کیفیت پایین و گرانی قطعات علت انصراف دارندگان خودرو‌های گاز سوز کارخانه‌ای از مصرف گاز
کیفیت پایین و گرانی قطعات علت انصراف دارندگان خودرو‌های گاز سوز کارخانه‌ای از مصرف گاز
رئیس هیات مدیره انجمن CNG و صنایع وابسته استان تهران، گفت: بومی سازی و داخلی سازی قطعات کمپرسور عدم علاقه خرید داخلی به علت کیفیت پایین قطعات توسط شرکت‌هایی که بعنوان سازنده کمپرسور مطرح هستند و اینکه منافع اصلی آن‌ها در واردات قطعات است، لذا قیمت‌ها برای تجهیزات ایستگاهی بسیار بالاست و گاه تا ۱۰ برابر قیمت منطقی آن است. این گرانی باعث تعمیر نکردن تجهیزات، افت کیفیت گاز تحویلی شرکت گاز به جایگاه سپس تحویل به خودرو و کاهش ظرفیت ایستگاه می‌شود.

اردشیر دادرس رئیس هیات مدیره انجمن CNG و صنایع وابسته استان تهران، در گفتگو با خبرنگار «نبض انرژی» در خصوص راهکار‌ها و الزامات بسته حمایتی جهت توسعه ظرفیت صنعت CNG در ایران، گفت: در این راستا مقایسه خودرو و جایگاه‌های بنزین ایران و کشور‌های منتخب دنیا، مقایسه جایگاه و خودرو CNG ایران و دنیا، تجربه ایران و جهان نسبت قیمت گذاری سوخت در کشور‌های عمده دارای خودرو گازسوز را در اولویت کاری خود قرار دادیم همچنین پراکندگی مناسب و آمایش صحیح جغرافیایی جایگاه‌های در حال ساخت، افزایش ظرفیت بهره برداری از کمپرسور‌ها در جایگاه ها، انگیزه‌های بهره برداری از ایستگاه و اصلاح طرح برند سازی در حوزه CNG و اجرای قانون هوای پاک و جلوگیری از آلودگی هوا پیرو جز اولویت‌هایی است که در این بسته حمایتی در نظر گرفته شده است.

وی، قیمت‌گذاری سوخت CNG (اصلاح نسبت قیمت سوخت CNG به میزان ۴۰ درصد میانگین سوخت بنزین و جایگزینی کارت خرید سوخت انرژی چهار و نیم میلیون خودرو CNG به جای پرداخت یارانه نقدی)، ارتقای کیفیت خودرو گازسوز (رفع نقایص و بهبود کیفیت خودرو‌های گاز سوز کارخانه‌ای در سطح استاندارد‌های روز جهان، تولید و شماره گذاری خودرو CNG متناسب با CNG در سبد سوخت بخش حمل و نقل و در نظر گرفتن تسهیالت برای ورود خودرو گاز سوز با استاندارد‌های روز جهان)، اصلاح وضعیت جایگاهداری CNG (پرداخت کارمزد‌های معوقه سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۴ طبق مصوبه شورای گفتگو دولت و بخش خصوصی، اصلاح نظام کارمزد به حق العمل کاری در جایگاه‌های سوختگیری CNG در سال ۱۴۰۱، ارائه تسهیلات الزم برای افزایش تعداد جایگاه‌های سوختگیری CNG در کلان شهر‌ها و واگذاری کلیه جایگاه‌های دولتی و نیمه دولتی یا بخش خصوصی با شرایط مناسب ۱۰ ساله)، ارتقاء ایمنی CNG (ساماندهی نظام بازرسی جایگاه‌های سوختگیری و خودرو CNG، اصلاح ساختار و افزایش سپرده بازسازی و نوسازی جایگاه‌های سوختگیری و خودرو‌های CNG، بهره مندی بیشتر از مزایای زیست محیطی CNG، افزایش سهم سوخت پاک CNG در سبد سوخت کشور و جایگزینی حداکثری اتوبوس‌ها و تاکسی‌های گاز) را پنج محور اصلی بسته حمایتی صنعت CNG در ایران برشمرد.

مقایسه خودرو و جایگاه‌های بنزین ایران و کشور‌های منتخب دنیا

دادرس با اشاره به تجربه ایران و جهان نسبت قیمت گذاری سوخت در کشور‌های عمده دارای خودروگازسوز، گفت: بیش از ۹۰ %از خودرو‌های گازسوز در کشور‌هایی هستند که قیمت CNG در آن‌ها کمتر یا حدود ۲۰ %قیمت معادل بنزین یا دیزل است. همچنین پراکندگی مناسب و آمایش صحیح جغرافیایی جایگاه‌های در حال ساخت وزارت نفت- وزارت کشور- انجمن‌ها (فاصله جایگاه‌ها در شهر و جاده‌ها در ایران و جهان، ایستگاه‌های شهری دارای عرف رایج ۲ کیلومتر تا حداکثر ۵ کیلومتر در کشور‌های پیشرفته و در حال توسعه است. در ایران ۱۳.۴ کیلومتر، ایستگاه‌های بین شهری دارای عرف رایج ۱۵ کیلومتر تا حداکثر ۲۵ کیلومتر در کشور‌های پیشرفته و در حال توسعه است و در ایران بیش از ۳۰ کیلومتر است.

وی افزود: بومی سازی و داخلی سازی قطعات کمپرسور عدم علاقه خرید داخلی به علت کیفیت پایین قطعات توسط شرکت‌هایی که بعنوان سازنده کمپرسور مطرح هستند و اینکه منافع اصلی آن‌ها در واردات قطعات است، لذا قیمت‌ها برای تجهیزات ایستگاهی بسیار بالاست و گاه تا ۱۰ برابر قیمت منطقی آن است. این گرانی باعث تعمیر نکردن تجهیزات، افت کیفیت گاز تحویلی شرکت گاز به جایگاه سپس تحویل به خودرو و کاهش ظرفیت ایستگاه می‌شود. همینطور قطعات خودرو‌های گاز سوز در کارخانه، مثال یک ECU خودرو پژو ۲۰۶ حداقل ۴ برابر ECU پژو معمولی است. این قبیل گرانی‌ها باعث شده تعدادی از دارندگان خودرو‌های گاز سوز کارخانه‌ای از مصرف گاز منصرف شوند.

دادرس در رابطه با انگیزه‌های بهره برداری از ایستگاه و اصلاح طرح برند سازی در حوزه CNG گفت: قرارداد‌های بهره برداری که توسط مدیریت طرح و شهرداری‌ها منعقد می‌شود نیاز به بررسی دارد تا از انگیزه الزم بهره بردار به تولید و عرضه بیشتر مطمئن باشیم. همچنین قیمت مناسب خرید و فروش گاز و کارمزد‌های منظور شده که شامل ۴ نوع کارمزد (پایه، ضوابط فنی، خرید تجهیزات کمپرسور، درجه بندی )است بصورت شفاف و روشن محاسبه و پرداخت شود و نوع و نحوه پرداخت به بهره بردار از فاکتور‌های مهم و اساسی است. از سوی دیگر باید هزینه منطقی نگهداری، سرویس و تعمیرات دوره‌ای ایستگاه بررسی شود و شرکت‌های واجد شرایط با قیمت مصوب تعریف گردند تا اگر هزینه‌ها غیر منطقی است از رقبای منصف استفاده شود. آموزش مناسب و بموقع نفرات در کاهش هزینه‌های بهره برداری و افزایش رضایتمندی مشتریان موثر است.