آیا تولید بنزین از متانول می‌تواند به رفع ناترازی کمک کند!
آیا تولید بنزین از متانول می‌تواند به رفع ناترازی کمک کند!
طی روزهای اخیر ناترازی انرژی در کشور به یکی از مباحث مهم و کلیدی مبدل شده است و برخی از کارشناسان علت اصلی آن را عدم برنامه ریزی عنوان می‌کنند. برهمین اساس وزارت نفت برای تامین بنزین مورد نیاز کشور قراردادهای مختلفی را با شرکت‌های پتروشیمی منعقد کرده تا از این طریق بتواند با استفاده از متانول بخشی از نیاز کشور را تامین کند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» طی روزهای اخیر ناترازی انرژی در کشور به یکی از مباحث مهم و کلیدی مبدل شده است و برخی از کارشناسان معتقدند که علت اصلی این ناترازی به دلیل عدم برنامه ریزی و توسعه ندادن بعضی از تجهیزات کلیدی است که متاسفانه با گذشت چندین سال هنوز بخشی از قطعات به روزرسانی نشده است. از سوی دیگر عدم مدیریت مصرف یکی دیگر از مواردی است که باعث شدت ناترازی انرژی شده است. برهمین اساس وزارت نفت برای تامین بنزین مورد نیاز کشور قراردادهای مختلفی را با شرکت‌های پتروشیمی منعقد کرده تا از این طریق بتواند با استفاده از متانول بخشی از نیاز کشور را تامین کند.

در این زمینه جواد اوجی وزیر نفت در خصوص تولید بنزین در مجتمع‌های پتروشیمی، به‌ویژه پتروشیمی‌هایی که متانول تولید می‌کنند، با شرکت‌های ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و صنایع پتروشیمی برنامه‌ریزی‌هایی شده و تفاهم‌نامه‌ای با شرکت‌های تولید متانول امضا شده است تا با تولید بنزین از متانول، به رفع ناترازی بنزین کمک کنند.

وی اضافه کرد: ان‌شاءالله بخشی از تولید متانول کشور به‌سمت تولید بنزین و ارزش‌ افزوده سوق داده می‌شود و امروز بسیاری از کشورها از خوراک متانول به تولید بنزین دست یافته‌اند که ما دانش فنی و توانمندی تولید آن را داریم؛ بنابراین در بعضی پتروشیمی‌ها که سهام‌داران آن‌ها تمایل داشتند، با همکاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی این اتفاق مطلوب رقم خواهد خورد و ما بخشی از ظرفیت تولید متانول را به تولید بنزین سوق خواهیم داد که اعداد و ارقام آن را در مصاحبه‌های بعدی اعلام خواهم کرد.

وزیر نفت با ابراز اینکه “با توجه به افت قیمتی که طی چند سال گذشته در بحث محصولات تولید متانول داشته‌ایم و از طرفی برای جبران ناترازی بنزین، می‌توانیم از بنزینی که از خوراک متانول تولید می‌شود استفاده کنیم”، گفت: این موضوع پیشتر به‌صورت موفق در کشور چین هم اتفاق افتاده است.

سوخت متانول یک سوخت زیستی جایگزین برای احتراق داخلی و موتورهای دیگر است.  متانول نسبت به بنزین برای محیط زیست بی خطرتر است، ضدیخ است، موتور را تمیز نگه می‌دارد، در مواقع آتش‌سوزی نقطه اشتعال بالاتری دارد و از نظر اسب بخار به دست آمده معادل بنزین با اکتان فوق‌العاده بالاست.این می‌تواند به راحتی در اکثر موتورهای مدرن با یک تغییر تنظیمات نرم‌افزاری ساده و گاهی اوقات تغییر در مهر و موم یا خط سوخت ارزان قیمت استفاده شود. همچنین استفاده از سوخت متانول باعث کاهش انتشار گازهای گلخانه ای برخی از سموم مرتبط با هیدروکربن مانند بنزن و ۱٬۳ بوتادین می‌شود.

استفاده از متانول و راه‌های حل آنها، استفاده از متانول مزایایی نیز دارد. مهم‌ترین ویژگی‌های متانول برای اختلاط با بنزین عبارتند از: عدد اکتان بالا، احتراق با راندمان بالا، تولید آلاینده‌های کمتر و قیمت نسبتا پایین آن است. متانول می‌تواند انتشار آلاینده‌هایی نظیر M،NOX ، منوکسیدکربن و هیدروکربن را تقلیل داده و راندمان حرارتی موتور را افزایش دهد. احتراق در دمای پایین‌تر نسبت به بنزین (علاوه برکاهش میزان NOX تولید) به لحاظ ایمنی هم امتیازی برای متانول در بخش حمل‌و‌نقل محسوب می‌شود.بالاتر بودن عدد اکتان متانول باعث عملکرد بهتر موتور شده و اکونومی سوخت را بهبود می‌بخشد.