طرح‌های دولت سیزدهم برای گذر از تنش آبی و تأمین آب شرب پایدار
طرح‌های دولت سیزدهم برای گذر از تنش آبی و تأمین آب شرب پایدار
یکی از مهمترین اقدامات وزارت نیرو در دولت سیزدهم با هدف تأمین آب شرب پایدار برای مردم، اجرای طرح‌های متعدد در این زمینه است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» بروز خشکسالی‌های مدوام در کشور ضرورت توجه جدی به تأمین آب مورد نیاز مردم را به اولویت نخست در وزارت نیروی دولت سیزدهم تبدیل کرد؛ به گونه‌ای که از همان روزهای آغاز به‌کار این دولت، رئیس‌جمهور در نخستین سفر خود به استان خوزستان گام‌های عملی برای تأمین آب شرب مردم این استان با اجرای طرح آب‌رسانی “غدیر” برداشت.

تلاش برای رفع مشکلات آبی زاینده‌رود، گام بعدی دولت سیزدهم در تأمین آب بود.

در همین زمینه، معاون برنامه‌ریزی و نظارت شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران درباره اهم اقدام ها و فعالیت‌های شاخص انجام شده این شرکت در سال ۱۴۰۲ گفت: شروع آبگیری سد چمشیر با حجم مخزن ۲هزار و ۳۰۰ میلیون متر مکعب و آب قابل تنظیم یک‌هزار و ۶۲۵ میلیون متر مکعب و با هدف تولید برق به‌صورت متوسط سالیانه ۴۸۲ گیگاوات ساعت، تأمین آب کشاورزی، جلوگیری از سیلاب‌های مخرب و توسعه منطقه راه‌اندازی واحد نخست نیروگاه از جمله این اقدام‌هاست.

«ماشاالله تابع جماعت» شروع آبگیری سد کهیر به حجم مخزن ۳۸۱ میلیون متر مکعب و آب قابل تنظیم ۶۵ میلیون متر مکعب با حضور وزیر نیرو، انتقال آب به هیدوج از سد ماشکید، اتمام سامانه انتقال آب به زاهدان (بخش اضطراری به طول ۱۸ کیلومتر) خط دوم و اتمام سامانه اضطراری انتقال آب به روستاهای پایین‌دست سد کهیر را از دیگر اقدام‌های مؤثری عنوان کرد که در سال گذشته به سرانجام رسید.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران ادامه‌ داد: همچنین می‌توان به مرحله نخست انتقال آب به استان ایلام از سامانه گرمسیری با انتقال آب به سد کنجانچم، احداث پنج‌هزار و ۱۰۰ هکتار شبکه‌های آبیاری در طرح گرمسیری و افتتاح پروژه توسعه و ارتقای کمی و کیفی تصفیه‌خانه سنندج و شروع بهره‌برداری آن اشاره کرد.

تابع جماعت با بیان اینکه انجام تعمیرات و سنکرون یکی از واحدهای نیروگاه رودبار در سال گذشته محقق شد، خاطرنشان‌کرد: با تأمین اعتبارات مورد نیاز طرح‌های توسعه آب و خاک مرزی از محل صندوق توسعه ملی، سرعت اجرایی طرح‌های گرمسیری، تونل نوسود، گاوی، سد ژاوه (آبگیری)، ارتقای ایستگاه پمپاژ طرح سد آزاد و انتقال آب از کانال بادین‌آباد به دریاچه ارومیه در سال ۱۴۰۲ افزایش یافته و پیش‌بینی می‌شود اهداف این طرح‌ها در نیمه نخست سال ۱۴۰۳ محقق شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به تنش آبی در کشور، تعدادی از طرح‌های این شرکت در راستای حل بخشی از این معضل بزرگ در دست انجام است که از جمله می‌توان به خط دوم انتقال آب به زاهدان، انتقال آب به شهرهای سوران، هیدوچ و مهرستان از سد ماشکید، انتقال آب از زیاران به بیلقان، انتقال آب به قروه و دهگلان از سد آزاد (قوچم) و غیره اشاره کرد که همگی با وجود محدودیت و تنگناهای مالی با جدیت و سرعت مناسب در دست اجراست.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران افزود: پیش‌بینی می‌شود با تأمین نقدینگی مورد نیاز، عموم آن‌ها مانند انتقال آب از زیاران به بیلقان، انتقال آب به دهگلان از سد آزاد، انتقال آب به شهرهای سوران و مهرستان از سد ماشکید، بخش اضطراری انتقال آب به زاهدان در نیمه نخست سال آتی به اتمام برسند.

تابع جماعت متذکر شد: در بخش سرمایه‌گذاری نیز با شناسایی پتانسیل نیروگاه‌های کوچک و متوسط و اخذ مجوز شورای اقتصاد برای استفاده از ماده ۱۲ و همچنین استفاده از ظرفیت تابلو سبز و خرید تضمینی، فرصت مناسبی جهت واگذاری احداث به بخش خصوصی فراهم شده است.

وی اظهار داشت: برخی از پروژه‌های نیروگاه‌های کوچک نظیر نیروگاه گلپایگان و پروژه‌های نیروگاه‌های متوسط نظیر بند تنظیمی گتوند در مناقصه سرمایه‌گذاری سال ۱۴۰۲ عرضه شدند.

به گفته این مقام مسئول در وزارت نیرو، همچنین مدل‌های مالی سرمایه‌گذاری طرح‌های بزرگ برق‌آبی کشور در قالب مدل صادرات برق به کشورهای همسایه طراحی شده است که در سال ۱۴۰۳ با اخذ مجوزهای لازم به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

تابع جماعت خاطرنشان کرد: سیاست وزارت نیرو در بخش آب در سال ۱۴۰۲ بر آن بود که بخشی از طرح‌های اولویت‌دار و پیچیده به لحاظ فنی و اجرایی به شرکت آب و نیرو واگذار شود تا با استفاده از توان، نیروی انسانی و تجربه این شرکت، سرعت اجرایی طرح‌ها بیشتر شود که در این میان طرح‌های سد کوار، کاکارضا، سد گابریک، انتقال آب به شهرهای سوران – مهرستان و هیدوچ از سد ماشکید، انتقال آب به زاهدان، لیلان چای، انتقال آب از زیاران به بیلقان، سد چایلی، انتقال آب به رابر و رفسنجان و کرمان از سد صفارود، انتقال آب به شهرهای شمالی کرمان و رودبال از جمله طرح‌هایی هستند که اجرای آن‌ها در سال ۱۴۰۲ به شرکت آب و نیرو واگذار شده و بلافاصله پس از انجام مراحل تحویل و تحول، فعالیت‌های اجرایی آن‌ها آغاز شده و تاکنون پیشرفت قابل توجهی داشته است.