کشف معدن لیتیوم در همدان/ ذخیره ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تنی کانسنگ لیتیوم در این معدن
کشف معدن لیتیوم در همدان/ ذخیره ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تنی کانسنگ لیتیوم در این معدن
دبيركل خانه صنعت معدن و تجارت جوانان ايران، گفت: ذخیره قطعی معدن کشف شده ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کانسنگ لیتیوم با عیار میانگین ۸۰ تا ۷۰ گرم بر تن است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»  طی روزهای اخیر ایران صاحب يك مخزن بزرگ ليتيوم شده است و این مهم ایران را به جايگاه كشورهايي كه ليتيوم دار و معروف هستند رسانده است. ما درکشورمان یک درصد جمعيت جهان را داريم ولی ده درصد جمعيت منابع كشور منابع جهان را در اختیار داريم. این در صورتی است که در استفاده نكردن از منابع ما كشور اول در دنیا هستيم این موضوع به دوره قبل از كشف ليتيوم برمی‌گردد.

در همین این راستا احمدحسین فلاحي نماينده مردم همدان در مجلس شوراي اسلامي در برنامه تهران بیست گفت: بنده به عنوان نماينده مردم همدان و فامنين و شهرك هاون كه منطقه كشف اين معدن بسيار ارزشمند همون‌طور كه اشاره كرديد ما جز كشوري هستيم كه بيشترين دارنده معادن و بیشترین نيروي انساني را دارد؛ ولي در استفاده از معادن جز آخري ها هستيم و در حوزه نيروي انساني وضعیت خوبی داریم.

وی تصریح کرد: کشف لیتیوم یکی از دستاوردهاي بسيار مهم براي كشورمان است و خيلي از توجهات را به كشورمان جلب كرده است. خيلي از كشورهايي كه دارنده معدن ليتيوم بودند حساس کرده که ما چه رتبه‌ای را خواهیم داشت. حتی از بعضی از کشور اعلام آمادگی کردند که در حوزه کشف و استخراج کمک کنند.بنابراین دستاورد خوبی است که کشور ما را جز کشور اول دارنده این معدن قرار می دهد که برای خیلی از صنایع کشور بسیار مفید خواهد بود.

در ادامه احسان پيري دبيركل خانه صنعت معدن و تجارت جوانان ايران، درباره ارزش اقتصادی و فروش این محصول، گفت: لیتیوم به واسطه فلز سبک و نیز به دلیل داشتن گرمای بسیار بالا در صنایع های‌تک و هواپیماسازی و صنعت فضایی، کاشی و سرامیک و شیشه مورد استفاده قرار می‌گیرد. وی تصریح کرد: يكي از علت‌هايي كه اين صنعت به سمت ليتيوم ورود كرده و بحث معاهده 2015 پاريس است كه بحث آلودگي محيط زيستی بود و صنايع باید به سمتي حركت مي‌كردند كه كمترين آلايندگي را داشته باشد و فلز لیتیوم در اين حوزه بسيار تأثيرگذار است ليتيوم در تمامي صنايع هاي‌تك استفاده می شود همچنین در بحث انرژي‌هاي تجديدپذير بسيار مورد توجه قرار گرفته است و در بخش ماشين‌هاي الكتريكي باتري‌ها و پيل‌ها ليتيوم عملاً نقش بسيار مؤثري دارد به خاطر اينكه بيشتر قابليت شارژ دارد و اثر محيط زيست محيطي بسيار كمتري دارد و این عوامل باعث شده که  جايگاه ويژه‌اي پيدا كند.

وی ادامه داد: نکته ای دارد که این معدن توسط بخش خصوصی در سال 92 کشف شده است، یعنی حاکمیت این کار اکتشاف انجام نداده است بلکه بخش خصوصی انجام داده است کار مطالعاتی این معدن در سال96 شروع شده و اسفند 1401 موفق شد که گواهی کشف این معدن را بگیرد.

پیری افزود: اين معدن هشت و نيم ميليون تن ذخيره دارد با عيار هشتاد و دو PPM يعني در هر تن هشتاد و دو گرم و از  نوع ذخيره‌اش از نوع خاك‌هاي رسي است و باعث شد که ما بين كشورهايي كه داراي ذخيره ليتیوم هستند قرار بگيريم.