ما رانت نمی‌خواهیم؛ بلکه خواهان بازنگری نرخ خوراک هستیم
ما رانت نمی‌خواهیم؛ بلکه خواهان بازنگری نرخ خوراک هستیم
واکنش ها به افزایش قیمت خوراک پتروشیمی به ۷ هزار تومان همچنان ادامه دارد به طوری که فعالان پتروشیمی مدام تأکید دارند که ما هیچ رانت و سوبسیدی نمی خواهیم؛ بلکه تقاضا داریم نرخ خوراک به نرخ جهانی باشد تا بتوانیم با تولیدکنندگان جهان رقابت کنیم. آنها که خواهان بازنگری در مصوبه اخیر در مورد نرخ گاز هستند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» بحث افزایش نرخ‌ خوراک گازی پتروشیمی همچنان مبحث مهم و جدی در کشور است که این مهم انتقاداتی را نیز به دنبال داشته است. می‌توان گفت واکنش ها به افزایش قیمت خوراک پتروشیمی به ۷ هزار تومان همچنان ادامه دارد. برخی از فعالان این حوزه افزایش غیر منطقی را دستپخت وزارت نفت و معتقد است که برای جبران کسری بودجه صورت گرفته با اعتراضات متعددی مواجه بوده است.

به گفته مدیرعامل پتروشیمی زاگرس در صورت تولید با این وضعیت ماهانه ۶۰۰ میلیارد تومان خسارت به مجموعه خود وارد خواهد ساخت.

عسگریان مدیر عامل پتروشیمی کاوه در همین رابطه واکنش نشان داده و گفته است که مجموعه ما یک بخش کاملا خصوصی بوده و به محض اینکه یک فعالیتی برایمان اقتصادی نباشد، ناچار هستیم که آن را تعطیل کنیم. سایر پتروشیمی ها و متانول سازها به نهادها وابسته هستند و شاید بتواند با تکیه بر حمایت های دریافتی با زیان به تولید خود ادامه دهند اما در یک مجموعه خصوصی چنین امکانی وجود ندارد.

به گفته وی هم اکنون در این مجموعه ۱۵۰۰ نفر مشغول به کار بوده و ۸۸۰ میلیون دلار سرمایه گذاری در آن صورت گرفته است.
البته محمدرضا فرج اللهی مدیرعامل پتروشیمی مرجان مدعی است که قیمت تمام شده خوراک خیلی بیشتر از این حرف است. به طوری که پتروشیمی با احتساب هزینه های دیگر ناچارند که هر مترمکعب خوراک به قیمت حدود ۸۱۵۰ تومان وسوخت خود را به قیمت ۵۶۰۰ تومان تامین کنند.

وی با بیان اینکه قیمت خوراک هم اکنون به حدود ۲۰ سنت و قیمت سوخت هم به حدود ۱۵ سنت رسیده؛ چنین قیمتی برای گاز در هیچ جای دنیا وجود ندارد، گفت: متانولی ها حتی با قیمت خوراک ۵ هزار تومان هم در ضرر بودند. و حالا با این تصمیم دیگر امکان تولید برای آنها وجود ندارد.

در طی یک هفته گذشته متانول سازها بارها واکنش نشان داده و اعلام کردند که ما هیچ رانت و سوبسیدی نمی خواهیم تنها تقاضا داریم نرخ خوراک به نرخ جهانی باشد تا بتوانیم با تولیدکنندگان جهان رقابت کنیم. آنها که خواهان بازنگری در مصوبه اخیر در مورد نرخ گاز هستند، تاکید می کنند که قیمت خوراک بر اساس یک فرمول واحد تعیین شود؛ چراکه به گفته آنها این مصوبه یا کارشناسی نشده و یا توسط افراد آگاه، مورد کارشناسی قرار نگرفته است.