های گرم براساس مناطق مختلف جغرافیایی از 300 تا 3000 کیلو وات ساعت متفاوت است. در این بین بهای برق مشترکان کم مصرف (در سقف مصرف 50 درصد الگوی مصرف) تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی برابر صفر محاسبه می‌شود. آمارها نشان می‌دهد که تعرفه‌های برقی مصارف خانگی مشترکان در چارچوب الگوی مصرف هیچ تغییری نمی‌کند.
به عبارت دیگر الگوی مصرف برق در ماه‌های غیرگرم در کل کشور 200 کیلو‌وات ساعت و در ماه‌های گرم برای مناطق عادی کشور 300 کیلو وات ساعت است. این در حالی است که الگوی مصرف برای ماه‌های گرم مناطق گرمسیر 1 کشور 3000 کیلو‌وات ساعت، مناطق گرمسیر 2 کشور 2000 کیلو وات ساعت، مناطق گرمسیر 3 کشور 1000 کیلو‌وات ساعت و مناطق گرمسیر 4 کشور 400 کیلو‌وات ساعت بوده و با توجه به ابلاغیه‌های توانیر الگوی فوق در ماه‌های گرم سال می‌تواند متفاوت باشد.
بنا بر این گزارش طی سال‌های اخیر و بر اساس سیاست‌های وزارت نیرو در دولت سیزدهم، در صورت کاهش مصرف در ماه‌های گرم نسبت به دوره مشابه سال قبل به میزان کاهش مصرف نسبت به الگوی مصرف یا مصرف دوره مشابه سال قبل پاداش صرفه‌جویی به مشترکان پرداخت می‌شود. همچنین برای مصارف بالا در ساعات اوج مصرف اعمال تعرفه‌های پلکانی پیش‌بینی شده استف بدین ترتیب که برای مشترکان پر‌مصرف ضرایب قبوض برق به صورت پلکانی محاسبه شده و ممکن است ضریب آن از 1.5 تا 3.5 نیز برسد.
در راستای سیاست‌های تشویقی وزارت نیرو برای مدیریت مصرف برق در سال جاری امسال و به تازگی از پویش “با انرژی” رونمایی شده است، پویشی که در صورت صرفه جویی 15 درصدی در طی 21 هفته مشترکان خانگی مشمول دریافت 80 میلیون فقره جایزه از خودرو گرفته تا لوازم برقی کم مصرف، دوچرخه، بسته‌های اینترنتی و … می شوند.
بر این اساس چنانکه در ماه‌های غیرگرم سال به طور صحیح از تجهیزاتی مانند یخچال، فریزر، روشنایی استفاده شود، بی‌شک الگوی مصرف رعایت خواهد شد، این در حالی است که برای استفاده از کولر گازی در مناطق غیر گرم کشور سبب افزایش مصرف و تخطی از الگو می‌شود.
بنابراین بهتر است مشترکان برق هنگام خرید لوازم برقی دقت کنند که تجهیزات برقی دارای برچسب و علامت استاندارد باشند. تجهیزاتی همچون، یخچال، فریزر، لامپ و… که مصرف برق آنها در شبانه روز زیاد است، در صورت داشتن برچسب انرژی با رده‌های A و بالاتر، تاثیر بسزایی در مدیریت مصرف برق خواهد داشت.

برای مدیریت بهتر مصرف برق چه کنیم؟
بهترین روش برای کاهش مصرف برق و خاموش کردن تجهیزات برقی در زمانی که به آنها نیاز نیست، استفاده مناسب و به اندازه از تجهیزات برقی پرمصرف مانند ماشین‌لباسشویی، ظرفشویی، ماکروفر، اتو، سشوار و غیره و استفاده از تجهیزات پرمصرف و پرکاربرد با رده انرژی مناسب خواهد بود. از سوی دیگر بنا به نظر متخصصان این حوزه تنظیم کولرهای گازی بر روز دمای آسایش یعنی در دمای 24 درجه به بالا، راهکاری موثر در صرفه‌جویی است و اکثر متخصصان دمای 24 درجه را دمای آسایش می‌دانند.
علاوه بر این بنا به نظر متخصصان استفاده از لامپ‌های کم مصرف، تنظیم درجه کولر، رسیدگی و سرویس به موقع وسایل سرمایشی، می‌تواند صرفه‌جویی 20 تا 30 درصدی را به همراه داشته باشد.
پس در این مقال و با توجه به شعار سال موضوع تولید و مدیریت مصرف برق، مستلزم مشارکت حداکثری مردم در استفاده بهینه از این نعمت است تا با همت تلاشگران صنعت برق پایداری توزیع آن به حداکثر برسد.