افزایش فروش نفت ایران به چین چه اثراتی دارد؟
افزایش فروش نفت ایران به چین چه اثراتی دارد؟
افزایش فروش نفت ایران از جمله موضوعاتی هست که روز گذشته اوجی، وزیر نفت به آن اشاره کرد. «

به گزارش نبض‌انرژی،افزایش فروش نفت ایران از جمله موضوعاتی هست که روز گذشته اوجی، وزیر نفت به آن اشاره کرد. « واشنگتن‌فری‌بیکن» نیز شب گذشته در گزارشی نوشت فروش نفت ایران به چین افزایش چشمگیری داشته و در ۳ ماه اخیر متوسط حدود ۸۰۰ هزار بشکه در روز بوده است. یک سخنگوی دولت بایدن به این رسانه گفته آمریکا با چین درباره اجرای تحریم‌های نفتی علیه ایران گفت‌وگو می‌کند. به این ترتیب به نظر می‌رسد یکی از مقاصد اصلی افرایش فروش نفت ایران با وجود تحریم‌های سختگیرانه آمریکا، چین بوده است. این موضوع از سه جنبه می‌تواند دارای اهمیت باشد.

بهبود چشم‌انداز سیاسی

همان‌طور که روز گذشته بورسان در مطلب با عنوان «سه سیگنال مثبت از توافق برجامی » مطرح کرده بود رشد فروش نفت ایران در ماه‌های گذشته، افزایش صادرات غیرنفتی و همچنین اخبار از ازادسازی منابع ارزی را می‌توان از نشانه‌های امید به احیای توافق برجام دانست. در مذاکرات پیش رو احتمالا طرف آمریکایی برای ترغیب ایران به مذاکره و جبران بدعهدی از شدت تحریم‌ها کاسته است. بر این اساس شاید افرایش فروش نفت را بتوان روزنه‌های امید برای احیای زودهنگام برجام دانست.

کاهش فشار بودجه دولت

نکته دیگر به کسری بودجه سنگین دولت برمی‌گردد. دولت اگر نتواند نفت بفروشد و با دادن ارز آن به بانک مرکزی معادل ریالی آن را دریافت کند باید از طرق دیگری بودجه مورد نیاز خود را تامین کند. در نتیجه احتمال فشار بر بانک مرکزی و افزایش چاپ پول زیاد خواهد شد. رشد پایه پولی و نقدینگی نیز اثر قابل توجهی بر رشد نرخ تورم و قیمت دلار دارد. بر این اساس افزایش فروش نفت ایران شاید بتواند از شدت التهاب بکاهد.

کاهش تنگنای ارزی

کشور چندین سال است که با مشکل شدید درآمد ارزی مواجه شده است. نیازهای عمومی و کالاهای اساسی نیز بعضا با مشکل برای تامین ارز مواجه می‌شد. گرچه تحریم و قطع ارتباط مالی با جهان تاثیر ویژه‌ای در این شرایط بحرانی داشته است باید اثر کاهش درامد ارزی حاصل فروش نفت را نیز لحاظ کرد. به این ترتیب حتی دولت برای تامین ارز مورد نیاز کالاهای اساسی به بازار نیما و آزاد رجوع می‌کرده است. در نتیجه افزایش فروش نفت می‌تواند به رشد درآمد ارزی و کاهش التهاب در بازار ارز کمک کند.