آیا پتروشیمی‌ها برای تولید بنزین طراحی شده‌اند؟!
آیا پتروشیمی‌ها برای تولید بنزین طراحی شده‌اند؟!
این روز‌ها زمزمه‌هایی در رابطه با بازگشت بنزین پتروشیمی‌ها به چرخه سوخت به گوش می‌رسد؛ این در حالیست که برخی از کارشناسان اعتقاد براین دارند که پتروشیمی‌ها برای تولید بنزین طراحی نشده‌اند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» یکی از مسائلی که امروزه با مصرف بیش از اندازه مورد توجه قرار نگرفته بحث بنزین است که در برخی از مواقع با کمبود این فرآورده استراتژیک در جایگاه‌های سوخت مواجه هستیم اکنون با این روند پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که به سمت تولید بنزین پتروشیمی یا واردات بنزین حرکت کنیم در حالیکه مسئولان مدام اذعان براین دارند که کمبودی در این حوزه وجود ندارد.

یکی از مواردی بیشتر مورد توجه قرار گرفته بحث تولید بنزین از پتروشیمی‌هاست و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در گفتگو با یکی از خبرگزاری‌ها گفته که بنزین پتروشیمی آلودگی ندارد این در حالیست که مسئولان در دولت‌های قبلی مدام در گفتگو با رسانه می‌گفتند که بنزین پتروشیمی آلاینده است.

لازم به ذکر است اگرچه گوگرد بنزین پتروشیمی بسیار پایین است، اما ترکیبات آروماتیک در آن آلوده‌کننده است؛ بنابراین برای سنجش آن باید به ترکیبات آروماتیک توجه کرد.

ترکیبات آروماتیک در بنزین تولیدی در پتروشیمی‌ها بیش از ۷۰ بوده، اما بررسی بنزین توزیع شده در تهران نشان می‌دهد که ترکیبات آروماتیک در آن در حد استاندارد و زیر ۳۵ واحد است.

گفتنی است سید حمید حسینی در ۲۵ تیرماه درباره احتمال بازگشت بنزین پتروشیمی به چرخه تولید و مصرف هشدار داده بود. چرا که با به هم خوردن تعادل تولید و مصرف داخلی سوخت و منفی شدن آن، کشور نیازمند واردات بنزین خواهد بود. وارداتی که تحریم آن را سخت و حتی در مواردی غیرممکن کرده است. مضاف اینکه در بودجه امسال هم هیچ رقمی برای این کار در نظر گرفته نشده است.

حتی در این زمینه عباس کاظمی مدیر عامل اسبق شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفت، درباره احتمال تولید بنزین از پتروشیمی‌ها گفته بود که پتروشیمی‌ها برای تولید بنزین طراحی نشده‌اند، میزان آروماتیک و ترکیبات حلقوی پتروشیمی‌ها بالا و در حد ۷۰ تا ۸۰ درصد است که برای محیط زیست مضر است و ضمن اینکه این ترکیبات حلقوی را می‌توانند با قیمت بالاتر در بازار بین‌الملل بفروشند، فراورده‌هایی که به عنوان بنزین پتروشیمی مطرح است خوراک واحد‌های رنگ‌سازی است و قیمت آن هم در بازار‌های جهانی بالاتر از بنزین است. همچنین در دهه ۸۰ به دلیل کمبود؛ در پتروشیمی‌ها بنزین تولید می‌شد، اما درواقع این محصولات مصارف صنعتی دارند.

منظور از بنزین پتروشیمی چیست؟

ریفورمیت پتروشیمی در پالایشگاه‌های بنزین یعنی تولید بنزین با آروماتیک بالای پنجاه درصد و بنزن ده درصد. در مقطع سال‌های ۸۹ تا ۹۲ انجمن سرطان ایران گزارش داد که آلودگی هوای کلانشهر‌ها و خصوصا تهران به دلیل استفاده همین نوع بنزین باعث افزایش سونامی وار سرطان شده بود.

حال این سوال پیش می‌آید آیا بنزین پتروشیمی دوباره وارد چرخه سوخت کشور خواهد شد نکته مهم این است که این موضوع را به یاد داشته باشیم که طبق آمار‌های سازمان جهانی بهداشت در سال ۹۲ از برآورد زیان ۸ میلیارد دلاری زیست محیطی ایران بابت آلودگی ناشی از این بنزین‌ها خبر داده بود.