ظرفیت‌های پتروشیمی و پالایشگاهی احیا می‌شود
ظرفیت‌های پتروشیمی و پالایشگاهی احیا می‌شود
با نهایی شدن قراردادهای تعمیرات اساسی پالایشگاه‌های نفتی ونزوئلا، گروه دیپلماسی انرژی دولت سراغ پتروشیمی‌های فراسرزمینی این کشور رفته است. بر اساس بررسی‌ها به‌راحتی می‌توان ۴ میلیون تن از ظرفیت بلاتکلیف پتروشیمی ونزوئلا را با صدور خدمات فنی و مهندسی ایرانی تولیدی کرد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» یکی از اهدافی که ایران در عرصه توسعه روابط دیپلماتیک سیاسی دنبال می‌کند بحث گسترش دیپلماسی انرژی و معرفی توانمندی ایران به کشورهای خارجی است برهمین اساس یکی از این اهداف احداث و توسعه پالایشگاه‌ها و تپتروپالایشگاه است که رئیس جمهوری در سفر چند روز خود به ونزوئلا برآن تأکید داشتند.

می‌توان گفت که  همکاری‌های نفتی ایران و ونزوئلا همزمان با روی کار آمدن دولت سیزدهم رونق بیشتری گرفته است. این همکاری‌ها که از سال گذشته با امضای قرارداد اولیه برای توسعه پالایشگاه‌های این کشور با دانش فنی و تجهیزات ایرانی وارد مرحله‌ای تازه شد، اکنون با سفر سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری، و امضای چند سند همکاری توسعه می‌یابند.

ایران و ونزوئلا در جریان این سفر، چند قرارداد نفتی در زمینه توسعه میدان‌ها و پایانه‌های نفتی، احیای ظرفیت پالایشگاهی و پتروشیمی امضا کردند.

ایران و ونزوئلا در مجموع حدود ۴۰ درصد از ذخایر نفت جهان را در اختیار دارند اما هر دو کشور با تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه صنعت نفت روبه‌رو هستند.

با وجود این تحریم‌ها، ایران توانسته ۸۵ درصد از تجهیزات لازم برای صنعت نفت را بومی‌سازی کند تا افزون بر تأمین نیاز داخلی، در صادرات خدمات فنی و مهندسی به کشورهای منطقه و دیگر کشورهای نفتی از جمله ونزوئلا وارد شود.

احیای ۴ میلیون تن ظرفیت تولید پتروشیمی ونزوئلا

با نهایی شدن قراردادهای تعمیرات اساسی پالایشگاه‌های نفتی ونزوئلا، گروه دیپلماسی انرژی دولت سیزدهم سراغ پتروشیمی‌های فراسرزمینی این کشور رفته است. این کشور ۱۲ میلیون تن ظرفیت نصب‌شده پتروشیمی دارد که پس از خروج کارشناسان خارجی این مقدار به ۲ میلیون تن افت کرده است. بر اساس بررسی‌ها به‌راحتی می‌توان ۴ میلیون تن از ظرفیت بلاتکلیف پتروشیمی ونزوئلا را با صدور خدمات فنی و مهندسی ایرانی تولیدی کرد.

نخستین قرارداد تعمیرات اساسی یکی از مجتمع‌های پتروشیمی (تولید آمونیاک) ونزوئلا به‌دست شرکت‌های ایرانی روز دوشنبه با حضور مسئولان بلندپایه دو کشور امضا شد. تولید در این مجتمع پتروشیمی به‌دلیل تحریم‌های آمریکایی متوقف شده بود که امید می‌رود با راه‌اندازی دوباره آن از محل تولید و فروش محصول آمونیاک بازگشت سرمایه‌گذاری طرف ایرانی به‌خوبی انجام شود.

نخستین قرارداد ئی‌پی‌سی شرکت‌های ایرانی در خارج از کشور در ونزوئلا

بحث نوسازی و روزآمد کردن ایستگاه‌ها و تأسیسات تقویت فشار و انتقال گاز در ونزوئلا از سوی شرکت‌های ایرانی یکی دیگر از روئوس همکاری دو کشور در آینده نزدیک خواهد بود. در این زمینه همچنین درباره احیای پایانه‌های نفتی ونزوئلا چند قرارداد با محور شرکت‌های ایرانی امضا شده است، به‌طوری که شاهد بودیم نخستین قرارداد ئی‌پی‌سی شرکت‌های ایرانی خارج از کشور در این زمینه در ونزوئلا امضا شده است. تأمین مالی این قرارداد به‌عهده طرف ونزوئلایی خواهد بود.

این کشور بزرگ‌ترین ذخایر اثبات‌شده نفت جهان را به خود اختصاص داده است، از این رو ظرفیت بسیار بالایی برای جذب خدمات فنی و مهندسی، محصولات و کالاهای ایرانی دارد.