گسترش چشم انداز برای احداث 30 هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر/ معرفی 550 ساختگاه برای ساخت 20 هزار نیروگاه بادی و خورشیدی
گسترش چشم انداز برای احداث 30 هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر/ معرفی 550 ساختگاه برای ساخت 20 هزار نیروگاه بادی و خورشیدی
رییس سازمان انرژی های تجدیدپذیر با بیان اینکه در سال 1402 چشم انداز وزارت نیرو برای احداث 30 هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر تا پایان برنامه هفتم توسعه گسترش یافت، افزود: معرفی بیش از ۵۵۰ ساختگاه برای قریب به ۲۰ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی و بادی نیز گام‌های رو به جلو برای آغاز فرآیندهای اجرایی سنگین سال ۱۴۰۳ بود.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»  محمود کمانی در پیام نوروزی خود ضمن تبریک سال جدید گفت: سال 1402 سالی پرکار، پراتفاق و پربار برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و بهبود بهره‌وری انرژی کشورمان بود.
وی افزود: در بین همه اتفاقات خوب برای عرصه ماموریت‌های ساتبا، مهم‌تر از همه آن بود که این دو نقش‌آفرین انرژی کشور (انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی)، به بازیگران مهمی در سبد انرژی کشور، فراتر از سطح انتظار و مطالبه بدل شده‌اند و گفتمان آنها، نه در آرزو، بلکه در هدف، برنامه و اجرا نمود یافته است.
کمانی اضافه کرد: تدوین بیانیه ماموریت و گسترش چشم‌انداز سازمان برای «احداث  30 هزار مگاوات  نیروگاه تجدیدپذیر تا پایان برنامه هفتم توسعه کشور» نکته مهمی است که نشان‌دهنده عزم ملی و سازمانی توسعه تجدیدپذیرهاست.
معاون وزیر نیرو اظهار داشت: در ادامه مسیر، تدوین مدل‌های متنوع برای سرمایه‌گذاری بخش‌های خصوصی و عمومی در احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر با مدل‌هایی مانند عرضه برق تجدیدپذیر در تابلوی برق سبز بورس انرژی، احداث و بهره­‌برداری از نیروگاه­‌های خورشیدی و بادی با استفاده از ظرفیت ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید، احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر و پاک توسط صنایع و آغاز ایجاد شهرک‌های تخصصی خورشیدی  و تدوین ۱۹ عنوان دستورالعمل و آیین‌نامه و مبادلۀ ۲۷ عنوان تفاهم‌نامه برای اجرایی‌سازی مصوبات و برنامه‌های مرتبط با چشم‌انداز تعیین‌شده، ریل‌گذاری‌های متنوع و متناسب برای هدف‌گذاری پیش‌گفته بوده است.
در ادامه پیام نوروزی رییس سازمان انرژی های تجدیدپذیر اشاره شد: بسترسازی‌های تامین منابع مالی لازم از طریق تفاهمات صورت‌گرفته با صندوق‌‌ توسعۀ ملی، صندوق ملی محیط زیست، صندوق نوآوری و شکوفایی و سایر نهادهای مالی، معرفی بیش از ۵۵۰ ساختگاه برای قریب به ۲۰ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی و بادی نیز گام‌های رو به جلو برای آغاز فرآیندهای اجرایی سنگین سال ۱۴۰۳ بوده است.
کمانی افزود: تدوین و تصویب برنامۀ ملی زنجیرۀ ارزش سیلیکون در هیات محترم دولت و برنامه‌ریزی برای احداث ظرفیت تولید سالانه ۸۰۰۰ مگاوات پنل خورشیدی تا سال ۱۴۰۷ نیز توجه ساتبا را به همه اضلاع توسعه اعم از بازار، صنعت و فناوری نشان می‌دهد.
وی خاطرنشان کرد: به صورت خلاصه باید گفت سال ۱۴۰۲، سال برنامه، مدل‌سازی و ایجاد زیرساخت‌های سیاستی و آغاز فرآیندهای اجرایی بود و سال جدید، سال شتاب‌بخشی به عملیات‌های ساخت و احداث نیروگاه‌ها خواهد بود.
افزایش ظرفیت نصب‌شده‌ی نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور و رسیدن آن به حدود ۱۲۰۰ مگاوات (افزایش حدودا سی‌وپنج درصدی نسبت به ظرفیت قبل از آغاز به کار دولت سیزدهم) در سال ۱۴۰۲، نقطه شروع حرکتی بود که به امید خدا بتواند ۱۱۰۰۰ مگاوات نیروگاه در حال ساخت در ۴۰۰ ساختگاه را با همتی مضاعف در همه ارکان درون و بیرون از سازمان، اعم از دولت و بخش خصوصی، محقق سازد.
رییس سازمان انرژی های تجدیدپذیر در ارتباط عملکرد وزارت نیرو در حوزه بهره‌وری نوشت: چشم‌انداز سازمان برای کاهش هدررفت انرژی الکتریکی در کل زنجیره تولید تا مصرف معادل ۲۵۰۰۰ مگاوات در افق ۱۴۱۰ تدوین شده و برنامه‌ریزی برای ایجاد ابزارهای لازم در جهت نیل به چشم‌انداز تعیین‌شده، شامل سازوکار مادۀ ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و همچنین تدوین، بازنگری و پایش استانداردها و معیارهای مصرف انرژی و فعال‌سازی بازار انرژی و محیط زیست و سایر ابزارهای کارآمد صورت پذیرفته است.
وی افزود: در همین راستا و با همراهی دستگاه‌های ذیربط، ایجاد بازار صرفه‌جویی انرژی با محوریت اجرا در ۳۹ استان و جذب نزدیک به ۲۰ هزارمیلیارد تومان سرمایه‌گذاری؛ تدوین ۱۰ عنوان مصوبۀ بازار بهینه­­‌سازی انرژی و محیط زیست و تدوین و اجرای برنامه‌های ارتقاء استانداردهای برچسب انرژی برای صرفه‌جویی بیش از ۳۰۰۰ مگاوات در سیستم‌های روشنایی، کولرهای آبی، گازی و ..، کمک به اصلاح فرآیندهای صنعتی ۷ محصول عمدۀ تولیدی با تدوین استانداردهای لازم، انجام شده است. در عین حال باید به دنبال ظرفیت‌های صنعتی لازم نیز باشیم؛ چنانچه خوشبختانه، ظرفیت تولید ۱.۴۰۰.۰۰۰ الکتروموتور BLDC برای کولرهای‌آبی‌در ۱۲ کارخانه تولیدی برای‌صرفه‌جویی ۱۵۰۰ مگاوات در سال ۱۴۰۲ صورت پذیرفته است.
کمانی در پایان خاطر نشان کرد: اتفاق مثبت دیگر در حوزه بهره‌وری، انعقاد قراردادهای بهینه‌سازی انرژی با موضوع اصلاح سیستم روشنایی معابر در قالب آیین‌نامۀ ایجاد بازار بهینه‌سازی و محیط زیست در چندین استان کشور برای صرفه‌جویی ۲۰۰ مگاوات شامل جایگزینی ۲.۰۰۰.۰۰۰ چراغ پرمصرف روشنایی با لامپ‌های فوق کم‌مصرف بود که انشاءالله این مسیر با قوت در سال ۱۴۰۳ تعقیب خواهد شد.