باید تصمیمات کلان برای احیای دریاچه ارومیه اتخاذ شود
باید تصمیمات کلان برای احیای دریاچه ارومیه اتخاذ شود
رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی گفت: در گذشته احیای دریاچه ارومیه به دلیل نبود نگاه کلان از درجه اولویت خارج شده است با وجود اینکه هرینه‌های کلانی برای این دریاچه صرف شده؛ اما تا به امروز نتوانستیم بخشی از دریاچه را نجات دهیم.

طیبه مرادی: حمیدرضا صالحی، دبیر کل فدراسیون صادرات انرژی، در گفتگو با خبرنگار«نبض انرژی» در خصوص دریاچه ارومیه اظهار کرد: متاسفانه چندین دهه فرصت را برای نجات دریایچه ارومیه از دست دادیم و این مهم باعث از بین رفتن سفره های زیرزمینی و جمع آوری آبها و برداشت های غیراصولی از این دریاچه شده است تا جاییکه امروزه شاهد حفره و فرونشست هایی در این دریاچه هستیم.

وی تصریح کرد: در گذشته احیای دریاچه ارومیه به دلیل نبود نگاه کلان از درجه اولویت خارج شده است با وجود اینکه هرینه‌های کلانی برای این دریاچه صرف شده؛ اما تا به امروز نتوانستیم بخشی از دریاچه را نجات دهیم.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ادامه داد: باید تصمیم‌گیری اصولی و سرمایه گذاری برای احیای این دریاچه صورت گیرد و برای این منظور نیاز به یک کار ارزشمند و ریشه‌ای هستیم. باید بپذیریم خشکسالی و گرمایش زمین یک امر طبیعی است و در حال حاضر اکثر کشورهای جهان به این مقوله می‌پردازند، بنابراین اگر روابط بین المللی کشورمان را توسعه دهیم، می‌توانیم از کمک‌های مالی و سرمایه گذاری‌های کلان برای بهبود این وضعیت استفاده کنیم. متاسفانه کشورمان بنا به دلایلی به سمت انزوا پیش رفته و روابطش با دنیا کمتر شده است و به همین منظور باید به منابع خودش اکتفا کند که این منابع محدود بوده و نمی‌توان کاری را پیش برد.

وی با بیان اینکه مسئولان باید دیپلماسی خودشان را در بخش‌های حیاتی تقویت کنند، گفت: متاسفانه تصمیمات غلط در برخی از حوزه‌ها باعث شده نتوانیم به اهداف توسعه ای در کشور به ویژه در بخش احیای دریاچه ارومیه موفق عمل کنیم. همچنین در کنار این مهم نبود منابع یکی دیگر از عواملی است که مسئولان باید به جد دنبال برای صیانت از دریاچه ارومیه کاری انجام دهند در غیراینصورت متاسفانه این دریاچه در آینده به طور کامل نابود خواهد شد؛ مشکل الان راه حل نیست بلکه تصمیم گیری درست است.