به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» “مسعود صادقي” اجراي طرح هوشمندسازي مركز اتفاقات برق تحت عنوان “طرح هما” را از اقدامات شاخص اين عرصه در سال 1400 برشمرد و اظهار داشت: تا پيش از راه اندازي طرح هما، اپراتورها براي پاسخگويي به انبوه تماس مشتركان، تحت فشار كاري قرار داشتند و در شرايط بحراني با پديده تماسهاي بهمني مواجه بوديم به طوريكه امكان پاسخگويي به مشتركان در زمان اندك وجود نداشت و متقاضیان بايد در صف تماس قرار ميگرفتند.
مديركل دفتر مهندسي و راهبري شبكه توزيع برق شركت توانير افزود: براي حل اين موضوع اقداماتي بر پايه دانش مهندسي ايراني و بدون استفاده از ابزار و امكانات وارداتي شكل گرفت و سياستهاي بسيار متهورانه شركت توانير باعث شد دستاوردهاي صنعت برق در اين عرصه در مرزهاي مناسبي از دانش فني و در تراز بينالمللي قرار بگيرد.
وي ادامه داد: در طرح هما مشتركان ميتوانند انتخاب كنند به جاي ارتباط صرف با اپراتور و قرار گرفتن در صف تماسهاي بهمني، با كمك هوش مصنوعي شناسايي شوند و خدمت مورد درخواست خود را ثبت و كد پيگيري دريافت كنند و درخواست نيز به طور مكانيزه و به همراه مختصات مكاني مشترك به واحدهاي عملياتي ارجاع ميشود.
صادقي نكته نوآورانه طرح هما را بهره گيري از هوش ماشيني ذكر كرد كه به اتكاي آن، سامانه اتفاقات برق قادر است به طور هوشمند چندين برابر ظرفيت معمول اپراتورها، نسبت به پاسخگويي و ثبت درخواست مشتركان اقدام كند.
وي توضيح داد: در اين فرايند مشترك از سه مسير ميتواند نسبت به ثبت درخواست خود اقدام كند كه تماس با مركز تماس IVR مشترك را قادر ميسازد ارتباط با هوش مصنوعي يا عوامل انساني را انتخاب و مشكل برق خود را ثبت كند از جمله اين مسيرهاست.
صادقي ادامه داد: همچنين برقراري ارتباط با درگاه تماس “برق من” و ثبت خاموشي را بدون تماس با عوامل انساني و با استفاده از اين نرم افزار مفيد و كاربردي، دومين راهكار ثبت درخواست است.
وي افزود: درهمين راستا و به عنوان سومين راهكار، مشترك ميتواند درخواست خود را از طريق آدرس وب سايت شركت توزيع نيروي برق مربوطه ثبت كند.
صادقي در خصوص روند ثبت درخواست مشتركان از طريق هوش مصنوعي گفت: در اين حالت ضمن شناسايي مشترك، آدرس وقوع خاموشي از طريق اطلاعات ثبت شده در سيستم خدمات مشتركان و بدون دريافت اطلاعات از تماس گيرنده، مكان يابي ميشود و پس از ثبت يك ركورد خاموشي در نرم افزار ثبت حوادث، نوع و محل خطا از طريق ساختار شاخهاي شناسايي و موقعيت خاموشي بالادستي و فيدرهاي تغذيه كنندهاي كه از مدار خارج شدند تعيين ميشود و ساير مشتركاني كه دچار قطعي شدند نيز بدون برقراري تماس و اطلاع رساني، شناسايي و در جهت رفع مشكلشان اقدام ميشود.
وي ادامه داد: در مرحله بعد انتخاب خودكار مناسبترين اكيپ و ارجاع كار به خودرو اتفاقات به طور هوشمند از طريق سامانه مديريت ناوگان خودرويي (AVL) و بدون دخالت انساني انجام ميشود و پس از مراجعه خودرو به محل و انجام عمليات تعمير و بازيابي شبكه به وسيله پرسنل برق، اطلاعات مربوط به عمليات در سامانه قرار گرفته و از سوي اپراتور به مشترك اطلاع رساني و از او نظرسنجي ميشود.
مديركل دفتر مهندسي و راهبري شبكه توزيع برق شركت توانير ارايه كد پيگيري همزمان با ثبت درخواست از سوي مشترك را موجب اطمينان خاطر و افزايش سطح اعتماد و جلب رضايت مردم نسبت به رسيدگي به موضوع و رفع خرابي شبكه عنوان كرد و افزود: طي دو سه سال اخير برنامهريزي مناسبي براي استقرار حداكثري اين سامانه در تمامي شركتهاي توزيع برق انجام داديم و هم اكنون اين سامانه در تمامي مراكز جمعيتي كشور عملياتي شده و روال استقرار و تقويت آن در حال پيگيري است.
بكارگيري هوش مصنوعي در سامانه اتفاقات برق
مديركل دفتر مهندسي و راهبري شبكه توزيع برق شركت توانير گفت: سامانه نوين مراكز اتفاقات برق با قابليتهاي كاملا بومي و بهرهگيري از هوش مصنوعي، فرايند اطمينان بخشي از شناسايي و رفع به موقع خرابي شبكه عرضه داشته و قادر است مديريت موثرتري در خدمت رساني به مشتركان ارايه كند.
لینک کوتاه :
https://nabzeenergy.ir/?p=61076
برچسب ها
مدیرکل دفتر فنی و نظارت شبکه انتقال توانیر خبر داد حفظ پایداری شبکه انتقال جنوب شرق پس از وقوع توفان و بارندگی شدید
تشریح وضعیت مخازن سد حوضههای آبریز دریاچه ارومیه، ارس و زاب
مدیرعامل شرکت آب منطقهای آذربایجانغربی از ورود بیش از یک میلیارد 747 میلیون مترمکعب آب طی سال آبی جاری تا ۱۶ اردیبهشت ماه به مخازن سدهای ۳ حوضه آبریز دریاچه ارومیه، ارس و زاب خبرداد.
مدیرکل دفتر فنی و نظارت شبکه انتقال توانیر خبر داد
حفظ پایداری شبکه انتقال جنوب شرق پس از وقوع توفان و بارندگی شدید
مدیرکل دفتر فنی و نظارت شبکه انتقال شرکت توانیر از حفظ پایداری شبکه انتقال جنوب شرق کشور پس از وقوع توفان و بارندگیهای شدید هفته اول اردیبهشت خبر داد.
پتروفرهنگ از زیان عملیاتی خارج شد/ سود عملیاتی به ۱۰۰۰۰ میلیارد ریال رسید
مدیرعامل هلدینگ پتروفرهنگ گفت: این هلدینگ در ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۲ از زیان عملیاتی خارج و به سود عملیاتی رسید.
ثبت دیدگاه
- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.