کاهش درآمد‌های عمومی کشور با تخفیف نرخ خوراک به متانول سازان
کاهش درآمد‌های عمومی کشور با تخفیف نرخ خوراک به متانول سازان
گزارش کمیسیون اصل ۹۰ مجلس از کاهش درآمد‌های عمومی کشور به علت ارائه تخفیف نرخ گاز به شرکت‌های پتروشیمی متانول ساز، بر خلاف قانون هدفمندی یارانه‌ها خبر می‌دهد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» از خرداد ۶۹ که ایران در تولید محصول پتروشیمی متانول خودکفا شد، وزارت نفت بر اهمیت توسعه زنجیره سایر محصولات پتروشیمی از متانول برای تامین مواد اولیه صنایع تأکید می‌کرد.

در این سال‌ها ظرفیت تولید متانول باز هم افزایش پیدا کرد و به ۱۴ میلیون تن در سال رسید؛ آقای هاشم زاده کارشناس حوزه انرژی می‌گوید: ۹۵ تا ۹۶ درصد متانول تولیدی کشور، صادر می‌شود.

پتروشیمی‌های متانولی گاز را با نرخ ارزان‌تر از نرخ‌های بین المللی دریافت می‌کردند تا زنجیره ارزش متانول را در کشور به وجود آورند، اما به وعده خود با دولت عمل نکردند.

به گفته آقای خضریان سخنگوی کمیسیون انرژی برخلاف قانون هدفمندی یارانه‌ها، نرخ گاز تحویلی به این واحدها، سال‌ها ثابت بوده است.

طبق برنامه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، باید تا پایان سال ۹۴، قیمت خوراک گاز پتروشیمی‌ها به نوعی افزایش می‌یافت که به ۷۵ درصد قیمت گاز صادراتی برسد.

این ۷۵ درصد به معنای این است که باید تا پایان سال ۹۴، این قیمت به بیش از ۷ هزار و ۲۰۰ تومان در ازای هر مترمکعب گاز می‌رسید، اما این اتفاق نیفتاد.

انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی درباره علت عقب ماندگی متانول سازان در توسعه زنجیره ارزش اعلام کرده که لایسنس و سرمایه لازم وجود ندارد.

برخی از اعضای این انجمن، این علت را رد می‌کنند؛ مانند آقای رشید قانعی مدیرعامل گروه صنایع تکمیلی خلیج فارس که می‌گوید برخی شرکت‌های داخل ایران، لایسنس را تهیه کرده اند و برخی دیگر هم در حال توسعه دادن این کار با دانش فنی متخصصان خود هستند.

بر اساس گزارش کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، در ۱۲ سال گذشته، درآمد‌های عمومی کشور به علت تخفیف نرخ خوراک گاز به پتروشیمی‌های متانولی ۱۲ میلیارد دلار کاهش یافته است.