بهره‌برداری از فاز اول مخزن ١٠٠هزار مترمکعبی آب شرب در شهر تبریز
بهره‌برداری از فاز اول مخزن ١٠٠هزار مترمکعبی آب شرب در شهر تبریز
فاز اول مخزن ۱۰۰ هزار مترمکعبی آب شرب تبریز و خط انتقال 8 کیلومتری آن، با هدف افزایش پایداری و تاب‌آوری تبریز با حضور محمد اسلامی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی کشور و جمعی از مقامات استانی به بهره برداری رسید.

به گزارش «نبض انرژی» همزمان با هفته دولت، با بهره‌برداری از این پروژه، مجموع مخازن این شهر از 500 به ۶٠٠ هزار مترمکعب، معادل یک پنجم مخازن موجود، افزایش پیدا خواهد کرد.
مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی، با اشاره به این مخزن خاطرنشان کرد: پروژه مخزن ۱۰۰ هزار مترمکعبی آب شرب تبریز در راستای افزایش ظرفیت مخازن تبریز اجرا شده و شامل دو مخزن ۵٠ هزار مترمکعبی شمالی و جنوبی است که مخزن اول امروز مورد بهره برداری قرار گرفت و مخرن دوم به زودی بهره‌برداری خواهد شد.
وی با اشاره به جزئیات مخزن‌ ١٠٠ هزار مترمکعبی آب شرب تبریز، گفت: مخزن ۱۰۰ هزار مترمکعبی آب شرب تبریز در بالاترین نقطه تبریز ساخته شده است تا آب به صورت ثقلی و بدون نیاز به پمپ انتقال یابد.
مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی ادامه داد: مسیر خط انتقال حد فاصل محوطه اندیشه تا باسمنج اجرا شده و طول کل مسیر ٢٧ کیلومتر است که از لوله‌های ١۶٠٠، ١۴٠٠ و هزار میلی‌متری در طول مسیر استفاده شده است.
غفارزاده ادامه داد: مخزن و منبع‌های آبی در هر کلان‌شهر جزو سرمایه‌های اصلی است و با بهره‌برداری از این پروژه می‌توان گفت که این مخزن به تنهایی می‌تواند ۸ ساعت از آب شرب شهر تبریز را تامین کند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تبریز با تاکید بر اینکه مدت زمان این پروژه ۴ سال بود که در طی سه سال به اتمام رسید، ادامه داد: بهره‌برداری از این پروژه می‌تواند کمک شایانی به تنش آبی فعلی داشته باشد.
وی با اشاره به خط انتقال به طول ۸ کیلومتر مخزن ۱۰۰ هزار مترمکعبی آب شرب تبریز، توضیح داد: هزینه‌کرد این پروژه یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است که با بهره‌برداری از این پروژه پایداری آب شرب تبریز را شاهد خواهیم بود.