اولین گام برای ساخت ۱۴ هزار مگاوات نیروگاه توسط صنایع برداشته شد
اولین گام برای ساخت ۱۴ هزار مگاوات نیروگاه توسط صنایع برداشته شد
وزیر صمت با بیان اینکه سرمایه گذاری در دهه گذشته برای توسعه شبکه برق و گاز صورت نگرفت، گفت: اولین گام برای ساخت ۱۴ هزار مگاوات نیروگاه توسط صنایع در استان سمنان برداشته شد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» به نقل از خانه ملت، سید رضا فاطمی امین به موضوع واردات ۴ هزار ماشین سنگین راهداری اشاره و اظهار کرد: تولید ماشین آلات حوزه راهسازی و معادن ۱۰۰ درصد و واردات این خودروها نیز ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: بخشی از نیاز ماشین آلات سنگین را از ظرفیت تولید داخلی استفاده کردیم به نحوی که تولیدات داخلی به میزان دو برابر افزایش پیدا کرد و سپس برای جبران کسری واردات صورت گرفت. اگر معادن به دلیل کمبود ماشین آلات کاهش تولید داشته باشند ضربه به تولید است؛ از این رو تأمین ماشین آلات را به طور متوازن با اولویت استفاده از تولید داخل پیش بردیم.

وی در ادامه به وضعیت تأمین گاز و برق واحدهای تولیدی اشاره کرد و افزود: سال‌هاست مشکل قطعی برق و گاز در واحدهای تولیدی وجود دارد چرا که سرمایه گذاری در دهه گذشته برای توسعه شبکه برق و گاز صورت نگرفته است. در موضوع برق با وزارت نیرو برای ساخت ۱۴ هزار مگاوات نیروگاه توافق کردیم و هم اکنون نیز برخی از واحدهای صنعتی، نیروگاه در حال احداث دارند که اولین آن ۵۰۰ مگاوات در سمنان راه اندازی شده است. همچنین یکی دیگر از نیروگاه‌ها نیز برای فولاد مبارکه بوده که راه اندازی می‌شود.

وزیر صمت تاکید کرد: در حوزه برق به این نتیجه رسیدیم که نمی‌توانیم منتظر توسعه صنعت برق در بخش‌های خارج از صنعت بمانیم، لذا این کار را آغاز کردیم تا طی یک برنامه سه ساله بتوانیم از تأمین برق واحدهای تولیدی اطمینان داشته باشیم و تولید کمترین آسیب را ببیند. البته بخش دیگر را باید با کاهش مصرف دنبال کنیم.

فاطمی امین اضافه کرد: در حوزه گاز نیز با وزارت نفت مذاکره کردیم تا در حوزه پالایشگاه و خط لوله‌های انتقال به لحاظ فنی و در حوزه صنعت و معدن و تجارت حداکثر توان خود را به کار بگیریم تا عقب افتادگی در حوزه گاز به سرعت جبران شود. البته در این میان تدابیری هم صورت می‌گیرد به عنوان نمونه در تابستان امسال صنعت ۴ درصد به نسبت مدت مشابه سال قبل برق بیشتری استفاده کرد و این امر با همکاری وزارتخانه‌ای صمت و نیرو با نظم خوبی انجام شد و قطعی‌های یکباره برق که به تولید خسارات وارد می‌کرد، از بین رفت.

وی تاکید کرد: چالش اصلی ما در سال آینده گاز خواهد بود تا برق؛ که آن را هم با کار مشترک مرتفع می‌کنیم.