پیشنهاد روس‌ها برای تبدیل ایران به هاب انرژی/سرمایه‌گذاری‌ ۶۷.۷ هزار میلیارد تومانی دولت سیزدهم در صنعت گاز
پیشنهاد روس‌ها برای تبدیل ایران به هاب انرژی/سرمایه‌گذاری‌ ۶۷.۷ هزار میلیارد تومانی دولت سیزدهم در صنعت گاز
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: روس‌ها به ما پیشنهاد تبدیل به هاب گازی و هاب انرژی را داده‌اند و تیم تخصصی ما هم‌اکنون در روسیه مستقر است و توافقاتی در این حوزه صورت گرفته و امیدواریم کار به خوبی پیش برود.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» ، مجید چگنی مدیرعامل شرکت ملی گاز در نشست خبری با حضور اصحاب رسانه ضمن تبریک به‌ مناسبت روز خبرنگار گفت: افتخارهای صنعت گاز متعلق به همه دولت‌ها، مدیران و کارکنان پس از انقلاب است که توسعه صنعت گاز را به‌عهده داشتند و رفاه و آسایش مردم تنها نتیجه زحمات یک دولت یا چند فرد نیست.

وی افزود: اکنون ۱۲۵۳ شهر، ۳۹ هزار و ۶۹۹ روستای کشور از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند هستند و در دو سال فعالیت دولت سیزدهم حدود ۵ هزار و ۲۹۷ روستا با بیش از ۳۰۷ هزار خانوار، همچنین ۴۱ شهر با بیش از ۹۴ هزار خانوار گازرسانی شده‌ است.

معاون وزیر نفت در امور گاز با بیان اینکه اکنون ۹۸.۶ درصد جمعیت شهری و ۸۶.۳ درصد جمعیت روستایی زیر پوشش شبکه کاز کشور هستند، ادامه داد: تعداد مشترکان شبکه گاز ۲۷.۵ میلیون مشترک شامل بیش از ۳۱ میلیون واحد می‌شود.

مصرف ۲۳۰ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی در سال ۱۴۰۱

چگنی تصریح کرد:‌ مصرف گاز طبیعی نیروگاه‌ها در سال ۱۴۰۱، حدود ۷۵ میلیارد مترمکعب حدود ۳۲ درصد کل مصرف، بخش صنعت ۷۱ میلیارد مترمکعب حدود ۳۱ درصد، بخش خانگی ۶۳ میلیارد مترمکعب شامل ۲۷ درصد، بخش عمومی ۹ میلیارد مترمکعب و ۴ درصد، بخش حمل‌ونقل ۹ میلیارد مترمکعب و حدود ۴ درصد، بخش کشاورزی ۴.۸ میلیارد مترمکعب و حدود ۲ درصد از مصرف گاز کشور را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه مصرف کل گاز کشور پارسال ۲۳۰ میلیارد مترمکعب بوده است که شامل صادرات و مصارف داخلی نمی‌شود، گفت: اکنون حدود ۱۰۱ نیروگاه کشور گازرسانی شده و ۱۵ نیروگاه در دولت سیزدهم به شبکه گاز کشور متصل شده است.

گازرسانی به ۱۰ شهر سیستان و بلوچستان و هرمزگان در دولت سیزدهم

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در ادامه با اشاره به روند پرشتاب گازرسانی در دو استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان اظهار کرد: در دو سال گذشته هفت شهر و ۱۴۵ روستای سیستان و بلوچستان و سه شهر و ۲۴ روستای هرمزگان گازرسانی شده‌اند.

حجم سرمایه‌گذاری‌ها در صنعت گاز

چگنی درباره حجم سرمایه‌گذاری صنعت گاز در دولت سیزدهم تصریح کرد: در بخش پروژه‌های گازرسانی روستایی و شهری حدود ۳۸.۶ همت (هزار میلیارد تومان) هزینه شده، در بخش پروژه‌های انتقال گاز ۲.۹ همت، در پروژه‌های مهندسی و توسعه گاز ۱۹.۶ همت، پروژه‌های پالایشگاه‌های گازی ۲.۴ همت و در بخش پژوهش و فناوری ۴.۷ همت سرمایه‌گذاری شده که مجموع این سرمایه‌گذاری‌ها ۶۷.۷ همت بوده است.

وی یادآور شد: پیش‌بینی سرمایه‌گذاری در سال ۱۴۰۲ هم در بخش پروژه‌های گازرسانی حدود ۳۴.۵ همت، در بخش انتقال گاز ۲.۴ همت، در پروژه‌های مهندسی و توسعه ۲۳.۴ و پالایشگاه‌های گازی ۹ همت است.

چگنی گفت: تمدید قرارداد صادرات گاز به عراق در حال نهایی‌سازی است و قصد داریم سازوکار تسویه را تغییر دهیم تا پول‌های ما بلوکه نشود. ترکیه هم مایل به تمدید قرارداد خرید گاز از ایران است.

وی افزود: با تسویه بدهی ترکمنستان در سه قسط، حجم سوآپ گاز از این کشور را از روزانه ۴.۵ به ۸ میلیون متر مکعب رساندیم. با ترکمن‌ها واردات گاز را از دو سناریوی کوتاه‌مدت و بلندمدت مذاکره کرده‌ایم.

چگنی عنوان کرد: تست واردات ۱۰ میلیون متر مکعب گاز ترکمنستان نیز با موفقیت انجام شده تا این گاز وارد کشور شود و در گام‌ بعدی و همزمان با بهره‌برداری از پروژه‌های توسعه میادین گازی ترکمنستان قصد داریم میزان واردات را افزایش دهیم.

مدیرعامل شرکت ملی گاز توضیح داد: مذاکرات برای صادرات گاز به عمان، احیای قرارداد پاکستان و تجارت گاز با روسیه ادامه دارد و کشورهای اروپایی نیز مذاکراتی برای واردات گاز از ایران از مسیر ترکیه با ما انجام داده‌اند ولی به ثمر ننشست.

وی اظهار داشت: روس‌ها به ما پیشنهاد تبدیل به هاب گازی و هاب انرژی را داده‌اند و تیم تخصصی ما هم‌اکنون در روسیه مستقر است و توافقاتی در این حوزه صورت گرفته و امیدواریم کار جلو برود.

چگنی افزود: تاکنون ۱۲۵۳ شهر و ۳۹۶۹۹ روستا از نعمت گاز طبیعی برخوردارند و در ۲ سال گذشته به ۵۲۹۷ روستا و ۴۱ شهر گازرسانی شد. در حال حاضر ۹۸.۶ درصد جمعیت شهری و ۸۶.۳ درصد از جمعیت روستایی تحت پوشش گازرسانی هستند.

مدیرعامل شرکت ملی گاز گفت: در سال ۱۴۰۱ میزان مصرف نیروگاه‌ها ۷۵ میلیارد متر مکعب، صنعت ۷۱ میلیارد متر مکعب، خانگی ۶۲ میلیارد متر مکعب، عمومی ۹ میلیارد متر مکعب، حمل‌ونقل ۹ میلیارد متر مکعب و کشاورزی ۴.۸ میلیارد متر مکعب بوده است.

وی توضیح داد: در ۲ سال گذشته به ۷ شهر و ۴۵ روستا در استان سیستان و بلوچستان و ۳ شهر و ۲۴ روستا در استان هرمزگان گازرسانی شده است.

چگنی گفت: با روند فعلی، مصرف داخلی گاز به ۱۴۲۰ میلیون متر مکعب می‌رسد و همزمان پروژه‌های بهینه‌سازی و ذخیره‌سازی و هوشمندسازی در دستور کار قرار گرفته است.