کاهش ذخیره آبی سدهای بزرگ استان مرکزی/ پایداری تأمین آب، نیازمند همراهی مردم است
کاهش ذخیره آبی سدهای بزرگ استان مرکزی/ پایداری تأمین آب، نیازمند همراهی مردم است
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مرکزی از کاهش ذخیره آب مخازن دو سد بزرگ الغدیر و کمال صالح خبر داد و از مردم و کشاورزان درخواست کرد با رعایت شیوه‌های مدیریت مصرف، این شرکت را در تداوم تامین پایدار آب شرب و کشاورزی یاری کنند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»  “عزت اله آمری” گفت: سد ساوه در وضعیت بحرانی قرار داشته و از 277 میلیون مترمکعب حجم ذخیره این سد، 50 میلیون مترمکعب آن پر است و این در حالی است که در سال گذشته 40 درصد سد پر بود و امسال تنها 19 درصد ذخیره آبی دارد.
وی افزود: از حجم 96 میلیون مترمکعبی سد کمال صالح، 50 درصد آن پر است در حالی که در مدت مشابه سال گذشته  60 درصد حجم آن پر بوده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مرکزی در ادامه، در خصوص پروژه انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی ایران گفت: در طرح اولیه، ۱۷ استان برای شرب و صنعت از آب بهره مند می شوند و تاکنون طرح برای انتقال آب به هفت استان عملیاتی شده است.
آمری اظهار داشت: استان مرکزی شامل 17 استان اولیه بوده  و یک مرحله مطالعات اولیه نیز انجام شده است و با مذاکرات صورت گرفته با صنایع آب بر استان در صورت مشارکت آنها پروژه انتقال آب دریا به استان اجرایی شده و با توجه به هزینه انتقال آب، این طرح تنها برای صنایع توجیه پذیر خواهد بود.
وی در خصوص استفاده از پساب تصفیه‌خانه‌های شهری استان گفت: برخی از این تصفیه‌خانه‌ها به شرکت‌های متقاضی واگذار شده ولی هنوز این شرکت‌ها عملا کار اجرایی انجام نداده اند و با توجه به نیاز مبرم صنایع به این منبع آبی مقرر شد این شرکت‌ها در زمان قانونی تعیین شده نسبت به اجرایی کردن خط انتقال پساب اقدام کنند و در غیر این صورت قرارداد آنها فسخ و شرکت‌های دیگر جایگزین خواهند شد.