تضمین تولید صنعت با ساخت 15 نیروگاه‌ خود تامین
تضمین تولید صنعت با ساخت 15 نیروگاه‌ خود تامین
توسعه نیروگاه‌های خودتامین با محوریت صنایع زمینه تضمین افزایش تولید در کشور را رقم زده و افزایش تولید به رونق اقتصادی و کاهش تورم ختم خواهد شد.

به گزارش «نبض انرژی»هیات وزیران در راستای اجرای ماده ۴ قانون مانع‌زدایی از صنعت برق، صنایع انرژی‌بَر را به ساخت ۹ هزار مگاوات نیروگاه حرارتی و یک هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر تا پایان سال ۱۴۰۴ مکلف کرد.

همزمان با اجرای ماده 4 قانون مانع‌زدایی از صنعت برق، ساخت 10 هزار مگاوات نیروگاه خودتامین حرارتی و خورشیدی با محوریت صنایع کشور تا پایان سال 1404 در دستور کار قرار خواهد گرفت.

در صورتی که صنایع انرژی‌بَر تا پایان سال 1404 نسبت به ساخت نیروگاه در ابعاد یادشده اقدام نکنند، تامین برق این واحدها در دوران اوج‌بار مشمول کاهش خواهد شد.

بر اساس آخرین آمار تاکنون ۶۷۵ مگاوات نیروگاه صنایع به مدار آمده و تا پیش از اوج بار سال ۱۴۰۳، این رقم به ۱۷۱۲ مگاوات افزایش خواهد یافت. همچنین ظرفیت نیروگاه‌های خودتامین صنایع که هم اکنون در دست ساخت است، از 5500 مگاوات فراتر خواهد رفت.

*اهمیت نیروگاه‌های خودتامین صنعت در پایداری خط تولید

همزمان با ساخت نیروگاه‌های خودتامین، با پایدار شدن یکی از مهم‌ترین عوامل تولید یعنی برق، صنایع می‌توانند به سودآوری مناسبی در این حوزه برسند و اجرای برنامه‌های توسعه خود را تضمین کنند. این مسئله در کنار افزایش تولید به رونق اقتصاد ایران نیز ختم خواهد شد.

به طور کلی در اقتصاد همزمان با افزایش عرضه قیمت‌ کالاها و به تبع آن تورم کشور کاهش خواهد شد و خود تامین شدن برق صنایع در گام مهمی در توسعه و ارتقای تولید خواهد داشت.

*15 نیروگاه خودتامین صنعت در دست ساخت است

در این راستا، مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق گفت: تاکنون 3 نیروگاه خودتامین با محوریت صنعت به بهره‌برداری رسیده که ظرفیت آن بیش از 600 مگاوات است و 15 نیروگاه دیگر نیز در دست ساخت است.

طی 2 سال گذشته، متخصصان صنعت برق، با اجرای راهکارهایی از جمله توسعه نیروگاه‌های خودتامین، ارتقای سهم تجدیدپذیرها در تولید برق و همچنین سیاست‌های مدیریت مصرف درصدد کاهش عمق ناترازی برق برامده‌اند.