صنعت پتروشیمی به کمک سازمان بورس بیاید
صنعت پتروشیمی به کمک سازمان بورس بیاید
مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک ملت گفت: متولیان صنعت پتروشیمی، باید پروژه‌هایی را که دوره ساخت کوتاه تری دارند، شفاف‌تر هستند و توجیه اقتصادی بالاتری دارند را به عموم عرضه و از این ظرفیت بزرگ استفاده کنند. ابزار سازمان بورس شفاف است، اما صنعت نیز می‌تواند به کمک سازمان بورس بیاید.

افشار سرکانیان، مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک ملت در گفتگو با خبرنگار «نبض انرژی»، درخصوص تامین مالی پروژه‌های صنعت پتروشیمی گفت: پروژه‌های زیادی در کشور قابلیت تامین مالی با ابزار‌های نوین را دارند. پروژه پالایشگاه بید بلند ۱.۲ میلیارد دلار سودآوری برای شرکت نفت و شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس دارد. بیش از یک میلیارد دلار نیز برای کشور ارزآوری ایجاد می‌کند که در وضعیت فعلی اقتصادی بسیار موصر و راهگشاست.
وی با اشاره به اینکه دست‌انداز‌ها و متغیر‌هایی در سطح کلان ورود سرمایه‌گذاران را به صنعت کند می‌کند، تصریح کرد:برای مثال فرمول تعیین نرخ خوراک ثابت نیست و سرمایه‌گذار نمی‌تواند چشم‌انداز بیست ساله برای سرمایه‌گذاری خود تعریف کند در واقع مبانی قیمت گذاری، نرخ ارز و نرخ خوراک مسائلی است که باید پیش از تامین مالی به آن‌ها پرداخته شود.
سرکانیان با اشاره به ابزار‌های بازار سرمایه برای تامین مالی گفت: در بازار سرمایه از دو طریق تامین مالی انجام می‌شود. یکی ابزار بدهی و دیگر ابزار سرمایه‌ای. ابزار بدهی همان اوراق بر مبنای عقود اسلامی است که ابزار مطلوبی برای تامین مالی است.
مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک ملت بیان کرد: طی چند سال گذشته ابزار‌های سرمایه‌ای خوبی مانند «صندوق پروژه» و «شرکت سهامی پروژه» تعریف شده است، اما موانعی برای استفاده از ابزار‌های بدهی برای شرکت‌ها و پروژه‌ها وجود دارد که از جمله آن ساختار مالی نامناسب آن‌هاست.
وی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال “شگستر” تامین مالی ۲ همتی انجام داد. شرکت صبا فولاد نیز با موضوع سلب حق تقدم تامین مالی انجام داد که حجم آن قابل توجه بود. اما این گونه تامین مالی‌ها باید تکرار شود و اطلاعات کافی در اختیار عموم قرار بگیرد، پروژه‌ها شفاف باشند، برنامه پیشرفت و زمان اجرای پروژه اطلاع رسانی شود. اگر واقعا هلدینگ‌ها و بخش صنعت به سهامداران اطمینان خاطر بدهند، به نظرم می‌توانند یکی از ابزار‌هایی باشند که دارای ظرفیت هستند.
سرکانیان گفت: درخصوص شرکتی که به صورت پروژه عرضه می‌شود، باید گفت که سهامداران انتظار پیشرفت متناسب با سودآوری را دارند. این موضوع باعث می‌شود که نگاه‌ها از کوتاه مدت به بلندمدت تغییر کند تا پروژه‌های ما به بهره برداری برسد. سازمان بورس اقدامات موثری انجام داده، اما صنعت پتروشیمی نیز باید به کمک سازمان بورس بیاید.
وی افزود: صندوق‌های بازنشستگی و هلدینگ‌ها که مالک و کارفرمای اصلی این پروژه‌ها هستند، به نقدینگی زیادی احتیاج دارند. با بررسی سیاست تقسیم سود شرکت‌های پتروشیمی بورسی در سه سال اخیر متوجه خواهید شد، سیاست تقسیم سود ۸۵ درصدی را در پیش گرفتند. باتوجه به این اقدام، شرکت با چه نقدینگی‌ای قرار است طرح‌های توسعه‌ای و پروژه‌های در دست اجرا را به سرانجام برساند؟ این موضوع یک ضربه و آسیب است. صنعت پتروشیمیی یک صنعت بین النسلی است، بنابراین ما باید کمک کنیم هر ساله بخشی از منابعی که از صنعت به دست می‌آید، صرف خود صنعت شود.
وی با اشاره به مشوق مالیاتی افزایش سرمایه عنوان کرد: در خصوص افزایش سرمایه مشوق‌های مالیاتی خوبی در بازار سرمایه دیده شد. اما نیاز مبرم صندوق‌های بازنشستگی به نقدینگی کمی این موضوع را متاثر کرده است. همچنین، موضوع طولانی بودن مراحل افزایش سرمایه به ویژه از محل آورده، مطالبات یا سلب حق تقدم بیش از ۶ ماه زمان می‌برد. بازار به دنبال این است که مراحل کوتاه‌تر شود.
سرکانیان درخصوص بازگشت اعتماد سهامداران به بازار سرمایه و جذب نقدینگی افزود: شفاف‌ترین سازمان در حوزه اطلاع رسانی، سازمان بورس است. زیرا همه اطلاعات در کدال اطلاع رسانی می‌شود، اما این موضوع برای کسانی که قصد سرمایه گذاری در پروژه‌ها را دارند، کافی نیست. اولا باید پروه‌های با اولویت و مزیت اصلی صنعت و کشور باشند تا مردم و سهامداران در کوتاه مدت این موضوع را ببینند. ما بعضی از پروژه‌ها را به عموم واگذار کردیم، اما هنوز این پروژه‌ها روی زمین است و برنامه آن‌ها از نظر اجرا و راه اندازی نامشخص است.
وی گفت: به نظرم صنعت باید به این شفاف سازی کند. متولیان صنعت پتروشیمی، باید پروژه‌هایی را که دوره ساخت کوتاه تری دارند، شفاف‌تر هستند و توجیه اقتصادی بالاتری دارند را به عموم عرضه و از این ظرفیت بزرگ استفاده کنند. ابزار سازمان بورس شفاف است، اما صنعت نیز می‌تواند به کمک سازمان بورس بیاید.