فن‌بازارهای تخصصی فرصتی برای شبکه‌سازی، هم‌افزایی و ارزش‌آفرینی بازیگران زیست بوم نوآوری نیرو
فن‌بازارهای تخصصی فرصتی برای شبکه‌سازی، هم‌افزایی و ارزش‌آفرینی بازیگران زیست بوم نوآوری نیرو
مدیرکل دفتر آموزش، تحقیقات و نوآوری وزارت نیرو گفت: کارکرد بلندمدت فن بازارهای حوزه آب و برق این است که نوآوران و ارائه‌دهندگان فناوری، محصولات و خدمات پیشنهادی خود را دقیقا متناسب با نیاز واقعی متقاضی و خریدار فناوری تولید و عرضه کنند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» مرتضی شعبان‌زاده، گفت: از نگاه دفتر آموزش، تحقیقات و نوآوری وزارت نیرو، به عنوان یک سیاست‌گذار، تبیین جایگاه فن‌بازارهای آب و برق در زیست‌بوم نوآوری نیرو از اهمیت بسزایی برخوردار است. فن بازار مشابه تمامی بازارها از سه ضلع اصلی عرضه، تقاضا و نهادهای مالی تشکیل شده است. این بازار تخصصی، از یک طرف محیطی برای معرفی دقیق نیازهای فناورانه صنعت (سمت تقاضا)، نمایش توانمندی‌های شرکت‌های فناور و همچنین ارائه ایده‌های نوآورانه از سوی جامعه پژوهشگر و دانشگاهی (سمت عرضه) فراهم می‌کند و از طرف دیگر، این همرسانی فرصت پذیرش فناوری‌های بومی و جذب سرمایه‌گذاری را ممکن می‌سازد.
مدیرکل دفتر آموزش، تحقیقات و نوآوری وزارت نیرو افزود: یکی از کارکردهای اصلی فن بازار، ترویج همکاری و مشارکت بین صنعت و نهادهای دولتی، شرکت‌های نوپا، نوآور و فن‌آور خصوصی، مراکز پژوهشی و دانشگاه‌ها، و همچنین صندوق‌ها و مؤسسات مالی است که در آيین‌نامه حمایت از تولید، دانش‌بنیان و فناور و اشتغال‌آفرین در صنعت آب و برق مصوب 1401 هیئت وزیران نیز مورد توجه قرار گرفته است.
وی ادامه داد: انتظار می‌رود طیف متنوعی از بازیگران زیست بوم از جمله کارشناسان صنعت برق، جامعه پژوهشگر و دانشگاهی، کارآفرینان، شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان، و سرمایه‌گذاران در این فن بازار تخصصی گرد هم آیند تا ضمن شناخت بهتر و دقیق‌تر نیازهای اساسی این صنعت، در جهت رفع آن به تبادل ایده، دانش و تخصص و ارائه راهکارهای نوآورانه بپردازند.
شعبان¬زاده به کارکرد بلندمدت فن بازارهای حوزه آب و برق اشاره و اظهار کرد: کارکرد بلندمدت فن-بازارهای حوزه آب و برق این است که نوآوران و ارائه‌دهندگان فناوری، محصولات و خدمات پیشنهادی خود را دقیقاً متناسب با نیاز واقعی متقاضی و خریدار فناوری تولید و عرضه کنند.
مدیرکل دفتر آموزش، تحقیقات و نوآوری وزارت نیرو،  فرصت شبکه‌سازی و توسعه بانک اطلاعاتی بازیگران اصلی حوزه فناوری و نوآوری نیرو، به‌هم‌رسانی و بازاریابی و در نتیجه رونق‌سازی بازار کسب‌و‌کار دانش‌بنیان جلب اطمینان، ترغیب متقاضیان فناوری در استفاده از نسخه‌های بومی و داخلی محصولات فناورانه، هم‌افزایی و توانمندسازی کسب‌و‌کارهای نوآورانه، برندسازی و افزایش اعتبار کسب‌و‌کارهای نوپا و توسعه مبادلات فناوری در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی را از مهمترین کارکردهای برگزاری فن‌بازارهای تخصصی آب و برق عنوان کرد.
وی اضافه کرد: دفتر آموزش، تحقیقات و فناوری وزارت نیرو تلاش دارد تا با جهت‌دهی سیاست‌های کلان صنعت آب و برق، امکان شکل‌گیری و فعالیت تمامی نقش‌آفرینان زیست‌بوم نوآوری نیرو را فراهم کند. در همین راستا، حمایت از برگزاری فن‌بازارهای تخصصی حوزه آب و برق اهمیت ویژه‌ای دارد چرا که با هدف شتاب‌دهی روند توسعه صنعتی کشور و نیل به اقتصاد دانش‌بنیان می‌توان نیازها و چالش‌های این صنعت را در این بازارها تا حد زیادی مرتفع کرد.
شعبان‌زاده سیاست‌گذاری و ایجاد زیست بوم پایدار در حوزه مدیریت نوآوری و کارآفرینی در صنعت آب و برق، اعتمادسازی و اطمینان‌بخشی در صنعت به منظور بهره‌گیری از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و محصولات فناورانه، احصاء و اولویت‌بندی طرح‌های پیشران صنعت آب و برق در راستای حل مسائل کلان وزارت نیرو، تسهیل در احصاء، روزآمدسازی و اطلاع‌رسانی نیازهای فناورانه و اقلام راهبردی صنعت آب و برق (یکپارچه‌سازی سامانه‌های سمت تقاضا)، تسهیل در احصاء و معرفی محصولات فناورانه آماده‌ی سرمایه‌گذاری (ایجاد و تقویت پایگاه داده سمت عرضه)، تسهیل فرآیندهای تجاری‌سازی و کاربردی نمودن نتایج تحقیقات پژوهشگران حوزه صنعت آب و برق را از مهمترین رویکردهای حمایتی این دفتر عنوان کرد.
وی در همین زمینه تصریح کرد: پیگیری سازوکارهای افزایش نقدینگی و جریان‌های مالی در محصولات فناورانه، برنامه‌ریزی جهت توسعه زیرساخت‌های فناورانه به منظور رفع نیازها و توسعه فناوری‌ها، پیگیری تدوین و روزآمدسازی استانداردهای محصولات فناورانه با اولویت اقلام راهبردی و دعوت از مسئولین وزارتی و حاکمیتی کشور جهت حضور در فن‌بازارهای تخصصی صنعت در راستای جلب حمایت‌های مادی و معنوی و همچنین ایجاد انگیزه در بخش خصوصی برای مشارکت بیشتر در توسعه فناوری را می‌توان در ادامه رویکردهای حمایتی این دفتر مورد توجه قرار داد.
مدیرکل دفتر آموزش، تحقیقات و نوآوری وزارت نیرو در پایان ابراز امیدواری کرد تا با تعریف درست وظایف نقش‌آفرینان اصلی زیست بوم نوآوری نیرو و تقویت مشارکت بین آنها، و همچنین هدایت درست جریان‌های مالی و سرمایه‌گذاری، امکان رشد و توسعه پایدار صنعت آب و برق و حصول منافع و برکات ملّی آن در آینده‌ای نه چندان دور برای عموم مردم کشور عزیزمان فراهم شود.