هنوز گام مهمی در راستای کاهش آلودگی هوا برداشته نشده است| استفاده از تجدیدپذیر‌ها تنها راه مقابله با آلاینده‌ها
هنوز گام مهمی در راستای کاهش آلودگی هوا برداشته نشده است| استفاده از تجدیدپذیر‌ها تنها راه مقابله با آلاینده‌ها
کارشناس محیط زیست با بیان اینکه یکی از راهکار‌های اصولی برای مقابله با آلودگی هوا استفاده از فناوری نوین و انرژی تجدیدپذیر‌ها بجای سوخت‌های فسیلی است، گفت: متاسفانه تاکنون گام مهمی در راستای کاهش آلودگی هوا در کشور از سوی مسئولان برداشته نشده است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» آلودگی هوا در کلانشهر‌ها یکی از معضلاتی است که باعث ایجاد انواع بیماری و حتی مرگ انسان‌ها و نابودی محیط زیست می‌شود. متاسفانه این آلودگی در فصل سرد سال تشدید می‌شود. شاید همیشه این سوال برای همگان پیش بیاید که چرا آلودگی هوا در زمستان بیشتر می‌شود. همچنینبا توجه به پیشرفت و توسعه فناوری و نیز افزایش روزافزون جمعیت، نه تنها ایران، بلکه دنیا با مشکلی تحت عنوان آلودگی هوا و محیط زیست روبرو شده است.

از آنجا که انرژی‌های تجدیدناپذیر باعث آلودگی زیست محیطی میشود و از طرفی در حال تمام شدن است، تنها راه نجات کره زمین، استفاده و بکارگیری از انرژی‌های تجدیدپذیر است. انرژی‌های تجدیدپذیر نه تنها موجب کاهش آلودگی هوا و انتشار گاز‌های گلخانه‌ای می‌شود؛ بلکه باعث کاهش وابستگی به نفت و حفظ محیط زیست می‌شود. همچنین بعضی از کارشناسان علت این مهم را وارونگی هوا مطرح می‌کنند.

پدیده وارونگی هوا بیشتر در صبح رخ می‌دهد و این موضوع هم مختص تابستان است و هم زمستان. تفاوت این دوفصل در این است که در تابستان پدیده وارونگی در ساعات اولیه صبح از بین می‌رود، ولی در زمستان این پدیده ممکن است تا نزدیکی ظهر ادامه داشته باشد و وقتی هوا وارونه باشد عمق اختلاط به شدت کاهش یافته و حتی تا ۴۰۰ متر و کمتر نیز ممکن است برسد.
وارونگی دما زمانی اتفاق می‌افتد که اکسید‌های ازت، گوگرد و کربن که از سوخت‌های فسیلی ناشی می‌شوند راهی برای خروج از جو زمین پیدا نمی‌کنند و از سطح زمین خارج نمی‌شوند.

دلیل محبوس شدن آلاینده‌ها در جو زمین این است که این آلاینده‌ها از هوا سنگین‌تر هستند و وقتی به سمت بالا حرکت می‌کنند نمی‌توانند از آن خارج شوند. از سوی دیگر انباشت آلاینده‌ها و غلظت ذرات معلق در هوا در زمستان باعث می‌شود که هوا آلوده‌تر شده و در وضعیت ناسالم قرار بگیرد.

براساس این گزارش سجاد محمدیان کارشناس محیط زیست در گفتگو با خبرنگار «نبض انرژی» با بیان اینکه یکی از راهکار‌های اصولی برای مقابله با آلودگی هوا استفاده از فناوری نوین و انرژی تجدیدپذیر بجای سوخت‌های فسیلی است. نیروگاه‌های تجدیدپذیر از جمله توربین‌های بادی و پنل‌های خورشیدی به لحاظ اقتصادی، هزینه‌های اجتماعی و سلامتی توجیه‌پذیر هستند و برای کلانشهر تهران می‌توان گفت که نیروگاه‌های خورشیدی به هر دو صورت تولید متمرکز و پراکنده (نیروگاه‌هایی کوچک و خانگی) اقتصادی‌تر و توجیه‌پذیرتر است.

وی افزود: بر اساس قانون هوای پاک، وزارت نیرو وظیفه دارد حدود ۳۰ درصد برق مصرفی کشور را از طریق انرژی‌های پاک تأمین کند، متاسفانه این مهم در حد صفر درصد در کشور است و تنها ۵۰۰ مگاوات برق مورد نیاز را از این مسیر تأمین می‌کند و این درحالی است که کشور آلمان که پتانسیلی به مراتب کمتر از ما دارد، ۵۰ هزار مگاوات برق خورشیدی تولید می‌کند.
این کارشناس خاطرنشان کرد: عدم تأمین بودجه، عدم هماهنگی دستگاه‌ها یکی از مهم‌ترین دلایلی است که هنوز گام مهمی در راستای کاهش آلودگی هوا در کشور برداشته نشده است.