تولید ۶۰ درصد کاتالیست‌های مورد نیاز پلیمر‌ها در داخل
تولید ۶۰ درصد کاتالیست‌های مورد نیاز پلیمر‌ها در داخل
مشاور مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، با بیان اینکه هم اکنون در بخش آمونیاک و متانول حدود ۱۰ کاتالیست در داخل کشور تولید می‌شود، افزود: در حال حاضر ۵۰ تا ۶۰ درصد کاتالیست مورد نیاز پلیمر‌ها در داخل طراحی و تولید می‌شود.

علی محمد بساق زاده مشاور مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، در گفتگو با خبرنگار «نبض انرژی»، اظهار کرد:نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی یکی از موضوعات مهم شعار سال است و برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی باعث می‌شود که نیاز‌های محصولات پتروشیمی برای شرکت‌های مصرف کننده معرفی شود.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر تولیدکنندگان نیز بتوانند گرید‌ها و تولیدشان را طوری افزایش دهند که بتوانند زنجیره محصولات مورد نیاز را تامین کنند.

بساق زاده گفت:با توجه به نیاز‌های داخلی شرکت‌های تولیدی می‌توانند با برنامه ریزی اصولی زنجیره مورد نیاز را تامین کنند.

وی با اشاره به اینکه یکی از موضوع‌های مهم صنعت پتروشیمی بهره‌مندی از فناوری‌های نوظهور و نوین در تولید محصولات پتروشیمی است، افزود: تبدیل متانول به پروپیلن و به‌کارگیری کاتالیست‌های به‌روز در تولید محصولات پتروشیمی از جمله زمینه‌های استفاده از فناوری‌های نوین در این صنعت است.

بساق‌زاده با بیان اینکه هم اکنون در بخش آمونیاک و متانول حدود ۱۰ کاتالیست در داخل کشور تولید می‌شود، افزود: در حال حاضر ۵۰ تا ۶۰ درصد کاتالیست مورد نیاز پلیمر‌ها در داخل طراحی و تولید می‌شود.

مشاور مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، تأکید کرد: برنامه ریزی شده در سال جاری تمام کاتالیست‌های مورد نیاز صنعت پتروشیمی با دانش و فناوری در داخل تامین شود. همچنین در سال گذشته برای اولین بار کاتالیست‌های تولیدی را به کشور‌های منطقه از جمله روسیه صادر کردیم.

بساق‌زاده با اشاره به اینکه پتروشیمی‌ها به دلیل تولید محصولات نهایی و تکمیل زنجیره ارزش، اهمیت فراوانی در توسعه اقتصادی و صنعتی کشور دارند، گفت: استفاده از فناوری‌های نوین و دانش روز جهان سبب ایجاد ارزش افزوده بالایی در این صنعت خواهد شد.

وی حمایت از عوامل تولید، تولید داخل، اصلاح الگوی مصرف، را از رویکرد‌های مهم در صنعت پتروشیمی برشمرد و گفت: برنامه‎های صنعت پتروشیمی بر محور استفاده از توان داخلی به منظور پاسخگویی به نیاز داخل و بازار‌های بین‌المللی تأکید دارد و این شرایط زمینه توسعه این صنعت را فراهم می‌کند.

پبساق‌زاده خاطرنشان کرد: صنعت پتروشیمی درسراسر جهان با شتاب در حال تحول و پیشرفت است و اگر شرکت‌های ایرانی فعال در صنعت پتروشیمی می‌خواهند قدرت رقابت‌پذیری خود را در بازار‌های بین‌المللی حفظ کنند باید از دانش و فناوری روز جهان بهره‌مند شوند.