تعمیر دستگاه بریکر گازی QEB در نیروگاه شهید رجایی قزوین
تعمیر دستگاه بریکر گازی QEB در نیروگاه شهید رجایی قزوین
برای اولین بار یک دستگاه بریکر گازی QEB توسط متخصصان نیروگاه شهید رجایی قزوین بازسازی و تعمیر شد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» ،” حمیدرضا صفایی‌زاده” مدیر امور تعمیرات‌الکتریک نیروگاه سیکل ترکیبی عنوان کرد: به‌ دنبال وقوع اشکالات پی‌درپی در کابین بریکر QEB و اعلام آلارم و همچنین احتمال وقوع محدودیت انجام مانور در پست 400 کیلوولت، متخصصان اقدام به تعمیر و راه‌اندازی دوباره این سیستم کردند.
صفایی‌زاده افزود: پس از اعلام آلارم در کابین بریکر گازی  QEB واحد شماره 3 بخاری سیکل ترکیبی بررسی‌های فنی و تشخیص ایرادهای سیستم، در دستور کار قرار گرفت و پس از بررسی مشخص شد که کاهش فشار در بریکر با تیپ‌های مشابه در نیروگاه سابقه نداشته و اشکال در سنسور  فشار گاز SF6 بوده است.
مدیر امور تعمیرات‌الکتریک نیروگاه سیکل ترکیبی شهید رجایی قزوین خاطرنشان کرد: در ابتدا مطابق برنامه تعمیراتی فشار گاز از طریق دریچه اطمینان چک شد و مشکل و یا اختلاف دمایی در این روش  هم مشاهده نشد، سپس پس از اندازه‌گیری اهم کنتاکت‌های سنسورهای فشار وضعیت کنتاکت‌ها نیز مورد بررسی قرار گرفت.
صفایی‌زاده در ادامه تصریح کرد: با بررسی در روش  اندازه‌گیری فشار گاز درون پل اقدام به تزریق  گاز در آن محل شد و پس از تزریق فشار 2.2 بار را نشان داد. در حالی که فشار نرمال کاری طبق دستورالعمل شرکت سازنده 8/2 الی 5/3 بار است.
وی افزود: پس از اقدام  به مونتاژ تجهیزات تزریق از جمله رگلاتور،فشارسنج، شیلنگ وکپسول گاز6 SF، فشار تا 5/3 بار افزایش داده و بریکر در مدار قرار گرفته و آماده بهره‌برداری شد.
این گزارش می‌افزاید، هر واحد بخاری از طریق دو بریکر با نام‌های QEB و QEA از واحدهای گازی تغذیه می‌شود.