متانولی‌ها در ضرر، اوره سازان در سود/ قیمت‌گذاری خوراک پتروشیمی کشور به بلوغ نرسیده است
متانولی‌ها در ضرر، اوره سازان در سود/ قیمت‌گذاری خوراک پتروشیمی کشور به بلوغ نرسیده است
در یک سال گذشته اوره‌سازان با سود روبرو بودند اما متانولی‌ها توجه به افزایش قیمت خوراک و عدم افزایش قیمت محصول، حتی ضررده نیز شده‌اند.

به گزارش «نبض انرژی» اوره و متانول در سبد محصولات پتروشیمی ایران جایگاه ویژه‌ای دارند. از طرفی ظرفت اسمی تولید متانول کشور ۱۴ میلیون تن در سال بوده که این مقدار تا سال ۲۰۲۷ به ۲۷ میلیون تن در سال نیز افزایش پیدا خواهد کرد. همچنین ظرفیت اسمی اوره نیز در حال حاضر برابر ۸ میلیون ۶۹۰ هزار تن در سال است و تا سال ۲۰۲۷ به ۱۲ میلیون ۶۹۰ هزار تن خواهد رسید.

نقش-پررنگ-اوره-و-آمونیاک-در-سبد-تولیدات-صنعت-پتروشیمی

تغییرات قیمت خوراک پتروشیمی

قمیت گاز طبیعی به عنوان خوراک و سوخت صنعت پتروشیمی با افزایش قابل توجهی روبرو بوده چنانچه قیمت گاز طبیعی در دی ماه ۱۴۰۰ تا ۲۹ سنت به ازای هر متر مکعب گاز افزایش پیدا کرد. شایان ذکر است که فرمول قیمت خورام از سمت وزارت نفت در سال ۱۳۹۵ ابلاغ گردیده و مبتنی بر متوسط قیمت گاز داخلی و چهار هاب هنری هاب ایالات متحده، آلبرتا کانادا، TTF هلند و NBP هلند قیمت هر مترمکعب گاز طبیعی خوراک صنعت پتروشیمی را محاسبه می‌گردد.

قیمت-خوراک-گاز-طبیعی-پتروشیمی-در-داخل-کشور

طبق گزارش VCMstudy با عنوان “اوره یا متانول: اثر افزایش قیمت گاز طبیعی بر سودآوری عملیاتی” و نمودار بالا قیمت گاز طبیعی به دلیل افزایش قیمت دلار و تعیین سقف ریالی در طول نه ماه از بهمن ۱۴۰۰ تا مهر ۱۴۰۱ از ۲۰ سنت به ۱۷ سنت به ازای هر متر مکعب گاز کاهش پیدا کرده است. با این در ادامه با استناد به گزارش VCMstudy تغییرات قیمتی دو محصول اوره و متانول را بررسی می‌کنیم.

تغییرات قیمت اوره و متانول

متوسط قیمت متانول و اوره از ۱۳۹۶ تا شهریور ماه ۱۴۰۰ به ترتیب ۲۲۵ و ۲۱۲ دلار به ازای هر تن گزارش شده در حالی در طول یک سال قیمت آن به ترتیب ۲۷۷ و ۵۷۷ دلار به ازای هر تن بوده است.

بنابراین می‌توان دریافت که با توجه به افزایش قیمت گاز، شرکت‌های اوره ساز با مشکلی روبرو نبودند چنانچه قیمت محصولات آن‌ها نیز در بازه زمانی مذکور افزایش یافت، در حالی شرکت‌های متانول ساز بر خلاف شرکت‌های اوره ساز از افزایش قیمت محروم بودند و حتی در برخی از ماه‌های سال به دلیل عدم سودآوری از مدار تولید خارج شدند.