لایروبی بیش از 400 کیلومتر از رودخانه‌های کشور در ۶ ماهه نخست سال
لایروبی بیش از 400 کیلومتر از رودخانه‌های کشور در ۶ ماهه نخست سال
سخنگوی صنعت آب کشور با اشاره به پیشی گرفتن میزان مطالعات حد بستر و حریم رودخانه‌ها از برنامه ششم توسعه، اظهار کرد: در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۲ بیش از ۴۰۰ کیلومتر لایروبی و حدود ۴۰ کیلومتر ساماندهی در رودخانه‌های کشور انجام شده‌است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» فیروز قاسم‌زاده با اشاره به اهمیت اقدامات حوزه مهندسی رودخانه‌ها اظهار کرد: در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۲ بیش از ۴۰۰ کیلومتر لایروبی و حدود ۴۰ کیلومتر ساماندهی در رودخانه‌های کشور انجام شده‌است و این اقدامات با جدیت بیشتر در حال حاضر در دست پیگیری است.
سخنگوی صنعت آب ادامه داد: اعتبار پیش‌بینی شده برای طرح ملی متمرکز رودخانه حدود ۴۶۰ میلیارد تومان است که تاکنون حدود۲۰درصد آن تخصیص یافته است که البته تقویت این منابع اعتباری می‌تواند در توسعه جبهه‌های کاری و تسریع در موضوعات کارگشا باشد.
وی به شناسایی حدود هشت هزار سازه تقاطعی غیر اصولی در مسیر رودخانه‌های کشور اشاره کرد و گفت: لیست این سازه‌ها به دستگاه‌های متولی شامل وزارت جهاد کشاورزی، وزارت راه و شهرسازی و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها ارائه و اخطار‌های لازم به اشخاص حقیقی مالک برخی از این سازه‌ها نیز صادر شده است و رفع این موانع در قالب یک سامانه قابل رصد است.
وی از انجام مطالعات تعیین حد بستر و حریم رودخانه‌ها خبر داد و یادآور شد: تا انتهای برنامه ششم، وزارت نیرو باید حدود ۷۵ هزار کیلومتر از رودخانه‌های کشور را مطالعه حد بستر و حریم انجام می‌داد اما با پیگیری‌های انجام شده و با وجود محدودیت‌های جدی اعتباری، تا پایان سال ۱۴۰۱ به میزان بیش از ۸۰ هزار کیلومتر انجام شد و برنامه وزارت نیرو تا پایان برنامه هفتم، تحقق نتایج مطالعات به میزان ۹۷ هزار کیلومتراست.
قاسم‌زاده با اشاره به مجموعه اقدامات وزارت نیرو در مخاطره سیل مطابق “برنامه ملی کاهش خطر حوادث و سوانح” موضوع ماده ۴ قانون مدیریت بحران کشور، گفت: در این برنامه تکالیف ۱۶ نهاد و دستگاه اجرایی ذی‌مدخل در مدیریت سیل کشور ارائه شده است که وزارت نیرو از بین ۷۹ اقدام اولویت‌دار کاهش خطر سیل، عهده‌دار مسئولیت ۲۲ اقدام و در تعداد ۳۹ اقدام همکار و در ۸ اقدام پشتیبان است.
سخنگوی صنعت آب کشور در ارتباط با اهم اقدامات و برنامه‌های وزارت نیرو در راستای کاهش خطر سیل خاطر نشان کرد: این اقدامات در دو بخش نرم‌افزاری و سخت‌افزاری قابل تفکیک است. در بخش نرم‌افزاری، یکی از اقدامات مهم، فعالیت‌های حوزه فرهنگسازی و آگاهی‌رسانی است که از آن جمله می‌توان به تهیه اخبار استانی و پویانمایی‌های آموزنده و هشداردهنده، تهیه وصدور اطلاعیه‌ها و بسته‌های آموزشی و فرهنگی، سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه استان توسط مدیران عامل شركت‌های آب منطقه‌ای، مدیریت علمی سیلاب بر مبنای مستندات فنی در اختیار از جمله نقشه‌های حد بستر و حریم رودخانه‌های عبوری از مناطق جمعیتی و همچنین نقشه‌های پهنه‌بندی سیلاب با دوره بازگشت‌های مختلف اشاره کرد.
وی یادآورشد: از دیگر اقدامات نرم‌افزاری، تقویت زیرساخت‌های نرم‌افزاری مؤسسه تحقیقات آب وزارت نیرو بوده‌است تا امکان تحلیل اثر وقوع سیلاب و مخاطرات ناشی از آن بویژه در عوارض و تأسیسات تحت تولی وزارت نیرو فراهم شود، به نحوی که در حال حاضر تمامی بررسی‌های فنی در جلسات ستاد فرماندهی و پشتیبانی سیلاب وزارت نیرو در بستر سامانه مؤسسه تحقیقات آب صورت می‌گیرد.
وی همچنین تاكید به شرکت‌های زیرمجموعه برای توجه ویژه به تشكیل جلسات كمیته‌های استانی راهبری كنترل و كاهش خطر سیل و شورای مدیریت بحران استان را از دیگر اقدامات این بخش عنوان کرد.
وی با تأکید بر اهمیت اقدامات سخت‌افزاری، ادامه داد: اقدامات سخت‌افزاری دارای دامنه وسیع‌تری است که از آن جمله می‌توان به اجرای سازه‌های کنترل سیل، اصلاح سازه‌های تقاطعی فاقد آبگذری، اجرای طرح‌های پخش سیلاب و تغذیه مصنوعی، شناسایی و آزادسازی تصرفات مزاحم در بستر و حریم رودخانه‌ها و مسیل‌ها، مدیریت مخازن سد‌های کشور به‌منظور مهار حداكثری سیلاب‌ها و کاهش خسارات ناشی از آن، مانور دریچه‌ها و تجهیزات و تأسیسات هیدرومکانیکال سد‌ها و اطمینان از آمادگی و صحت عملكرد آن‌ها و شناسایی محدودیت‌ها در جهت مدیریت سیلاب مطابق دستورالعمل‌های ابلاغی اشاره کرد.