بهره‌برداری از ۲ مخزن ذخیره آب در جزیره «بوموسی» تا پاییز امسال
بهره‌برداری از ۲ مخزن ذخیره آب در جزیره «بوموسی» تا پاییز امسال
مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب هرمزگان گفت: ۲ مخزن ذخیره‌سازی آب تا پاییز امسال در شهرستان بوموسی (ابوموسی) وارد مدار بهره‌برداری می‌شود که با این اقدام ۲ هزار مترمکعب به مجموع حجم مخازن آب این جزیره افزوده خواهد شد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» عبدالحمید حمزه‌پور روز شنبه در نشست با فرماندار ابوموسی با اشاره به اینکه طرح‌های توسعه‌ای با هدف پایداری آب این جزیره ادامه دارد، تصریح کرد: در این راستا ۲ باب مخزن با گنجایش هرکدام ۲ هزار مترمکعب در شهر ابوموسی و تنب بزرگ با پیشرفت فیزیکی ۵۵ درصد درحال احداث است که با تکمیل آن میزان ذخیره‌سازی آب تولیدی آب شیرین کن افزایش خواهد یافت.

وی بیان کرد: در حال حاضر این ۲ پروژه فعال در شهرستان بوموسی در قالب جهاد آبرسانی و با هدف تامین آب پایدار این جزیره به ارزش ۶۰۰ میلیارد ریال در حال اجراست، که پیش بینی می‌شود تا پائیز امسال وارد مدار بهره‌برداری شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان، همچنین به افزایش ظرفیت شیرین سازی آب در ۲ سایت آب شیرینکن تنب بزرگ و شهر ابوموسی خبر داد و گفت: ظرفیت هر کدام از این سایت ها، یک هزار مترمکعب در شبانه روز افزایش خواهد یافت.

وی همچنین به اصلاح و بازسازی شبکه توزیع ابوموسی اشاره کرد و گفت: برای اجرای این پروژه نیز ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده است.

مرتضی احتشام فرماندار ابوموسی نیز با اشاره به اقدامات آبفای هرمزگان، اجرای پروژه‌های آبرسانی را در تامین نیاز آبی این جزیره مهم ارزیابی کرد و گفت: با افزایش ذخیره آب مورد نیاز در ۲ سایت آب شیرینکن تنب بزرگ و شهر ابوموسی، شاهد پایداری آب این شهرستان در آینده خواهیم بود.

جزیره ابوموسی یا بوموسی شامل جزیره‌های بوموسی، تنب بزرگ، تنب کوچک، سیری، فارور بزرگ و فارور کوچک است.

جزیره بوموسی با ۱۲ کیلومتر مربع وسعت به عنوان مرکز این شهرستان در آب‌های خلیج‌فارس و در فاصله ۷۵ کیلومتری بندرلنگه و ۵۷ کیلومتری شرق جزیره سیری واقع شده است.

این شهرستان به لحاظ موقعیت جغرافیایی، دارای اهمیت بسیار زیاد و استراتژیک برای کشور بوده و از جنبه اهمیت دریایی به دلیل نزدیکی به آبراه‌های بین‌المللی و همچنین تردد شناورهای سنتی تجاری و صیادی در آب‌های خلیج فارس از این منطقه به کشورهای حوزه خلیج‌فارس دارای اهمیت بسیاری است.