جای خالی نیروگاه‌های خورشیدی در کشور| ماجرای قطعی برق و خاموشی‌های پراکنده چیست؟
جای خالی نیروگاه‌های خورشیدی در کشور| ماجرای قطعی برق و خاموشی‌های پراکنده چیست؟
اگر دولت می‌توانست نیروگاه‌ها را با همکاری بخش خصوصی نیروگاه نوسازی کند و به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر حرکت می‌کرد امروز شاهد خاموشی در کشور نبودیم.

طیبه مرادی: به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» یکی از مسائلی امروزه مورد توجه مردم و مسئولان قرار گرفته بحث مدیریت مصرف انرژی در کشور است که باید همگان در این امر مهم همکاری کنند. متاسفانه طی سال‌های اخیر به دلیل نبود مدیریت کارآمد و عدم سرمایه‌گذاری در حوزه تولید و بروزرسانی تجهیزات نیروگاهی با کمبود تامین انرژی مواجه هستیم به گونه‌ای که هر ساله با ورود به اوج فصل گرما شاهد خاموشی‌های گسترده در کشور هستم. با وجود مسئولان هر ساله دم از مدیریت و کنترل مصرف برق در کشور می‌زند، اما تا به امروز برنامه مدونی در جهت ارائه خدمات بهینه مشاهده نشده است تا جاییکه اکثر صنایع به دنبال قطعی برق با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند حتی در کنار این موضوع بسیاری از تجهیزات برقی مشترکان خانگی به دلیل عدم اطلاع رسانی و خاموشی‌های پی‌درپی دچار آسیب‌دیدگی می‌شود.

حال در سال جاری نیز همین قصه خاموشی‌ها ادامه دارد. در همین راستا مصطفی رجبی مشهدی، با بیان اینکه روز گذشته مصرف برق کشور در زمان اوج مصرف به مرز ٦٠ هزار مگاوات رسیده که عدد بسیار بزرگی است، گفت: این رقم از آخرین زمان اوج مصرف سال گذشته ۵۰۰۰ مگاوات بیشتر است.

رجبی با اشاره به علت خاموشی‌های پراکنده در کشور، گفت: ممکن است علت این خاموشی‌ها حادثه یا بروز مشکلات فنی باشد، ولی محدودیت یا مشکل شبکه برق نیست.

طبق این گزارش اگر دولت می‌توانست نیروگاه‌ها را با همکاری بخش خصوصی نیروگاه نوسازی کند و به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر حرکت می‌کرد امروز شاهد خاموشی در کشور نبودیم. این در شرایطی است که ایران می‌تواند پتانسیل بسیار بالایی برای استفاده از انرژی خورشیدی و احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر و خورشیدی داشته باشد چرا که با توجه به تعدد روز‌های آفتابی و متوسط تابش ۴.۵ تا ۵.۵ کیلووات ساعت بر متر مربع در روز می‌تواند تولید برق را افزایش دهد؛ البته وزارت نیرو اعلام کرده تا سال ۲۰۳۰ میلادی می‌تواند به ۷۵۰۰ مگاوات برق از انرژی خورشیدی داشته باشد، اما فعلا با این عدد فاصله بسیار زیادی داریم.