به بازار داخل خوش‌بین نیستیم/ هنوز مشکل تامین و جابجایی ارز سازندگان صنعت نفت برطرف نشده است
به بازار داخل خوش‌بین نیستیم/ هنوز مشکل تامین و جابجایی ارز سازندگان صنعت نفت برطرف نشده است
رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران (استصنا) گفت: با توجه به بودجه‌ریزی سال آینده در حوزه عمرانی به بازار داخلی خوش‌بین نیستیم و بیشتر به دنبال توسعه بازار صادراتی در خارج هستیم.

احسان ثقفی رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران (استصنا) در گفت‌وگو با خبرنگار«نبض انرژی» در خصوص وضعیت کسب و کار سازندگان داخلی در صنعت نفت، اظهار کرد: فضای کسب و کار برای صنوف و صنایع خیلی تفاوت ندارد. بخاطر  اینکه فشارها و معضلات به شکل عامه برای بعضی از صنایع پررنگ‌تر و برای برخی از صنایع پررنگ نیست و نمی‌شود شرایط کلی را تعریف کرد و دلیل اصلی آن بحث بازار نیست.

وی تصریح کرد: در حال حاضر بازار تجهیزات صنعت نفت بازار به نسبت مناسبی است؛  اما مشکلی که در این بین وجود دارد مشکل اعتبار و نقدینگی به ویژه سیاست انقباضی بانک مرکزی  است که برای عموم صنعتگران از جمله صنعتگران مشغول در صنعت نفت گذاشته و فعالیت آنها را دچار مشکل کرده است. می‌توان گفت از نظر فضای کسب وکار طی شش ماهه دوم خیلی وضع مناسبی نداشتند.

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران (استصنا)، با بیان اینکه 85 تا 75 درصد تجهیزات صنعت نفت با توان داخلی ساخته و تحویل داده شده است، گفت:  باید به تکنولوژی 100درصدی در ساخت تجهیزات صنعت نفت دست پیدا کنیم اما در شرایط فعلی کار بسیار سخت و دشواری است. تنوع ساخت تجهیزات بسیار متنوع بوده و نمی‌توان گفت که در ساخت برخی از قطعات و تجهیزات بسیار قوی هستیم. هم اکنون 100درصد تجهیزات عمومی در داخل کشور طراحی و ساخته می‌شود. اما هرچقدر به سمت تکنولوژی روز و های‌تک وارد می‌شویم طبیعتا از فاصله صددرصدی دور می‌شویم. به طور متوسط 75 درصد تجهیزات صنعت نفت ساخت داخلی است.

ثقفی در خصوص قراردادهای سازندگان در حوزه ساخت تجهیزات، گفت:  در حال حاضر تقریبا قراردادهایی که بین سازندگان و حوزه‌های کارفرمایی منعقد می‌شود به طور متوسط حدود 50درصد ظرفیت را پر کرده‌اند. همچنین در راستای تسهیل‌گری برای مراودات بین حوزه کارفرمایی و سازندگان و نیز به منظور تجمیع تامین و تجمیع سفارش؛ انجمن سازندگان اخیرا ایده‌هایی را عملیاتی کرده است که نمونه آن تاسیس شرکتی تحت عنوان شرکت مدیریت تامین زنجیره آرمان است که سهامداران آن از اعضای انجمن و در حوزه صادرات و تجمیع سفارش و تامین بنیانگذاری شده است به نظر می‌رسد مراودات بین تجهیزسازها و حوزه های کارفرمایی به خصوص در حوزه صادرات را تسهیل کند.

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران (استصنا) در پاسخ به سوالی مبنی براینکه ایجاد روابط با کشورهای نفت خیز  به ویژه کشورهای همسایه تا چه اندازه در صنف سازندگان تجهیزات نفتی سازنده بوده است؟ افزود: دیپلماسی اقتصادی در حوزه صادرات به نظر من  از توفیقات نسبی دولت سیزدهم بوده است و وزارت امور خارجه و سایر دستگاه‌ها  نیز اقدامات قابل توجهی را در این خصوص انجام داده‌اند و ما نیز از این موضوع غافل نبودیم و سازندگان به خصوص انجمن فعال شده و موفقیت‌های نسبی هم وجود داشته است. فکر می‌کنم بهترین سیاست و سیاست گذاری برای توسعه بازار تجهیزسازها حوزه صادرات است. توفیقاتی بوده اما نسبی است و جای دارد در راستای رسیدن به اهداف مورد نظر تلاش کنیم.

ثقفی افزود: اکثر صادرات تجهیزات نفتی ما به آمریکای جنوبی بوده است. همچنین اعضای انجمن موفق شدند در کنار صادرات، قراردادهایی را با برخی از کشورهای آسیای میانه منعقد کنند. از سوی دیگر اعضای انجمن درصدد است که با برنامه‌ریزی ویژه و منسجم بازار بهتری را در روسیه ایجاد کنند.

وی تصریح کرد: در سال جاری با توجه به سیاست کلانی که تجهیز سازان داشتند بیشتر بازار هدف را در خارج از کشور جستجو کردند و در این راستا برندینگ مناسبی داشتند. این توفیقات با آنچه که هدفگذاری شده نسبی بوده است. از سوی دیگر  بحث مراودات بین‌المللی بانکی است که کماکان ادامه دارد و جابجایی و نقل انتقالات ارزی به سختی انجام می‌شود به هرحال  برای ساخت تجهیزات محتلف تمام مواد اولیه و اجزای آن  داخلی نیست؛ بلکه بخشی از مواد اولیه و قطعات از خارج وارد کشور می‌شود برای تامین مواد و تجهیزاتی که امکان ساخت داخلی وجود ندارد دچار مشکلاتی هستیم. متاسفانه مشکلات قدیمی سال‌های گذشته نظیر بانک، بیمه و مالیات هنوز برطرف نشده است و در کنار آن جابجایی ارز و ثبت سفارش نیز به این مشکلات اضافه شده است. می‌شود گفت عمده مشکلی که در حال حاضر وجود دارد جابجایی ارز و تامین ارز است.

ثقفی گفت:شرکت های دانش بنیانی که عضو انجمن سازندگان تحهیزات نفتی هستند عمدتا دانش‌بنیان‌هایی هستند که به مرحله تجاری‌سازی رسیدند. بالغ بر یک چهارم اعضای انجمن دانش‌بنیان هستند. به هرحال اینها نقش خودشان را به خوبی ایفا کردند و روند روبه رشد داشتند.  شرکت‌های دانش‌بنیان سهم قابل توجهی را در حوزه توسعه ساخت داخل دارند. به صورت تخمینی حدود صادرات تجهیزات در حوزه نفت به اضافه تجهیزات حوزه مواد شیمیایی و کاتالیست در مجموع بالغ بر 300 میلیون یورو بوده که نسبت به سال گذشته رشد 24 الی 25درصدی را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به برنامه‌های آتی انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت، گفت: انجمن در این خصوص دو برنامه کلیدی را در دستور کار خود قرار داده یکی بحث توسعه بازار است. با توجه به بودجه‌ریزی سال آینده در حوزه عمرانی  به بازار داخلی خوش‌بین نیستیم و بیشتر به دنبال توسعه بازار صادراتی در خارج هستیم.کار انجمن بیشتر در بخش تعمیرات و نگهداری و بعضاً در نوسازی بازسازی است و با این بودجه مسلما پروژه‌های جدیدی رقم نخواهد خورد. همچنین در حوزه قانونگذار و حوزه هایی که متولی صنعت هستند تعاملات را افزایش خواهیم داد.