تحولات منطقه‌ای بازار نفت را به کدام سمت وسو خواهد کشید؟
تحولات منطقه‌ای بازار نفت را به کدام سمت وسو خواهد کشید؟
کارشناسان براین باورند که در صورت ادامه درگیری نظامی بین روسیه و اوکراین، عرضه گاز طبیعی و نفت روسیه به بازار جهانی مختل شود که بستر را برای بیشتر شدن فشار افزایش قیمت در بازار فراهم می‌کند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» مدتی است که بازار جهانی نفت دستخوش کمبود عرضه، تنش‌های میان روسیه و اوکراین و شیطنت‌های آمریکا، افزایش صادرات نفت ایران بوده است. این تحولات به گونه‌ای بوده که حتی آمریکا از ذخایر نفتی خود برای ایجاد تعادل در بازار جهانی نفتی برداشت کرد.

براساس این گزارش بعد از مدتی به شکلی جدی آمریکا حساب نفتی خود را از روسیه جدا می‌کنند و به دبنال جایگزینی است به طور حتم این جایگزینی بسیار گران تمام می‌شود، اما ظاهرا اروپا و آمریکا به این مسئله نگاهی ویژه پیدا کرده اند، چون با ادامه جنگ و شرط و شروطی که روس‌ها بر سر معامله انرژی با مشتریان اروپایی خود گذاشته اند اروپا حاضر نیست چنین تاوان سنگینی را به این راحتی‌ها بپردازد.

اگرچه برداشت عظیم از ذخایر نفت استراتژیک، قیمت نفت را به پایین ۱۰۰ دلار در هر بشکه برد، اما کاهش صادرات روسیه و احتمالا تحریم‌ها علیه صادرات نفت این کشور، ممکن است قیمت‌ها را دوباره افزایش دهد.

پیش‌بینی‌ها بیانگر این است اروپایی‌ها برای تامین انرژی به دنبال کشور‌های تولیدکننده از جمله ایران هستند؛ اما متاسفانه نفت ایران به برجام گره خورده است اگر برجام احیا شود، می‌تواند معادلات روز بازار فزاینده نفت را به تغییری قابل تامل سوق دهد.

براساس این گزارش بازار در حال حاضر در شرایطی قرار دارد که قیمت‌های کنونی و قیمت‌های فیزیکی نفت خام در مقام مقایسه با قیمت‌های قرارداد‌های آتی بالا است. پیش‌بینی می‌شود در صورت ادامه درگیری نظامی بین روسیه و اوکراین، عرضه گاز طبیعی و نفت روسیه به بازار جهانی مختل شود که بستر را برای بیشتر شدن فشار افزایش قیمت در بازار فراهم می‌کند.