جیره بندی مشکل بحران آب را حل نمی‌کند
جیره بندی مشکل بحران آب را حل نمی‌کند
برای مقابله با خشکسالی و مدیریت مصرف مسئولان باید با اصلاح روش‌های مدیریتی و فرهنگ سازی مردم را به سمت صرفه‌جویی هدایت کنند چرا که جیره‌بندی مشکل بحران آب را در کشور حال نخواهد کرد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» امروزه برخی از کشور‌ها از جمله ایران به دلیل نبود مدیریت و عدم بارش در فصول مختلف سال و نیز مصرف بی‌رویه آب در بخش کشاورزی و استفاده غیراصولی از آب‌های زیرزمینی با خشکسالی مواجه شده است.

همچنین لوله‌کشی غیراستاندارد در مناطق شهری از سوی دیگر باعث شده با کمبود آب مواجه شویم.  طبق آمار رسمی، حدود ۳۰درصد آب تصفیه شده به دلیل فرسودگی لوله‌ها هدر می‌رود. جدا از این، آب لوله‌کشی در شهر‌های ما فقط به صورت تصفیه‌شده ارایه می‌شود و مردم مجبورند برای آبیاری باغچه و شستن حیاط و خودرویشان هم از همان آب شیرین استفاده کنند.

این‌ها تنها بخشی از عوامل کم آبی است که می‌توان برای برخی از آن‌ها راهکار‌های اصولی اتخاذ کرد. به عنوان مثال هدر رفت کشاوزی می‌تواند با بهره گیری از تکنولوژی حل شود. یا این که می‌توان با آموزش درست و اصولی، افزایش مصرف آب در واحد‌های مسکونی را کنترل کرد.

براساس این گزارش یکی از مهم­ترین ذخیره‌­های آبی ایران، آب­‌های زیرزمینی هستند که از دیرباز به وسیله قنات در فلات مرکزی حفظ شده و جریان می‌­یافت. متأسفانه بر اثر کاهش بارش، بسیاری از کشاورزان و واحد‌های صنعتی مجبور به حفر چاه‌­های غیرمجاز و آبکشی بیش از حد از آن شده‌­اند که شاید یکی دو سال مشکل آن‌ها را حل کند، اما به مرور بر مشکلات آن‌ها می­‌افزاید. زیرا آب­‌های زیرزمینی، آب­‌های سطحی و بارش در یک چرخه قرار دارند و استفاده غیراصولی از هر کدام، بلافاصله اثر منفی بر دو مورد دیگر دار.

برهمین اساس برای مقابله با خشکسالی و مدیریت مصرف مسئولان می‌توانند با اصلاح روش‌های مدیریتی و فرهنگ سازی مردم را به سمت صرفه‌جویی هدایت کنند.

به هرحال کم آبی در کشور به جایی رسیده است که مسئولان به فکر جیره بندی و راهکار‌های دیگر هستند در حالیکه این روش منسوخ شده و راهکار منطقی نخواهد بود؛ چرا که کارشناسان صنعت آب معتقدند که اگر مردم مصرف آب خود را مدیریت نکنند حتی بحث جیره بندی آب نیز نمی‌تواند مشکل بحران آب را حل کند. جیره بندی مردم را به سمت استفاده از مخازن ذخیره سوق می‌دهد و مردم در زمان ممکن حداکثر استفاده را از آب خواهند برد. این وضعیت نتیجه‌ای در مدیریت منابع آبی نخواهد داشت بلکه یک مسئله جدید به مسائل قبلی اضافه خواهد کرد.