عدم سرمایه گذاری عامل اصلی ناترازی گاز در کشور|باید دیپلماسی انرژی را تقویت کرد
عدم سرمایه گذاری عامل اصلی ناترازی گاز در کشور|باید دیپلماسی انرژی را تقویت کرد
کارشناسان براین باورند که با سرمایه‌گذاری و تولید برق تجدیدپذیر همچنین تقویت دیپلماسی انرژی می‌توان ناترازی تولید و مصرف گاز در کشور را برطرف کرد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» موضوع ناترازی تولید و مصرف در حوزه انرژی یکی از مواردی که چندی پیش مورد توجه نمایندگان و مسئولان کشور قرار گرفته است به طوری عده‌ای براین عقیده‌اند که این مهم سبب مصرف بیش از اندازه شده است.
در همین رابطه فریدون حسنوند رئیس کمیسیون انرژی مجلس درباره ناترازی تولید و مصرف گاز طبیعی در کشور معتقد است که نبود سرمایه‌گذاری در سال‌های گذشته و تحریم جدی حوزه صنعت نفت و نبود منابع مالی و سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی باعث شده است که کشور با شرایط ناترازی روبه‌رو شود، اگر مجلس در برنامه هفتم توسعه و بودجه سال ۱۴۰۲ و پس از آن فکر جدی نکند با بحران‌های اجتماعی، سیاسی، امنیتی و اقتصادی بیش از پیش روبه‌رو خواهیم شد.
حتی همه مسئولان کشور به ناترازی و آثار منفی آن اذعان دارند. ناترازی گاز، تعطیلی کارخانه‌ها را در تابستان و زمستان به‌دنبال دارد. تعطیلی کارخانجات، بیکاری کارکنان، نبود تولید، نبود صادرات و ارزآوری را به‌دنبال دارد و در عمل زنجیره‌ای از موضوع‌های امنیتی، سیاسی و اجتماعی خود را در ناترازی‌ها نشان می‌دهد.
در همین راستا محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در صحن مجلس گفته است که برای جلوگیری از ناترازی تولید و مصرف گاز طبیعی در کشور باید جلو هدررفت سالانه ۶۰ تا ۸۰ میلیارد دلاری انرژی را نیز گرفت.
براساس این گزارش سجاد عبداللهی در گفتگو با خبرنگار «نبض انرژی» گفت: اولین مشکل در حوزه ناترازی گاز عدم سرمایه‌گذاری وزارت نفت در این حوزه به دلیل عدم توجه به ظرفیت‌های بازار سرمایه است. از سوی دیگر وزارت نیرو مکلف بوده سالانه هزار مگاوات تولید برق از محل تجدیدپذیر داشته باشد که متاسفانه گزارش‌ها نشان می‌دهد کمتر از پنج درصد تعهدات وزارت نفت نیز در حوزه تولید برق تجدیدپذیر محقق شده است.
وی ادامه داد: در پایان برنامه ششم توسعه باید پنج هزار مگاوات برق تجدیدپذیر تولید می‌کردیم، اما به دلیل سیاست‌های نامناسب، عدم توجه به ظرفیت‌ها شاهد عدم نفع در نظام اقتصادی کشور هستیم.
عبداللهی خاطرنشان کرد: از سویی دیگر وزارت امور خارجه در حوزه دیپلماسی انرژی باید فعال باشد تا بتواند با حفظ و توسعه بازار‌های گازی موجود و فعال‌سازی دیپلماسی منطقه‌ای بخشی از موانع و مشکلات را برطرف سازد.
وی اضافه کرد: حمایت ویژه از شرکت‌های دانش‌بنیان و توسعه فناوری‌های بهینه سازی مصرف انرژی و نیز بازنگری طرح‌های انرژی رسانی به مناطق مختلف کشور مبتنی بر طرح‌های آمایش سرزمین می‌تواند به این مهم کمک کند.
وی خاطرنشان کرد: باید در کنار اقدامات فرهنگی و اجتماعی برای کنترل مصرف انرژی اقدامات پیشگیرانه اعمال شده، تا عدالت در مصرف انرژی صورت گیرد. همچنین با اجرای طرح تعرفه گذاری پلکانی برای گاز مصرفی خانوار‌ها می‌توانیم مصرف انرژی را کنترل کنیم.