بازار جهانی چشم انتظار طلای سیاه ایران
بازار جهانی چشم انتظار طلای سیاه ایران
تحلیلگران معتقدند که با اوج گیری تحولات منطقه‌ای و تنش بین اوکراین و روسیه و تحریم روسیه از سوی کشور‌های اروپایی چشم‌ها به نفت ایران دوخته شده است. به همین دلیل شرایطی فراهم شده تا بتوان بار دیگر به صدر فروشندگان نفت در دنیا پیوست.

به گزارش خبرنگار» نبض انرژی» یکی از بازار‌هایی که اقتصاد کشور‌ها به آن گره خورده بازار نفت یا به قولی طلای سیاه است که این روز‌ها به دلیل تحولات منطقه‌ای دستخوش تغییرات بوده است.
از آنجا که بازار‌ها در حال ارزیابی احتمال وضع تحریم‌های بیشتر علیه بخش انرژی روسیه هستند در همین راستا اوپک هشدار داده که افزایش قابل توجه تولید برای جبران کمبود عرضه این کشور امکان پذیر نیست و این موضوع سبب شده که قیمت نفت در روز سه شنبه روند افزایش را در پیش بگیرد. وضعیت بازار نفت بسیار بی‌ثبات و نگران‌کننده بوده و پیش‌بینی کارشناسان بر این است که در آینده قابل پیش‌بینی، این وضعیت ادامه پیدا خواهد کرد.

رشد قیمت نفت از ماه‌ها پیش و همزمان با آغاز حملات روسیه به اوکراین، بر سرعت افزایش قیمت‌ها افزوده شده است به طوریکه در بازار امروز سه شنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۱، قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با یک دلار و ۹۰ سنت معادل ۱.۹۳ درصد افزایش به ۱۰۰ دلار و ۳۸ سنت رسید. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا برای تحویل در ماه می‌با یک دلار و ۹۲ سنت معادل ۲.۰۴ درصد افزایش به ۹۶ دلار و ۲۱ سنت رسید.

همچنین از دیدگاه کارشناسان چنین به نظر می‌رسد که با اوج گیری تحولات منطقه‌ای و تحریم روسیه چشم‌ها به نفت ایران دوخته شده است. به همین دلیل شرایطی فراهم شده تا بتوان بار دیگر به صدر فروشندگان نفت در دنیا پیوست و تا حدودی بتوان با استفاده از منابع حاصل از فروش طلای سیاه، کمبود‌های ارزی که ظرف چند سال گذشته بر اقتصاد ایران حاکم شده است را پوشش داد.

در همین راستا جواد اوجی وزیر نفت گفته بود که بی‌شک، بازار جهانی نیازمند افزایش عرضه نفت از سوی ایران است و ما آمادگی داریم در سریع‌ترین زمان ممکن، مقدار عرضه نفت خود به بازار‌های جهانی را افزایش دهیم، اظهار کرد: همانگونه که در گفتگو‌های پیشین خود نیز اشاره کردم مسئله بحران انرژی و گاز در اروپا یک مسئله جدی است که به جز با همکاری میان تولیدکنندگان بزرگ منابع هیدروکربوری قابل حل و فصل نیست و جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یکی از بزرگترین تولید کنندگان نفت و گاز در سطح جهان و با تکیه بر ظرفیت‌های عظیم منابع هیدروکربوری و توان تولید خود آمادگی دارد تا در این زمینه وارد عمل شود.

حال این سوال پیش می‌آید که آیا دولت برنامه‌ای دارد که در صورت تقاضا نفت خود را روانه بازار‌های جهانی کند؟