عملیات اجرایی خط انتقال گاز از زابل به نهبندان آغاز شد
عملیات اجرایی خط انتقال گاز از زابل به نهبندان آغاز شد
عملیات اجرایی خط انتقال گاز از شمال سیستان و بلوچستان به جنوب خراسان جنوبی در شهرستان نهبندان آغاز شد تا اجرای این طرح زیرساختی در ۲ مرحله سبب افزایش پایداری شبکه گازرسانی شرق کشور شود.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» آیین آغاز عملیات اجرایی خط لوله گاز دوراهی دشتک – نهبندان روز پنجشنبه با حضور معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران، استاندار خراسان جنوبی، جمعی از مسوولان استانی و محلی در شهرستان نهبندان برگزار شد.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی در حاشیه این آیین به خبرنگار ایرنا گفت: عملیات گازرسانی از دوراهی دشتک زابل به نهبندان خراسان جنوبی به طول بیش از ۳۰۰ کیلومتر با قطر لوله ۳۶ اینچ و با اعتبار بیش از هشت هزار میلیارد تومان امروز رسما آغاز شد.

رحمان محمودی افزود: این طرح زیرساختی مهم با هدف افزایش پایداری شبکه گازرسانی در شرق و شمال شرق کشور اجرا می‌شود و طبق برنامه‌ریزی دهه فجر امسال فاز اول آن به طول ۱۷۸ کیلومتر افتتاح و فاز دوم با اجرای ۱۲۶ کیلومتر در ادامه موجب اتصال این خط به شهرستان سربیشه خواهد شد.

وی با بیان اینکه این خط انتقال موجب تکمیل رینگ شبکه گاز در شرق کشور می‌شود گفت: با اجرای این طرح حدود ۱۱ میلیون متر مکعب بر ساعت به ظرفیت انتقال گاز منطقه افزوده خواهد شد.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی عنوان کرد: اجرای این خط نقش موثری در افزایش پایداری شبکه گازرسانی در استان‌های شرقی و شمال شرق در شرایط خاص دارد و با اجرای آن، شبکه گاز خراسان جنوبی علاوه بر شمال استان، از طریق سیستان و بلوچستان نیز به شبکه گازرسانی جنوب کشور متصل می‌شود.

وی افزود: در پی افت فشار گاز در زمستان سال گذشته با تصمیم دولت و وزارت نفت، مطالعات این طرح مهم و اساسی در دستور کار قرار گرفت که با اجرای خط انتقال دشتک – زابل – نهبندان، خراسان جنوبی از شرایط انتهای خط گاز بودن، خارج می‌شود و این اقدام زیرساختی از تکرار بحران‌های مشابه سال گذشته جلوگیری می‌کند.

محمودی با اشاره به اجرای ۱۴ هزار و ۷۹۱ کیلومتر شبکه تغذیه و توزیع در خراسان جنوبی، گفت: گازرسانی به ۳۲ شهر و هزار و ۹۲۹ روستای استان انجام شده و در حال حاضر ۱۰۰ درصد جمعیت شهری و ۹۹.۸ درصد جمعیت روستایی خراسان جنوبی از نعمت گاز برخوردار هستند.