سرآغاز توسعه سرمایه‌گذاری و افزایش ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر
سرآغاز توسعه سرمایه‌گذاری و افزایش ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر
امروزه مباحث مرتبط با انرژی و نقش آن در توسعه اقتصادی جوامع، به یک مقوله راهبردی و مهم تبدیل شده است. استفاده از انرژی­‌های تجدید­پذیر که از کانال انتقال فناوری میسر می‌شود علاوه بر بهینه‌­سازی مصرف سوخت فسیلی موجب ارتقای نوآوری و فناوری­‌های این حوزه در بازار­های انرژی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»  سید مهدی حسینی مدیر کل دفتر بودجه، تسهیل سرمایه گذاری و تجهیز منابع مالی سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرزی برق (ساتبا) در یادداشتی نوشت: امروزه مباحث مرتبط با انرژی و نقش آن در توسعه اقتصادی جوامع، به یک مقوله راهبردی و مهم تبدیل شده است. استفاده از انرژی­‌های تجدید­پذیر که از کانال انتقال فناوری میسر می‌شود علاوه بر بهینه‌­سازی مصرف سوخت فسیلی موجب ارتقای نوآوری و فناوری­‌های این حوزه در بازار­های انرژی خواهد شد.
یکی از موضوعات با اهمیت و به نوعی مهم­ترین چالش موجود در توسعه نیروگاه­‌های تجدیدپذیر مسئله تامین مالی پایدار و قابل اطمینان با حداقل هزینه برای سرمایه‌­گذاران این حوزه در کشور است، چرا که عمدتاً سرمایه­ گذاری در این نوع نیروگاه‌­ها در سایر کشورها از طریق بازارسرمایه، دریافت تسهیلات کم‌­بهره، دریافت تسهیلات مربوط به انواع صندوق­های ثروت و اقلیمی در سطح ملی و بین‌المللی صورت می‌­گیرد و آورده سرمایه ­گذاران سهم متناسبی بوده تا جذابیت لازم برای ایشان ایجاد شود.
این موضوع در حالی است که تاکنون منابع مناسب و روش‌های تامین مالی پایدار برای سرمایه‌گذاران این حوزه در ایران طراحی و ارائه نشده و تنها به ارائه کمک­‌های جزئی از برخی صندوق­‌ها و بانک‌ها با سقف محدود و با شرایط خاص بسنده شده بود. گفتنی است جذب سرمایه‌­های خارجی به روش‌های غیر­قرضی (مشارکت و سرمایه­‌گذاری مستقیم) و قرضی (شامل فاینانس، یوزانس، خطوط اعتباری، وام­های بین‌­المللی و ترتیبات قراردادی ) نیز برای سرمایه‌­گذاران بخش خصوصی به دلیل محدودیت صدور گارانتی­‌های مورد درخواست از طرف صاحبان سرمایه به کندی میسر بود و این موضوعات موجب کاهش سرمایه­‌گذاری در بخش تجدیدپذیر و به دنبال آن کاهش رشد ظرفیت نیروگاه­‌های تجدیدپذیر در کشور شده است.
یکی از مهم­ترین برنامه­‌ها و اهدافی که سازمان انرژی­‌های تجدیدپذیر و بهره‌­وری انرژی برق (ساتبا) به عنوان متولی توسعه نیروگاه‌­های تجدیدپذیر در چشم انداز و ماموریت خود تعریف کرده است، ایجاد ساختار منسجم و یکپارچه به منظور تامین مالی پروژه‌­های این حوزه با استفاده از تمام ظرفیت‌های ملی و بین‌­المللی و جذب منابع موجود به بهترین شکل جهت حمایت از سرمایه‌گذاران بخش غیر دولتی بوده است.
درحقیقت می‌­توان گفت منابع مالی جهت اجرای پروژه‌­های تجدیدپذیر در کشور بر اساس انواع آن به چهار بخش کلی دریافت تسهیلات، واگذاری مطالبات، تامین مالی با استفاده از ابزارهای بازار سرمایه و تامین مالی با استفاده از منابع خارجی تقسیم می‌‌شود. با توجه به امضای تفاهم­نامه همکاری با صندوق توسعه ملی با هدف تامین مالی پروژه‌های تجدیدپذیر در کشور با هدف رفع ناترازی انرژی و جایگزینی بخشی از سوخت مایع نیروگاه­‌های حرارتی تا سقف 5 میلیارد دلار، هم‌اکنون امکان اعطای تسهیلات کم‌­بهره برای کلان پروژه­‌های کشور در حوزه انرژی خورشیدی و بادی مهیا شده که این رویداد می‌تواند سرآغاز توسعه سرمایه‌گذاری و افزایش ظرفیت این نیروگاه­‌ها در کشور درکوتاه مدت تا پیش از پیک برق 1403 و در میان مدت به صورت پایدار شود.
بر همین مبنا و با توجه به بستر­های قانونی ایجاد شده در سال­‌های اخیر علاوه بر امکان تامین مالی برای کلان پروژه­‌ها، امکان اعطای تسهیلات مناسب برای پروژه‌­های تجدیدپذیر با استفاده از ظرفیت­‌های موجود در آئین­‌نامه اجرائی تبصره 18 قانون بودجه سال 1402کل کشور، درآمد حاصل از اجرای آئین‌­نامه اجرائی ماده(16) قانون جهش تولید دانش­‌بنیان، بهره‌­مندی از تسهیلات کم بهره با استفاده ازظرفیت­‌های موجود در  صندوق نوآوری و شکوفایی  و سایر صندوق­‌های مالی کشور به منظور حمایت از طرح‌‌های بزرگ وکوچک مقیاس تجدیدپذیر فراهم شده است.
از سوی دیگر با آغاز به کار تابلوی برق سبز در تاریخ اول خرداد ماه سال‌جاری و آغاز معاملات برق سبز ذیل این تالار و برنامه‌­ریزی به منظور تعریف و ایجاد ابزارهای تامین مالی مبتنی بر مالکیت و بدهی و همچنین به منظور ایجاد زیرساخت­‌های لازم، امکان بهره‌­مندی از ابزارهای موجود در بازار سرمایه برای تامین مالی پروژه­‌ها در آینده نزدیک نیز فراهم می‌شود. در خصوص تامین مالی با استفاده از منابع مالی خارجی نیز می‌­توان به  برنامه تامین مالی به میزان  10500 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر با استفاده از تسهیلات مالی خارجی اشاره کرد که با توجه به مصوبات شورای اقتصاد و اسناد بالادستی و با هدف رفع ناترازی انرژی کشور در دستور کار وزارت نیرو و ساتبا قرارگرفته است و پیش‌بینی می‌شود این نیروگاه‌­ها پس از اخذ مجوزهای قانونی حداکثر تا سه سال آتی احداث و به بهره برداری برسند.
از دیگر برنامه‌های در دست اجرا به منظور تامین مالی پروژه های تجدیدپذیر می‌توان به تامین مالی پروژه‌های نیمه تمام تملک دارائی سرمایه‌ای با استفاده از روش فکتورینگ و به کارگیری ظرفیت‌های قانونی موجود در ماده 8 قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی اشاره کرد.
بر همین اساس در سال‌جاری نیز حسب مفاد بند(ع) تبصره 7 قانون بودجه سال 1402 کل کشور معادل 60 هزار میلیارد تومان برای تامین مالی طرح­‌های تملک دارایی سرمایه­‌ای و همچنین طرح­‌های مصوب شورای اقتصاد در نظر گرفته شده است که این موضوع نیز به طور تخصصی پیش می‌رود.
در خاتمه و با توجه به اهمیت توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور، متنوع‌سازی ابزارهای مالی در این صنعت از ملزومات توسعه منابع پاک بوده و امید است در تلفیق نهادهای مالی و نهادهای فنی در کشور، این موارد بیش از پیش ارتقاء یابد.

سید مهدی حسینی مدیر کل دفتر بودجه، تسهیل سرمایه گذاری و تجهیز منابع مالی سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرزی برق (ساتبا)